Nieuwe wegen inslaan

Uit de adviespraktijk Christian Dijkhof

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany) betwijfelt het. “Het verdienmodel staat onder druk, dat is duidelijk, maar we kunnen toch wel wat creatiever zijn dan zoveel mogelijk kantoren in één organisatie te stoppen?”

Christian Dijkhof is ook bekend als voorzitter van de OvFD, maar in deze rubriek zullen we hem vooral aan het woord laten over de uitdagingen van zijn eigen ondernemingen. Maar soms loopt het door elkaar, neem actieve provisietransparantie (verplicht vanaf 1 juli aanstaande bij particuliere schadeverzekeringen). Dijkhof heeft daar niet alleen mee te maken als OvFDvoorzitter maar ook zelf als adviseur. En hij vindt actieve provisietransparantie toch wel een van dé ondernemersuitdagingen van dit moment.

‘Actieve provisietransparantie zal leiden tot prijsconcurrentie’

Dijkhof: “De minister meent dat de actieve provisietransparantie zich snel laat implementeren. Ik moet het nog zien. In situaties waarin de uiteindelijke provisie nog niet bekend is, moeten wij een indicatie geven op basis van wat fijnmazig gemiddelde wordt genoemd. Ga er maar aanstaan, waarbij het ook nog zo kan zijn dat je de consument meerdere varianten van je advies wil bieden en bij elke variant dan weer een provisie-indicatie moet berekenen. Uiteraard gaan we proberen dit te automatiseren, maar ik moet de eerste werkende tool nog zien.

“Terwijl de werklast toeneemt, groeit de druk op ons inkomen. Actieve provisietransparantie beoogt het gesprek op gang te brengen tussen consument en adviseur over de dienstverlening. Maar ik voorzie dat het gesprek vooral zal gaan over de hoogte van de provisie. Natuurlijk heb je als adviseur bij die hoogte je verhaal klaar, maar toch. Ik verwacht dat de prijsconcurrentie met andersoortige aanbieders zal toenemen. Dat terwijl die aanbieders veel minder met de billen bloot moeten. Van een level playing field is absoluut geen sprake.

“Het is waar dat de beloning bij hypotheken op hetzelfde niveau is gebleven nadat het provisieverbod in 2013 van kracht werd. Maar kijk eens naar de andere producten waarvoor het provisieverbod geldt en waarvan de kosten niet kunnen worden meegefinancierd. Dan zie ik dat er bijna geen uitvaartverzekering meer wordt gesloten via adviseurs. Mensen vinden het advies te duur. Hetzelfde geldt overlijdensrisicoverzekeringen. Sommige producten moet je nu eenmaal brengen, maar voor de adviseur kan dat niet meer uit en ik hoop maar dat het straks niet ook zo gaat bij schadeverzekeringen en mensen zich helemaal niet verzekeren of aan het doe-het-zelven slaan en daarbij zaken over het hoofd zien.”

Christian Dijkhof: ‘Iets meer creativiteit graag!’

Adviseurs zullen moeten zoeken naar nieuwe wegen om hun verdiensten op peil te houden, denkt Dijkhof. “En dan vind ik het armoede troef als we als adviseurs niets meer weten te verzinnen dan samenklonteren in grote organisaties. Doen we daar de klanten een plezier mee? Kom op, iets meer creativiteit graag.”

Mensen helpen

Mensen helpen is de drijfveer van Dijkhof. Het werken op een assurantiekantoor biedt daartoe alle gelegenheid, ontdekte hij toen hij als MEAO-student bij een financieel adviseur stage liep. Sindsdien heeft Dijkhof niet meer omgekeken en inmiddels staat hij aan het hoofd van Dijkhof & Partners (opgericht in 1996) en de serviceprovider HypotheekCompany (in 1999 gelanceerd). Een bijzonder onderdeel van Dijkhof & Partners is autosportverzekering.nl. Dijkhof is zelf ook autocoureur in zijn vrije tijd.

De bedrijven (met in totaal ruim 20 medewerkers) ontwikkelen zich goed, al bespeurt ook Dijkhof de teruggang van de hypotheekmarkt. “Maar dat dwingt ons ook om creatief te zijn. Wij bewegen ons nu ook op de markt voor bedrijfshypotheken. Dat gaat heel hard. Het is ook een markt waar banken zich uit terugtrekken.” Dijkhof zegt positief verrast te zijn door de creativiteit die mkb-bedrijven in de coronatijd aan de dag legden. “Er zijn altijd kansen, maar je moet ze zien.”

Jong talent

Je moet er wel de mensen voor hebben om kansen te kúnnen pakken. Wat dit betreft, maakt Dijkhof zich wel zorgen over de krapte op de arbeidsmarkt. En de verminderde instroom van jong talent bij de opleidingen. Dijkhof: “Dit is een hele grote uitdaging voor het hele mkb, maar ook wij hebben er mee te maken. Lokale advieskantoren lopen er daarbij ook nog eens tegenaan dat er in hun directe omgeving niet altijd opleidingen zijn.

“Wij zijn inmiddels begonnen om zelf jonge mensen op te leiden. Zij moeten uiteraard wel gewoon hun Wft-papieren behalen, maar wij brengen ze onze praktijkkennis bij. Goede begeleiding is belangrijk. Mensen koppelen we aan medewerkers. Ik heb ook een aantal keren jong talent begeleid. Erg leuk! En het geeft nieuwe energie om met jonge mensen om te gaan. Hun kijk is verfrissend. Je moet er wel zelf energie in willen stoppen. En de jongere generaties willen flexibiliteit. Zij willen hun werk inpassen op de momenten dat het hen uitkomt. Dus van negen-tot-vijf moet je als kantoor dan wel durven loslaten.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Frisse wind door de adviessector

Frisse wind door de adviessector

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Leef je oprecht in in je klant, verplaats je in zijn of haar situatie en wees volstrekt transparant in je...

De volgende stap

De volgende stap

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Mijn oproep aan starters en kleinere kantoren is: zoek elkaar op. Twee weten meer dan één.”...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Achteruit digitaliseren

Achteruit digitaliseren

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Wat is het toch fijn als je zelf ook klant bent bij een verzekeraar. Gewoon omdat je dan ervaart wat je eigen...

Zomerserie, deel 10: Christian Dijkhof

Zomerserie, deel 10: Christian Dijkhof

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Kennis en snelheid

Kennis en snelheid

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”,...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Juffrouw Polis wordt volwassen

Juffrouw Polis wordt volwassen

(Ilse Bosland, Juffrouw Polis, in VVP 2) Juffrouw Polis kennen we van de roze en paarse ballonnen. De vrolijke kleuren blijven, zegt bedenkster Ilse Bosland. “Maar...