Zomerserie, deel 10: Christian Dijkhof

Christian Dijkhof vakpers 3

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? Dat zijn de vragen die VVP Online branchegenoten deze zomer voorlegt. Dit keer Christian Dijkhof (HypotheekCompany, voorzitter OvFD). “De markt voor bedrijfshypotheken verdient nu aandacht in mijn beleving.”

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen?

Er zijn natuurlijk veel onderwerpen die op dit moment aandacht vragen. Maar voor mij springt er op dit moment wel één echt uit, omdat het een positieve 'boost' kan zijn heb ik gemerkt. Financieel adviseurs die ook hypotheekadvies aan hun klanten geven, merken natuurlijk nu de terugval in omzet. En de situatie op de woningmarkt lijkt zich de komende jaren eerder op dit nivo te stabiliseren dan dat er weer grote sprongen vooruit worden gemaakt. Daarom verdient de markt voor bedrijfshypotheken nu aandacht in mijn beleving. Het geeft nieuwe energie en door terugtrekkende banken op dit onderdeel liggen er veel mogelijkheden voor adviseurs! De MKB-bedrijven of -ondernemers die deze bedrijfshypotheken afnemen, zijn vaak exact de doelgroep of klantenkring van de financieel adviseur. Zoals gezegd; bedrijfshypotheken bieden een nieuwe markt, mooie spin-off mogelijkheden in de verzekeringsportefeuille (MKB-verzekeringen en DGA-polissen), en de sprong naar advies in deze markt is voor veel adviseurs niet al te moeilijk te maken. Bij mijn eigen bedrijf (HypotheekCompany) helpen we adviseurs met het assortiment, de kennis en het proces. Zo hebben we ook www.bedrijfshypotheek.nl in het leven geroepen. Onder andere om nieuwe leads te genereren voor onze adviseurs.

Mijn advies (op basis van eigen ervaringen) is dan ook dat adviseurs echt werk moeten maken van deze 'nieuwe' markt! Uitdagend, kansrijk en passend bij het advieswerk dat we eigenlijk dagelijks al doen. 

Hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?

Naar mijn mening zal AI het werk van de adviseur de komende jaren makkelijker maken. Ik kan nog niet precies inschatten in welke vorm dat zal zijn, maar dat het van invloed gaat zijn staat voor mij buiten kijf. Denk maar eens aan de mogelijkheden van het laten beoordelen van documenten voor een hypotheek door AI. Dat zou misschien wel veel meer snelheid in het proces van afsluiten kunnen brengen. Of het verwerken van een aanvraag bij geldverstrekkers. Dat gebeurt al veel op geautomatiseerde wijze, maar wat als een dossier niet automatisch door een proces rolt? Dan kijkt er nu alsnog een mens naar. Maar wat als AI ook leert om de dossiers die niet zomaar standaard door het geautomatiseerde proces komen te beoordelen? Ook hier zou het ten gunste van de snelheid kunnen komen.

De invloed voor de adviseurs zelf? Omdat niemand nog echt weet hoever de invloed van AI gaat reiken kan eigenlijk niemand nu echt goed inschatten wat dit voor het advieswerk van de adviseur betekent. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat we als mensheid weer meer behoefte krijgen aan persoonlijk contact, empathie en een vertrouwensband. Als alles in het proces met AI geautomatiseerd is, kunnen juist die aspecten misschien nog belangrijker worden? Of is hier de wens de vader van de gedachte?

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Zomerserie, deel 3: Juffrouw Polis

Zomerserie, deel 4: Jeroen Oversteegen

Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Zomerserie, deel 6: André van Luijk

Zomerserie, deel 7: Peggy van der Smitte

Zomerserie, deel 8: Enno Wiertsema

Zomerserie, deel 9: Gert-Jan de Bekker

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuwe wegen inslaan

Nieuwe wegen inslaan

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Zomerserie, deel 17: Paul Burger

Zomerserie, deel 17: Paul Burger

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Zomerserie, deel 16: Tim Schoonbergen

Zomerserie, deel 16: Tim Schoonbergen

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Zomerserie, deel 15: Turhan Özgüner

Zomerserie, deel 15: Turhan Özgüner

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Zomerserie, deel 14: Chris de Bruin

Zomerserie, deel 14: Chris de Bruin

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Zomerserie, deel 13: Richard Meinders

Zomerserie, deel 13: Richard Meinders

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Zomerserie, deel 12: Bert Sonneveld

Zomerserie, deel 12: Bert Sonneveld

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Zomerserie, deel 11: Ewald Bary

Zomerserie, deel 11: Ewald Bary

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Achteruit digitaliseren

Achteruit digitaliseren

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Wat is het toch fijn als je zelf ook klant bent bij een verzekeraar. Gewoon omdat je dan ervaart wat je eigen...