Een markt voor echte professionals
(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Bijzondere Risico's) De slogan ‘Zonder transport staat alles stil’ is wellicht een van de beste en meest ware ooit bedacht, met dank aan Transport Logistiek Nederland (TLN). Maar hoewel het nut en de noodzaak van transport voor iedereen overduidelijk is, lijkt de verzekering van datzelfde transport soms een lastig onderwerp van gesprek. Volgens a.s.r. hoeft dat zeker niet zo te zijn.
Spreek een acceptatiespecialist en de passie voor het vak spat er af. “Schadeverzekeringen zijn ook het mooiste, er komt zoveel kennis en ervaring bij kijken. Zeker bij transportverzekeringen, de risico’s zijn zeer divers”, stelt Mathijs Meliono, al 34 jaar gespecialiseerd in transportverzekeringen. “Alles wat we produceren, alle grondstoffen, alle im- en export, alles wordt getransporteerd over water, door lucht over weg of rails, er is altijd een transportrisico aanwezig. Beschadiging, bederf, verlies, diefstal verzin het maar. Daar hebben wij bij a.s.r. uiteraard goede oplossingen voor, zoals de goederentransportverzekering, eigenvervoerverzekering, container- en opleggersverzekering en de vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering voor transportbedrijven. En als vreemde eend in de bijt is er ook de landmateriaalverzekering, voor zeg maar zo’n beetje alles wat geel is, van tractor tot graafmachine. Het probleem voor de adviseur was echter dat deze verzekeringen, vanwege de complexiteit niet altijd via ons extranet Cockpit konden worden aangevraagd of gesloten. Dat maakte het lastig om deze producten mee te nemen in het advies. Daar hebben we nu verandering in aangebracht.”
‘Transport blijft een specialistisch product waar altijd mensen naar kijken’
Sinds maart kunnen adviseurs daarom alle zakelijke verzekeringen via Cockpit aanvragen. Voorheen kon de adviseur daar al terecht voor particuliere producten en een beperkt deel zakelijke verzekeringen. Nu kunnen vrijwel alle zakelijke verzekeringen worden aangevraagd, geoffreerd en ook schades worden gemeld in Cockpit. Ook transport kan nu digitaal worden gesloten in het zakelijk voordeelpakket. Een groot voordeel daarvan is dat de adviseur zijn zakelijke klanten beter kan bedienen, want met transport erbij in één pakket kan hij zich beter richten op totaalrelaties. Overigens is het de intentie dat later dit jaar ook alle bestaande zakelijke verzekeringen overgaan naar het nieuwe systeem.
Arthur van den Berg, productspecialist, is met zijn kennis van producten en voorwaarden de man die actief betrokken was bij de ontwikkeling van het digitaal sluiten van de transportverzekering. “Het was een uitdaging om het voor elkaar te krijgen dat ook transport in zijn diversiteit digitaal kon worden opgenomen. Het digitaliseren van deze niche producten is niet eenvoudig vanwege de complexiteit bij transport. Het gaat erom dat je uiteindelijk de juiste vragen stelt om zo tot een goede beoordeling van het risico te kunnen komen. Dit is nu mogelijk doordat de aanvraagdialoog dynamisch wordt opgebouwd, afhankelijk van de gegeven antwoorden. Nu alle doorlopende transportverzekeringen digitaal in het voordeelpakket kunnen worden afgesloten, denken wij dat het daarmee gemakkelijker wordt om dit specifieke product ook daadwerkelijk onder de aandacht van de klanten te brengen. Hierdoor is het eenvoudiger geworden om een totaal aanbod te doen.”
Maatwerk
Veel van de transportaanvragen kunnen nu sneller en grotendeels digitaal worden afgehandeld, de ‘onderkant van de markt’ is hiervoor prima geschikt. Zodra het meer specifieke risico’s betreft, komt er toch een acceptant aan te pas. Van den Berg: “Maar anders dan eerst, komen die nu digitaal voorbereid in beeld, nadat alle vragen zijn ingevuld en er dus veel voorkennis bij de acceptant is. Dat maakt het gesprek eenvoudiger en laat het proces sneller verlopen. Gezien de complexiteit en diversiteit kun je niet alles vooraf digitaal ‘afvangen’. In die situatie moeten er altijd specialisten naar kijken, want transportverzekeringen zijn nu eenmaal voor een deel maatwerk. Maar het mooie is wel dat de adviseur het risico digitaal kan aanvragen, een deel is gesneden koek, en een deel heeft extra aandacht nodig. Voor de adviseur is de winst dat hij het geheel in één keer kan aanvragen.”
Meliono: “Wij hebben een afdeling met meer dan honderd jaar praktijkervaring in deze tak van sport, dus we kunnen heel snel schakelen omdat we weten waar het over gaat. Als wij een klant aan de telefoon hebben of bij een klant op bezoek zijn, dan weten we heel snel wat er speelt en waar hij behoefte aan heeft. Neem de ondernemer die een machine van een miljoen wil vervoeren naar zijn klant. Die denkt dat het transportrisico bij de vervoerder ligt. Maar zijn aansprakelijkheid is echter beperkt. In een gesprek met de klant kom je erachter dat zijn behoefte anders is en daar kan de adviseur dan op inspelen, mede dankzij onze expertise. Wij gaan veel dieper in op de voorwaarden en aansprakelijkheidsregimes. Het is logisch dat de adviseur niet die enorme diepe kennis heeft. Die weet van alles heel veel, maar hier helpen wij graag met onze gespecialiseerde kennis. Onze mensen zijn makkelijk benaderbaar en kunnen de adviseur bijstaan, in het belang van de adviseur én zijn klant. Dat is het samenspel waar wij voor staan. Plus dat a.s.r. schade zich verder ontwikkelt in de zakelijke markt.”
Gereedschap
Voor de adviseur die nu denkt dat hij niet meer bij de verzekeraar terecht kan met vragen en met een ‘systeem’ moet doen. “Nee”, zeggen Meliono en Van den Berg: “Het administratiesysteem is slechts een middel. Het draait om de mensen, het systeem is er alleen om informatie en kennis zo efficiënt mogelijk te delen. Voor de rest is en blijft het gewoon mensenwerk.”
Meliono: “De transport en logistieke sector is een dynamische wereld. In de vele aspecten die de sector kent, willen wij een leidende rol spelen, wij kunnen daar veel kennis en maatwerk leveren. Met de genoemde digitale stap willen wij vooral de drempel en complexiteit verlagen om de adviseur en zijn klanten nog beter te helpen.”
Reactie toevoegen
Meer over
a.s.r. wint opnieuw alle Beste Partner prijzen Adfiz Prestatie Onderzoek
Alle Beste Partner Prijzen in het Adfiz Prestatie Onderzoek zijn ook dit keer gewonnen door a.s.r.. De resultaten per categorie: Efficiency: 1. a.s.r., 2. Nh1816,...
a.s.r. breidt hypotheekpropositie verder uit met partnership bunq
a.s.r. vermogensbeheer heeft een hypotheekportefeuille van 300 miljoen euro verstrekt aan bunq. Het betreft een portefeuille met verschillende typen hypotheken,...
a.s.r. lanceert aflossingsvrije hypotheek met levenslang vaste rente
a.s.r. gaat vanaf november een aflossingsvrije hypotheek aanbieden met een levenslange rente en dus levenslang vaste maandlasten. De Levensrente hypotheek is bedoeld...
Beleving en relevantie bepalen succes duurzame ontwikkeling
(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) De coronacrisis heeft de samenleving een duurzame groeispurt bezorgd. Thuiswerken is ‘here to stay’,...
Nieuw hypotheekfonds voor internationale markt
a.s.r. vermogensbeheer lanceert het ASR Separate Account Mortgage Fund. Dit nieuwe hypotheekfonds biedt internationale beleggers de mogelijkheid om te beleggen in...
a.s.r. versnelt en digitaliseert aanvraagproces met DigiThuis hypotheek
a.s.r. hypotheken breidt haar productaanbod definitief uit met de DigiThuis hypotheek. Het voltooien van de hypotheekaanvraag verloopt snel en digitaal via een aparte...
Gabriël wint Advies Award provincie Utrecht
Gabriël Financiële Bescherming is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Het team van directeur Natasja Naron neemt de award...
Van Campen & Dijkstra winnaar Advies Award provincie Friesland
Van Campen & Dijkstra is winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Directeur Job Steenland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...
De nieuwe werkelijkheid na corona
"Uitdaging voor de sector is het betaalbaar houden en correct prijzen van risico’s, zoals een nieuwe pandemie of bijvoorbeeld het overstromingsrisico. We moeten...
Kifid: klacht verjaart als consument te lang stilzit
Als consumenten te lang stilzitten, verjaart de klacht. Dat is te concluderen op basis van zeven recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid. De bindende...