Zomerserie, deel 5: Fred de Jong
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? Dat zijn de vragen die VVP Online branchegenoten deze zomer voorlegt. Dit keer Fred de Jong (associate lector Sustainable Finance & Tax bij HAN University of Applied Sciences). “Customer Intimacy als topprioriteit en inspelend op de actuele zorgen en ambities van klanten. daarmee creëer je voor de toekomst bestaansrecht als financieel adviseur.”
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen?
Leidend daarin zijn de thema’s die voor klanten van groot belang zijn. Dat zijn in ieder geval duurzaamheid, financiele gezondheid / zorgen en financiering. Financieel adviseurs kunnen nog beter inspelen op de complexiteit en daarmee gepaard gaande onzekerheid die klanten ervaren. Dat geldt zowel voor consumenten als voor ondernemers. Alle grote transities hebben directe financiele gevolgen, dus is het logisch als de financieel adviseur daarop inspeelt.
Daarnaast zullen adviseurs nog meer hun toegevoegde waarde moeten aantonen. Dat zit vooral in het advies en minder in de transactie van een product. Dat vraagt om een duidelijke positionering van adviseurs in de markt, met name ook waarin je onderscheidend bent ten opzichte van direct writers.
Juist de impact die je kunt maken als adviseur op de grote maatschappelijke thema’s maakt je relevant en aantrekkelijk voor jonge mensen om te willen werken in deze branche. Het is dus belangrijk dat de branche de handen ineenslaat en haar maatschappelijke betrokkenheid laat zien in woord en daad.
Hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?
Ik denk heel ver. Er ontstaan nieuwe risico’s die verzekerd moeten worden, maar het kan ook zorgen voor een efficiencyslag bij de verwerking van polissen en het administratieve proces. Hoewel AI veel vragen kan beantwoorden, blijft het voorlopig lastig om echt maatwerk en gevoel toe te voegen. Daarom is mijn advies aan adviseurs om veel meer te investeren in de persoonlijke relatie met de klant. Customer Intimacy als topprioriteit en inspelend op de actuele zorgen en ambities van klanten. daarmee creëer je voor de toekomst bestaansrecht als financieel adviseur. De doorgeefluiken of verlengstukken van verzekeraars gaan het meeste last krijgen van AI.
Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan
Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt
Zomerserie, deel 3: Juffrouw Polis
Zomerserie, deel 4: Jeroen Oversteegen
Reactie toevoegen
Reacties
Jeroen de Rijk - DR-Bedrijfsverzekeringen 17 juli 2023
Fred heeft geen idee in hoeverre AI een rol gaat spelen haalt duurzaamheid er voor het gemak ook maar even bij dat klinkt zo lekker. Komt uiteindelijk uit bij de open deur: ken je klant. Niets toe te voegen maar gelukkig geen lans gebroken voor zijn stokpaardje, abo en fee. Hij zal onderhand wel inzien dat hij daarmee de plank volledig heeft mis geslagen.
Meer over
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Actualiteitencollege HAN: versterk je rol als mkb-adviseur
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) organiseert 17 oktober een actualiteitencollege om financiële professionals concrete handvatten te bieden bij complexe...
Waarde van advies meer uitventen
(Fred de Jong, onderzoeker, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ruim tien jaar terug mocht ik in opdracht van Avéro Achmea onderzoek doen naar de...
VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen
De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...
Duurzaam advies aan mkb is integraal
(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...
Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal
(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...
Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies
Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....
Zomerserie, deel 17: Paul Burger
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...
Zomerserie, deel 16: Tim Schoonbergen
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...
Zomerserie, deel 15: Turhan Özgüner
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...