Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Barbara Stoopman 2019

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig hoge beloningen meer en de adviseur wordt betaald naar verhouding van zijn of haar werkzaamheden.”

Dit zegt adviseur Barbara Stoopman van Nouveau Consultancy uit Barendrecht in de VVP-rubriek 'Uit de adviespraktijk' in VVP 1. In deze VVP-rubriek geven ook dit jaar weer drie ondernemers met een groot hart voor hun klanten en het adviesvak een diep kijkje in hun ondernemerskeuken. Dit jaar zijn dit: Barbara Stoopman (Nouveau Consultancy), Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners) en Frank Boute (Intergroep). Puur om collega’s verder te helpen in hun ondernemerschap.

Voor Stoopman is het van belang dat advies waarde heeft. “Met mijn kennis, expertise en vaardigheden voeg ik als adviseur iets toe. En als ik voldoende toevoeg voor mijn klanten, is mijn werk een beloning waard. Dat mijn beloning afhankelijk is van de hoogte van de premie die klanten betalen, slaat in feite nergens op, ook al is het nog altijd gemeengoed. Juist door die link tussen premie en beloning niet te maken, ben je vrij in je adviezen. Ik word namelijk ook beloond voor een andere oplossing dan een verzekering of als ik verwijs naar een direct writer. Het klinkt logisch, maar ik ben het te vaak anders tegengekomen.”

Volgens Stoopman gaat de verplichte provisietransparantie er vroeger of later komen. “Toch kun je dit in onze sector nauwelijks uiten. Veel adviseurs reageren dan verontwaardigd. Vaak zeggen ze dat een bakker ook niet hoeft te vertellen wat hij op een brood verdient. Maar die vergelijking gaat mank. Wij verkopen geen producten, wij geven advies.”

Lees HIER het hele artikel.

Mis de diepgang niet en abonneer je nu op VVP, het enige platform puur gericht op adviseurs. Voor een klein bedrag krijg je toegang tot een bron van vakkennis, kun je gratis je ondernemers- en adviesvragen stellen aan de specialisten van het VVP Ondernemerspanel en kun je met korting naar de Vakevents van VVP.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Frisse wind door de adviessector

Frisse wind door de adviessector

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Leef je oprecht in in je klant, verplaats je in zijn of haar situatie en wees volstrekt transparant in je...

De volgende stap

De volgende stap

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Mijn oproep aan starters en kleinere kantoren is: zoek elkaar op. Twee weten meer dan één.”...

Nieuwe wegen inslaan

Nieuwe wegen inslaan

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Kennis en snelheid

Kennis en snelheid

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”,...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Juffrouw Polis wordt volwassen

Juffrouw Polis wordt volwassen

(Ilse Bosland, Juffrouw Polis, in VVP 2) Juffrouw Polis kennen we van de roze en paarse ballonnen. De vrolijke kleuren blijven, zegt bedenkster Ilse Bosland. “Maar...

Drie succesfactoren voor adviseurs

Drie succesfactoren voor adviseurs

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven:...