Meer dan alleen verzekeren

Anouk Janssens.

“Let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid.” Die tip geven Anouk Janssens (acceptant) en Saskia van der Meer (senior jurist beroepsaansprakelijkheid) mee aan adviseurs en makelaars.

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor financieel dienstverleners en makelaars in onroerende zaken is een van de speerpunten van de Vereende, de nieuwe naam van onder meer de BAVAM. Het is een bewuste keuze om niet de hele markt van beroepsaansprakelijkheid te bedienen. Van der Meer: “Daardoor kennen wij de dagelijkse praktijk van de beroepsgroepen waar wij ons op wel richten door en door. Dat heeft als voordeel dat wij vrij snel weten te doorgronden waar zich een probleem voordoet.”

Voorkomen is beter dan genezen. Janssens:”Als specialist op het gebied van beroepsaansprakelijkheid weten wij als geen ander waar onze klanten tegenaan kunnen lopen. Om aansprakelijkheidsclaims te voorkomen geven wij onze klanten daarom regelmatig tips. Wat wij onze klanten in ieder geval als tip willen meegeven is: let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid en kunnen op het moment dat u aansprakelijk gesteld wordt het verschil maken.”

“Daarnaast kunt u ons altijd bellen met vragen over uw eigen polis, de polisvoorwaarden of met een vraag van uw klant. We worden liever te veel gebeld dan één keer te weinig. Zeker in het geval van een mogelijke aansprakelijkheidsclaim, die toch zorgen met zich meebrengt, staan we adviseur en makelaar graag zo vroeg mogelijk bij met onze expertise en advies.”

Juist die extra stap vinden Janssens en Van der Meer een onderscheidend kenmerk van hun werk. Achter de vraag die gesteld wordt, ligt vaak het echte probleem. Het probleem kan variëren van schade op een autopolis tot het splitsen van een eigen onderneming en hoe daarbij om te gaan met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Janssens: “Wij krijgen vanuit de organisatie ook de tijd om die extra stap te zetten. Goede dienstverlening start met aandacht voor onze klanten. Wij kunnen daarbij op weg helpen “

Van der Meer: “Naast voldoende tijd nemen voor een adviesgesprek of om vragen te beantwoorden, vindt de Vereende duidelijkheid in dienstverlening belangrijk. We werken met korte lijnen; de relatie krijgt direct een specialist te spreken. Daarnaast verlenen wij complete dienstverlening. Dit betekent dat onze juristen ook voor relaties kunnen procederen.”

Kenniscentrum

De kennis die aanwezig is bij de Vereende, wordt gebundeld in het kenniscentrum. De intern aanwezige expertise en ervaring voedt het kenniscentrum. Zo zijn er artikelen, nieuws, actuele ontwikkelingen en casussen in terug te vinden.

Janssens: “We hechten veel waarde aan het delen van de kennis en expertise die wij hebben. De functie van acceptant houdt meer in dan alleen acceptatie. Mijn functie bestaat ook uit advies geven, meedenken en oplossingen bieden. Dat kan alleen als je voldoende kennis en kunde hebt. Kennis die we dus graag delen.”

Van der Meer: “Soms kunnen we inhoudelijk een klant niet verder helpen, maar kunnen we wél naar de juiste instanties verwijzen voor hulp. Wij maken dan de stappen die moeten worden genomen inzichtelijk. Belt een klant met een auteursrechtelijke vraag over fotogebruik op zijn website? Zo’n vraag hoort niet bij de Vereende. Wij vertellen dan waar de klant wél moet zijn. Bij zijn rechtsbijstandverzekering bijvoorbeeld. Heeft hij die niet? Dan adviseren we dringend om een specialist in te schakelen. Dit soort trajecten moet de klant niet alleen willen afleggen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn...

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De intermediaire portefeuille van de Vereende is vorig jaar met 42 procent fors gegroeid. Dit is grotendeels te verklaren door de premieverhogingen op 1 januari...

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Om een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer met succes te kunnen indienen, gelden verschillende wettelijk voorwaarden. De belangrijkste daarvan zijn dat de schade...

Maatwerk vereist

Maatwerk vereist

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Event bijzondere risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...

Vakevent Bijzondere Risico's:  verzekeren is maatwerk

Vakevent Bijzondere Risico's: verzekeren is maatwerk

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Vakevent Bijzondere Risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Top 10 bijzondere risico’s

Top 10 bijzondere risico’s

De Vereende, een van de kennispartners van het VVP Event Bijzondere Risico’s, stelde eerder eens een Top 10 van bijzondere risico’s. Klik HIER om deze...