Kennis en snelheid

Rick Guitjens

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”, zegt directeur Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in Heeze.

Guitjens: “Wij focussen ons op waar wij goed in zijn. En juist door die focus ontstaat het hoge kennisniveau waar de klant volgens mij het meeste aan heeft. Wij richten ons op de markt voor zakelijke schadeverzekeringen. Daarom worden wij door bedrijven ingevlogen. Als je voortdurend met schadeverzekeringen bezig bent, weet je er meer van dan wanneer je je aandacht moet verdelen. En kennis is in onze visie cruciaal wil je de klant optimaal helpen.

“Binnen je specialisatie moet je natuurlijk wel altijd blijven kijken of je relevante aanvullende diensten kunt aanbieden. Maar een heel concept? Je kunt een concept optuigen rond mobiliteit, maar vaak wil de klant in de eerste plaats gewoon verzekeringsdekking voor zijn nieuw aangeschafte auto.

‘Positie van klein kantoor gericht op kwaliteit wordt alleen maar sterker’

“Ik denk dat het waardevol is om te blijven excelleren in de kern van je dienstverlening.”

Efficiënte processen

Guitjens: “Ook snelheid is van belang om klantgericht te zijn. Of het nu gaat om het beantwoorden van een e-mail of een adviesvraag of het afhandelen van een schade. Snelheid ontstaat door efficiënte processen. De afgelopen tijd stonden er meerdere partijen hier op de stoep die ons wilden overnemen. Ik had de CEO van zo’n partij op bezoek en hij vond dat wij onze systemen en processen beter op orde hebben dan zijn bedrijf met een –tig keer groter IT-budget. Dan denk ik dat wij goed bezig zijn.”

Chips

Het is precies dat laatste waarom Guitjens zich nog niet laat overnemen. “Ik kan mijn kantoor moeiteloos verkopen. Nog maar kortgeleden dachten ze in de Randstad dat de wereld onder Den Bosch op hield. Inmiddels is men erachter dat met name Eindhoven een enorm marktpotentieel herbergt door de aanwezigheid van bijvoorbeeld grote makers van chips en de vele toeleveranciers van deze ondernemingen.

Rick Guitjens: ‘Klantgerichtheid vraagt snelheid en hoog kennisniveau.’

“Na de gesprekken ben ik nog meer gaan vinden dat onze positie als klein kantoor gericht op kwaliteit in de huidige markt alleen maar sterker wordt. Die positie wil ik niet opgeven. Als we ons laten overnemen, moeten wij voor het rendement van de investeerder zorgen. Nu is ons rendement bovengemiddeld, dus dat zou het probleem niet zijn. Maar we willen niet de hele tijd moeten denken of iets voldoende oplevert. Het is veel leuker om kansen te zien en te pakken. Er zijn veel kansen voor een bedrijf dat stuurt op kwaliteit. Het plezier in wat wij doen, moet blijven. Ooit heb ik bewust afscheid genomen van een groot bedrijf waar ik in werkte, juist omdat er zoveel tijd en energie ging zitten in interne zaken.

“Onlangs hebben wij zelf een kantoor overgenomen, uit Geldrop. Bijzonder: de eigenaar bedong dat hij al zijn relaties persoonlijk mocht informeren. Kom daar maar eens om bij de grote organisaties die alles kopen wat los en vast zit. En de man vroeg niet de hoofdprijs. Voor hem is het belangrijker om te weten dat zijn klanten bij ons goed af zijn. Kun je een mooier compliment krijgen?”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Juffrouw Polis wordt volwassen

Juffrouw Polis wordt volwassen

(Ilse Bosland, Juffrouw Polis, in VVP 2) Juffrouw Polis kennen we van de roze en paarse ballonnen. De vrolijke kleuren blijven, zegt bedenkster Ilse Bosland. “Maar...

Drie succesfactoren voor adviseurs

Drie succesfactoren voor adviseurs

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven:...

Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

Opnieuw FD Gazelle Award voor Guitjens

Opnieuw FD Gazelle Award voor Guitjens

Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer is voor het tweede jaar op rij FD Gazelle. “Mooi dat dit weer alleen met autonome groei door te sturen op kwaliteit...

Waar is de menselijkheid gebleven?

Waar is de menselijkheid gebleven?

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...

Next step social media

Next step social media

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn,...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...