Meer dan alleen verzekeren

Anouk Janssens.

“Let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid.” Die tip geven Anouk Janssens (acceptant) en Saskia van der Meer (senior jurist beroepsaansprakelijkheid) mee aan adviseurs en makelaars.

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor financieel dienstverleners en makelaars in onroerende zaken is een van de speerpunten van de Vereende, de nieuwe naam van onder meer de BAVAM. Het is een bewuste keuze om niet de hele markt van beroepsaansprakelijkheid te bedienen. Van der Meer: “Daardoor kennen wij de dagelijkse praktijk van de beroepsgroepen waar wij ons op wel richten door en door. Dat heeft als voordeel dat wij vrij snel weten te doorgronden waar zich een probleem voordoet.”

Voorkomen is beter dan genezen. Janssens:”Als specialist op het gebied van beroepsaansprakelijkheid weten wij als geen ander waar onze klanten tegenaan kunnen lopen. Om aansprakelijkheidsclaims te voorkomen geven wij onze klanten daarom regelmatig tips. Wat wij onze klanten in ieder geval als tip willen meegeven is: let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid en kunnen op het moment dat u aansprakelijk gesteld wordt het verschil maken.”

“Daarnaast kunt u ons altijd bellen met vragen over uw eigen polis, de polisvoorwaarden of met een vraag van uw klant. We worden liever te veel gebeld dan één keer te weinig. Zeker in het geval van een mogelijke aansprakelijkheidsclaim, die toch zorgen met zich meebrengt, staan we adviseur en makelaar graag zo vroeg mogelijk bij met onze expertise en advies.”

Juist die extra stap vinden Janssens en Van der Meer een onderscheidend kenmerk van hun werk. Achter de vraag die gesteld wordt, ligt vaak het echte probleem. Het probleem kan variëren van schade op een autopolis tot het splitsen van een eigen onderneming en hoe daarbij om te gaan met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Janssens: “Wij krijgen vanuit de organisatie ook de tijd om die extra stap te zetten. Goede dienstverlening start met aandacht voor onze klanten. Wij kunnen daarbij op weg helpen “

Van der Meer: “Naast voldoende tijd nemen voor een adviesgesprek of om vragen te beantwoorden, vindt de Vereende duidelijkheid in dienstverlening belangrijk. We werken met korte lijnen; de relatie krijgt direct een specialist te spreken. Daarnaast verlenen wij complete dienstverlening. Dit betekent dat onze juristen ook voor relaties kunnen procederen.”

Kenniscentrum

De kennis die aanwezig is bij de Vereende, wordt gebundeld in het kenniscentrum. De intern aanwezige expertise en ervaring voedt het kenniscentrum. Zo zijn er artikelen, nieuws, actuele ontwikkelingen en casussen in terug te vinden.

Janssens: “We hechten veel waarde aan het delen van de kennis en expertise die wij hebben. De functie van acceptant houdt meer in dan alleen acceptatie. Mijn functie bestaat ook uit advies geven, meedenken en oplossingen bieden. Dat kan alleen als je voldoende kennis en kunde hebt. Kennis die we dus graag delen.”

Van der Meer: “Soms kunnen we inhoudelijk een klant niet verder helpen, maar kunnen we wél naar de juiste instanties verwijzen voor hulp. Wij maken dan de stappen die moeten worden genomen inzichtelijk. Belt een klant met een auteursrechtelijke vraag over fotogebruik op zijn website? Zo’n vraag hoort niet bij de Vereende. Wij vertellen dan waar de klant wél moet zijn. Bij zijn rechtsbijstandverzekering bijvoorbeeld. Heeft hij die niet? Dan adviseren we dringend om een specialist in te schakelen. Dit soort trajecten moet de klant niet alleen willen afleggen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Verbondsdirecteur Richard Weurding en Adfiz-directeur Enno Wiertsema belichten allebei vanuit hun perspectief het thema (on)verzekerbaar van bijzondere risico's...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Speciaal voor de VVP-rubriek...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Het Waarborgfonds Motorverkeer...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

Aansprekende voorbeelden van bijzondere risico's, en dan met name motorvoertuigen, komen aan bod in de kennissessie die de Vereende verzorgt tijdens het VVP Event...

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk.  Feit of fabel?

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk. Feit of fabel?

Het gebruik van lithium ion accu’s is de laatste jaren explosief gestegen. Maar tegelijkertijd verschijnen er ook steeds meer nieuwsberichten over branden...

Feiten en fabels verzekerbaarheid elektrische vervoermiddelen

Feiten en fabels verzekerbaarheid elektrische vervoermiddelen

U kent de film vast wel, Back to the Future! In het vervolg op de eerste film was Michael J. Fox in het tweede deel te zien als puberend jochie, met zelfstrikkende...

Feiten en fabels over verzekerbaarheid zonnepanelen

Feiten en fabels over verzekerbaarheid zonnepanelen

Schade aan zonnepanelen is niet meeverzekerd wanneer de aanwezigheid van de zonnepanelen niet bekend is bij de verzekeraar van het woonhuis. Feit of fabel? De...

Feiten en fabels over de verzekerbaarheid van zonnepanelen

Feiten en fabels over de verzekerbaarheid van zonnepanelen

Schade aan zonnepanelen is niet meeverzekerd wanneer de aanwezigheid van de zonnepanelen niet bekend is bij de verzekeraar van het woonhuis. Feit of fabel? De...

Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft samen met partner de Vereende vijf gouden gedragsregels voor bezorgkoeriers ontwikkeld en door een rapgroep uit Amsterdam laten...