Next step social media

Juffrouw Polis Advies Award 2022

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn, Facebook, Instagram en sinds kort – op aanraden van haar zoon van tien – TikTok, wil ze het adviesvak aantrekkelijker en toegankelijker maken. Social media is een vak apart en vergt discipline, structuur, goede content en een beetje humor. Voor haar next step op social media sloot ze zich daarom aan bij platform Willow en nam een coach op de koop toe.

Juffrouw Polis ging in 2019 van start en stond snel in de belangstelling, juist omdat haar aanpak anders is dan de sector is gewend. In 2019 won ze de Aandacht voor Morgen Award 2019 van Aegon, in 2021 werd ze door de jury van de VVP Advies Award gezien als een van de drie meest klantgerichte kantoren van Flevoland en kwam ze binnen in de AM 100 Topvrouwen. Dit jaar werd ze door de jury van de VVP Advies Award genomineerd in de categorie startende kantoren, kantoren met in korte tijd een positieve impact voor de sector.

“Er is veel erkenning voor wat ik doe”, zegt Ilse. “Ik vind het zelf niet per se bijzonder, maar in onze branche is het dat blijkbaar wel. Ik ben geïnterviewd voor het magazine Verschilmakers van Mieke Verhoef, ik heb met mijn verhaal in Vriendin en Libelle gestaan en door VVP word ik gevolgd in deze interviewreeks. Ik ben er trots op en meld het allemaal op social media. Het heeft me extra volgers opgeleverd en nieuwe klanten. Maar het heeft ook een keerzijde. Klanten hebben baat bij content waar ze iets aan hebben. Uiteraard mag je soms een succesje delen maar het moet niet de overhand krijgen. De afgelopen periode heb ik wel eens het gevoel gehad dat de balans er niet helemaal meer was.”

Ilse is er niet op uit om zoveel mogelijk volgers op social media te krijgen. “Ik heb ruim duizend volgers op LinkedIn en zo’n duizend op Instagram. Ik heb liever een relatief beperkt aantal volgers met wie ik écht contact heb. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit.”

TikTok is relatief nieuw voor haar. Na aandringen van haar tienjarige zoon ging ze overstag, ook al zal ze nooit gekke dansjes posten. “Het moet over de inhoud gaan. Ik probeer het gewoon in de hoop dat ik via dit kanaal meer jongeren enthousiast kan maken voor het adviesvak.”

In beeld

“Als je begint met social media, zoek je haakjes voor een post. Je post berichten met Kerst, Pasen, op Valentijnsdag. Dat verveelt gauw en dan zoek je wat minder voor de hand liggende haakjes zoals – ik zeg maar wat – de ‘strikjeveterdag’. Op een gegeven moment was ik hier wel klaar mee. Ik wilde terug naar de inhoud en wilde meer structuur. Ik heb me aangesloten bij het Belgische platform Willow. Zij helpen me met content, met een contentkalender en kunnen ook analyseren welke post het beste werkt op welk kanaal. Bovendien leveren ze desgewenst een coach. Nu kan ik gestructureerd werken, heb ik de beschikking over veel meer relevante content en kan ik vooruit werken. Dat geeft rust en is veel professioneler.”

Ilse krijgt veel positieve reacties van klanten. Dat doet haar deugd. Soms is ze echter nog heel verrast. “Op de AMdag wilden adviseurs bijvoorbeeld met me op de foto. Eén adviseur zei zelfs dat al mijn posts direct werden gedeeld met alle collega’s op kantoor. Daar word je wel even stil van.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Klant bang dat teller gaat lopen

Klant bang dat teller gaat lopen

Onafhankelijkheid, transparantie, een mogelijk totaal provisieverbod en het zichtbaar maken van echte meerwaarde zijn grote issues voor advieskantoren. Hoe ga...

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Het financieel adviesvak anno 2020, het is balanceren tussen compliance en dienstbaar zijn aan de klant. Maar dat laatste is en blijft het allerbelangrijkste waar...

Advies van waarde wordt beloond

Advies van waarde wordt beloond

“Adviseurs hebben een ongelooflijk belangrijk vak. Wat is er nou mooier om met ondernemers te sparren over hun visie, wensen en onzekerheden en ze vervolgens...

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig...

Beter willen worden

Beter willen worden

“Wij ontwikkelen ons volop. Dit komt niet alleen tot uiting in de (geslaagde) overnames die we recent hebben gedaan, maar bijvoorbeeld ook in de digitalisering...