Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Barbara Stoopman 2019

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig hoge beloningen meer en de adviseur wordt betaald naar verhouding van zijn of haar werkzaamheden.”

Dit zegt adviseur Barbara Stoopman van Nouveau Consultancy uit Barendrecht in de VVP-rubriek 'Uit de adviespraktijk' in VVP 1. In deze VVP-rubriek geven ook dit jaar weer drie ondernemers met een groot hart voor hun klanten en het adviesvak een diep kijkje in hun ondernemerskeuken. Dit jaar zijn dit: Barbara Stoopman (Nouveau Consultancy), Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners) en Frank Boute (Intergroep). Puur om collega’s verder te helpen in hun ondernemerschap.

Voor Stoopman is het van belang dat advies waarde heeft. “Met mijn kennis, expertise en vaardigheden voeg ik als adviseur iets toe. En als ik voldoende toevoeg voor mijn klanten, is mijn werk een beloning waard. Dat mijn beloning afhankelijk is van de hoogte van de premie die klanten betalen, slaat in feite nergens op, ook al is het nog altijd gemeengoed. Juist door die link tussen premie en beloning niet te maken, ben je vrij in je adviezen. Ik word namelijk ook beloond voor een andere oplossing dan een verzekering of als ik verwijs naar een direct writer. Het klinkt logisch, maar ik ben het te vaak anders tegengekomen.”

Volgens Stoopman gaat de verplichte provisietransparantie er vroeger of later komen. “Toch kun je dit in onze sector nauwelijks uiten. Veel adviseurs reageren dan verontwaardigd. Vaak zeggen ze dat een bakker ook niet hoeft te vertellen wat hij op een brood verdient. Maar die vergelijking gaat mank. Wij verkopen geen producten, wij geven advies.”

Lees HIER het hele artikel.

Mis de diepgang niet en abonneer je nu op VVP, het enige platform puur gericht op adviseurs. Voor een klein bedrag krijg je toegang tot een bron van vakkennis, kun je gratis je ondernemers- en adviesvragen stellen aan de specialisten van het VVP Ondernemerspanel en kun je met korting naar de Vakevents van VVP.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Kennis en snelheid

Kennis en snelheid

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”,...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Juffrouw Polis wordt volwassen

Juffrouw Polis wordt volwassen

(Ilse Bosland, Juffrouw Polis, in VVP 2) Juffrouw Polis kennen we van de roze en paarse ballonnen. De vrolijke kleuren blijven, zegt bedenkster Ilse Bosland. “Maar...

Drie succesfactoren voor adviseurs

Drie succesfactoren voor adviseurs

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven:...

Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

"Via Adfiz puppy forum in gesprek gaan met jongeren"

"Via Adfiz puppy forum in gesprek gaan met jongeren"

"De branche heeft een traditioneel en niet zo hip imago en dat is ook direct het probleem", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in de eerste editie van het...

Waar is de menselijkheid gebleven?

Waar is de menselijkheid gebleven?

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...

Next step social media

Next step social media

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn,...