Kennis en snelheid
(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”, zegt directeur Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in Heeze.
Guitjens: “Wij focussen ons op waar wij goed in zijn. En juist door die focus ontstaat het hoge kennisniveau waar de klant volgens mij het meeste aan heeft. Wij richten ons op de markt voor zakelijke schadeverzekeringen. Daarom worden wij door bedrijven ingevlogen. Als je voortdurend met schadeverzekeringen bezig bent, weet je er meer van dan wanneer je je aandacht moet verdelen. En kennis is in onze visie cruciaal wil je de klant optimaal helpen.
“Binnen je specialisatie moet je natuurlijk wel altijd blijven kijken of je relevante aanvullende diensten kunt aanbieden. Maar een heel concept? Je kunt een concept optuigen rond mobiliteit, maar vaak wil de klant in de eerste plaats gewoon verzekeringsdekking voor zijn nieuw aangeschafte auto.
‘Positie van klein kantoor gericht op kwaliteit wordt alleen maar sterker’
“Ik denk dat het waardevol is om te blijven excelleren in de kern van je dienstverlening.”
Efficiënte processen
Guitjens: “Ook snelheid is van belang om klantgericht te zijn. Of het nu gaat om het beantwoorden van een e-mail of een adviesvraag of het afhandelen van een schade. Snelheid ontstaat door efficiënte processen. De afgelopen tijd stonden er meerdere partijen hier op de stoep die ons wilden overnemen. Ik had de CEO van zo’n partij op bezoek en hij vond dat wij onze systemen en processen beter op orde hebben dan zijn bedrijf met een –tig keer groter IT-budget. Dan denk ik dat wij goed bezig zijn.”
Chips
Het is precies dat laatste waarom Guitjens zich nog niet laat overnemen. “Ik kan mijn kantoor moeiteloos verkopen. Nog maar kortgeleden dachten ze in de Randstad dat de wereld onder Den Bosch op hield. Inmiddels is men erachter dat met name Eindhoven een enorm marktpotentieel herbergt door de aanwezigheid van bijvoorbeeld grote makers van chips en de vele toeleveranciers van deze ondernemingen.
Rick Guitjens: ‘Klantgerichtheid vraagt snelheid en hoog kennisniveau.’
“Na de gesprekken ben ik nog meer gaan vinden dat onze positie als klein kantoor gericht op kwaliteit in de huidige markt alleen maar sterker wordt. Die positie wil ik niet opgeven. Als we ons laten overnemen, moeten wij voor het rendement van de investeerder zorgen. Nu is ons rendement bovengemiddeld, dus dat zou het probleem niet zijn. Maar we willen niet de hele tijd moeten denken of iets voldoende oplevert. Het is veel leuker om kansen te zien en te pakken. Er zijn veel kansen voor een bedrijf dat stuurt op kwaliteit. Het plezier in wat wij doen, moet blijven. Ooit heb ik bewust afscheid genomen van een groot bedrijf waar ik in werkte, juist omdat er zoveel tijd en energie ging zitten in interne zaken.
“Onlangs hebben wij zelf een kantoor overgenomen, uit Geldrop. Bijzonder: de eigenaar bedong dat hij al zijn relaties persoonlijk mocht informeren. Kom daar maar eens om bij de grote organisaties die alles kopen wat los en vast zit. En de man vroeg niet de hoofdprijs. Voor hem is het belangrijker om te weten dat zijn klanten bij ons goed af zijn. Kun je een mooier compliment krijgen?”
Reactie toevoegen
Meer over
Guitjens voor vierde keer FD Gazelle
Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer uit Heeze is voor de vierde keer uitgeroepen tot FD Gazelle. Guitjens is één van de 927 snelst groeiende...
Hartenkreet adviseur Dorthe Verheijden: "Laat ons ondernemen!"
“Wij zijn dé vertrouwenspersoon van onze klanten en dit wordt nog wel eens ontkend door aanbieders en toezichthouder. Ik ben blij dat de rotte appels...
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) Meer ruimte om te ondernemen, in zijn hoofd en in zijn kantoor. Daarnaar is Thomas van Uunen (Thomas verzekert, Nijverdal)...
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) Bouwen, iets nieuws neerzetten, dat vindt Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany) het leukst aan...
(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 4-2024) “Wij zijn dé vertrouwenspersoon van onze klanten en dit wordt nog wel eens ontkend door aanbieders en...
Frisse wind door de adviessector
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Leef je oprecht in in je klant, verplaats je in zijn of haar situatie en wees volstrekt transparant in je...
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Mijn oproep aan starters en kleinere kantoren is: zoek elkaar op. Twee weten meer dan één.”...
(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'
VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...
(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...