Met grip op data sta je 2-0 voor

Hippoline

(Partner in Kennis HippoLine in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change bekt lekker en is een geschikte slogan voor een dominee, personal coach of fabrikant van trendy sportkleding. Maar wat kan de financiële sector met die boodschap? Hoezo veranderen en wat is daarvoor nodig? We vragen het Mirjam van Kooten, CEO van HippoLine B.V. HippoLine is data-en business intelligence specialist en heeft HIP gebouwd, het HippoLine Insurance Platform voor klanten van ANVA.

...

Wat zijn jouw gedachten bij be the change?

“Het is een prachtig motto voor een congres over innovatie en nieuwe technologie. Als oud marketeer steek ik mijn duim op, maar je moet de zin niet vertalen, dan val je in slaap. Be the change daagt uit en vraagt om een actieve houding. Het startpunt van verandering begint bij jezelf en de vraag: wil je zien waar bij jou in de organisatie de knelpunten en kansen zitten? Business intelligence helpt organisaties betere besluiten te nemen. De slogan van het VIP-congres kan een aanjager zijn voor beslissers: bekijk de mogelijkheden van BI en wacht niet om te zien wat anderen doen.”

Be the change, hoe zit dat met jou en HippoLine?

“Ik heb bij een grootbank gewerkt, een mannenbolwerk. De top van de financiële sector is dat ook. In de Contactgroep Automatisering, waar ik lid van ben, is het aantal vrouwen op één hand te tellen. In die gremia bén ik de verandering. Be the change is ook van toepassing op de technologie. De veranderingen gaan snel. Denk aan AI (artificial intelligence), cloud oplossingen, datadeling, datademocratisering. Voor iedereen is informatie beschikbaar, maar kan iedereen er ook mee werken? Wij zitten on top of the change en helpen je verder. En wat HippoLine betreft. Ik ben zuinig op mijn mensen. Ze hebben veel ruimte om te experimenteren met nieuwe technieken. Voor HIP hebben we specialisten aangetrokken die de verzekeringsmarkt van binnenuit kennen. We spreken dezelfde taal. Bij HippoLine houden we van korte, snelle lijnen. Wij hebben trouwens zelf ook een lekkere slogan: geen woorden maar data.”

Inzicht op alle niveaus

HippoLine bouwt dashboards en BI-platforms voor veel verschillende klanten. Wat voor impact heeft dat op hun werk?

“Nou, heb je even? Voor HDN (Hypotheken Data Netwerk) hebben we de HDN Index gebouwd, een BI-platform waar marketeers, propositiespecialisten, riskmanagers en businessanalisten van vrijwel alle banken en hypotheekverstrekkers gebruik maken. HDN brengt change tot in de boardroom. Voor het platform hebben we een Duurzaamheids Index ontwikkeld, daarmee kunnen banken groener presteren. Met machine learning technieken hebben we nieuwe klantprofielen op de hypotheekmarkt ontdekt. Daarmee kunnen banken veel fijnmaziger de markt bedienen. Ons nieuwste platform heet HIP, het HippoLine Insurance Platform voor klanten van ANVA. HIP geeft de verzekeringsbranche op alle niveaus inzicht over de bedrijfsvoering. De informatie in HIP helpt onze klanten op weg naar een uniforme inrichting van de volmacht. Zo heeft een volmachtbeheerder in een paar klikken inzicht in de voortgang. Wat wij van volmachtbeheerders horen, is dat zij altijd wel een paar polissen vinden waar geen enkele voorwaarde op staat, laat staan dat ze actueel zijn. HIP kan door de hele organisatie worden gebruikt. Eén van onze klanten zei mij onlangs: ‘HIP is toegankelijk en ik kan beter adviseren.’ Dat is wat we graag horen.”

HIP klinkt als een nuttig stuk gereedschap, kan iedereen ermee werken?

“Ja. De tool is eenvoudig in gebruik, maar het is net als met drones: je moet leren vliegen om de mooiste beelden te kunnen maken en te genieten van wat je ziet. Wij trainen mensen om de informatie uit HIP te vertalen naar hun eigen business. Daarmee halen zij het maximale uit HIP voor hun eigen organisatie. HIP is een uitstekend instrument om grip te houden op je groeiende portefeuille in een consoliderende markt.”

AI wordt in bi geïntegreerd

Jij leidt op het VIP-congres een kennissessie. Kun je daar al iets over zeggen?

“Ik ga wat vertellen over de nieuwste technologische trend en wat de toepassingen kunnen zijn voor de verzekeringsbranche. Er is veel aandacht voor datadeling en het thuis makkelijk met data kunnen werken. Hoe deel je analyses en nieuwe inzichten met collega’s op afstand? Interessant is ook dat apps in staat zijn om je te waarschuwen wanneer dat nodig is. Kortom, als het nieuws belangrijk genoeg is weet het dashboard jou te vinden. AI wordt in BI geïntegreerd. Dat zijn geen aparte werelden meer met een eigen taal. Ook de hoeveelheid data is geen issue meer. Je eigen server kan de deur uit, en daarmee ook het beheer. BI is plug and play. Door dit alles ontstaat er ruimte om je kerntaken uit te bouwen.”

‘Business intelligence helpt organisaties betere besluiten te nemen’

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzaam uit het vervuilende moeras innoveren

Duurzaam uit het vervuilende moeras innoveren

(Innovator Robert Witteveen in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Om maar met de deur in huis te vallen: verzekert de verzekeringsbranche zijn eigen ondergang?...

Innovatie is een middel, geen doel

Innovatie is een middel, geen doel

(Remco Heeres, Heeres Assurantiën, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) “Innoveren is een middel om je dienstverlening te verbeteren, geen doel op...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Live = life

Live = life

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder...

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

Een stoptrein of een snelle TGV? De machinist, dat ben je zelf

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Be the change gaat over nu eigen regie nemen. Nú eigen regie nemen over welke software je...

Innovaties en toepassingen op een rij

Innovaties en toepassingen op een rij

(Overzicht fin- en insurtechbedrijven in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Verdere optimalisering van de digitale infrastructuur van financieel dienstverleners...

De belangrijkste IT-trends

De belangrijkste IT-trends

(Michael Mackaaij, Contactgroep Automatisering, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De contactgroep automatisering bestaat inmiddels vijf jaar en levert met...

Digitale innovatie

Digitale innovatie

(Voorwoord VVP Special Digitale Innovatie 2022) In  de financiële adviessector is nog een wereld te winnen als het gaat om digitale innovatie. Uitgangspunt...

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Dat Elon Musk zich nadrukkelijk richt op de autoverzekeringssector lijkt slecht...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 2)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 2)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...