Niet premie doch coulance is hoofdzaak

VVP 75 jaar

Acquisitie, het is een vies woord geworden. Het advies is vandaag de dag het product en dat advies moet vooral professioneel, integer en kundig worden gegeven. Het PE-examen toetst zelfs speciaal op ‘vaardigheden en competenties’. Maar eerlijkheid duurt niet pas sinds gisteren het langst.

Veel van de kennis en kunde die nu wordt gevraagd, behoorde de ‘acquisiteur’ -blijkens een reeks VVP-artikelen uit 1944 - altijd al te hebben. Zelfs al ging het toen nog in de eerste plaats om verkoop. Auteur van de artikelen was Pieter Schotte (1900-1978), in 1919 oprichter van Algemeen Assurantiekantoor F. & P. Schotte in Den Haag en beëdigd makelaar in assurantiën sinds 1931.

Schotte: ‘Wij moeten de menschen overtuigen van het nut der verzekering en mogen ons mooie veelzijdige vak niet verlagen tot bedelarij, zoals helaas maar al te vaak gebeurt. De candidaat moet zich volkomen bewust zijn, dat het in de eerste plaats zijn belang is de verzekering te sluiten. Dit zal tevens afhangen van het feit of de acquisiteur het noodige vuur in zijn betoog kan leggen, want het sluiten zal hem zeker gemakkelijker vallen indien hij er in slaagt iets van zijn gloeiend enthousiasme op den candidaat over te brengen. Hij zal er zorg voor dienen te dragen, dat hij over een kleurige en levendige argumentatie beschikt. Wanneer hij van wal steekt, moet zijn betoog groeien tot een voordracht die de candidaat geïnteresseerd en geboeid zal volgen. Maar vóór alles moet de acquisiteur den candidaat het nut der verzekering duidelijk en klaar voor ogen stellen’. ‘De acquisiteur dient te overwegen of hij -indien hij in de plaats van den candidaat was-zich verplicht zou achten de verzekering te sluiten. U moet liever geen posten afsluiten, waarvan U zelf het nut niet inziet. Uw verantwoordelijkheidsbesef brengt met zich mede, dat U het publiek geen verkeerde of onnoodige verzekeringen opdringt en dat U op zijn tijd kunt zwijgen’.

Draai er niet omheen

‘Wees altijd eerlijk tegenover uw candidaten. Spiegel hen nimmer iets voor dat U niet kunt verantwoorden. Bedenk dat het sluiten van een verzekering een vertrouwenskwestie is. Wij dienen op het standpunt te staan, dat de candidaat niets van de verzekering afweet. Wij moeten er voor zorgen dat de cliënt precies hoort welke verplichtingen hij aanvaardt. De tusschenpersoon dient steeds voor oogen te houden, dat hij den betrokkene volkomen op de hoogte brengt welke dekking de polis geeft. Het is in de practijk gebleken dat 95 procent van de verzekerden de polisvoorwaarden niet leest, zodat wij ons er steeds bewust van dienen te zijn dat een cliënt niet deskundig is. Beantwoord de gestelde vragen volkomen eerlijk. Draai er niet omheen’.

‘De eerlijkheid gebiedt dat de afspraken correct worden gemaakt en geen belangrijke punten worden verzwegen. Het is trouwens het belang van den tusschenpersoon dat de candidaat goed weet waar hij aan toe is, want mocht later eens bij een schade blijken dat hij de betrokkene maar half of onjuist heeft ingelicht, dan zal hem dit meer kwaad dan goed doen’.

Durf de waarheid aan

‘Als U zich wellicht bij de voorbereidende besprekingen niet al te duidelijk hebt uitgedrukt, omdat de candidaat U geen tijd liet een en ander rustig uit te leggen of door een tekortkoming uwerzijds en tengevolge daarvan de candidaat na het sluiten van de verzekering bemerkt dat hij zich bij het totstandkomen hiervan niet ten volle bewust was van de verplichtingen welke hij door het plaatsen van zijn handteekening onder het contract vrijwillig op zich had genomen, durf dan de waarheid aan. Verscheur in het laatste geval de aanvraag. Dit kunt U beter doen dan een ontevreden cliënt te hebben’. ‘Komt de verzekerde achteraf tot de conclusie dat bijvoorbeeld de verzekerde bedragen van zijn ongevallenverzekering te hoog zijn opgegeven of dat oorspronkelijk zijn financiële draagkracht voor het opbrengen der premie heeft overschat, breng dan den post tot redelijker proporties terug of annuleer desnoods het contract.

Durf een schadeclaim, indien deze niet voor vergoeding in aanmerking komt, af te wijzen. Vanzelfsprekend dient U een en ander te motiveeren. Men moet geen verwachtingen wekken. U kunt beter de schade eerst afwijzen en in geval van twijfel de kwestie intern met den assuradeur bespreken. Mocht dan blijken dat er toch een rechtsgrond voor uitkeering bestaat, dan kunt U altijd beter op uw afwijzing van de schade terugkomen’.

Beroepsethiek

‘Niet de premie, doch de coulance is hoofdzaak. Laat U als tusschenpersoon toch vooral niet door lage premies beïnvloeden. Vraag uw assuradeur in de eerste plaats naar de voorwaarden en stel U op de hoogte, hoe hij deze in de praktijk toepast. Indien de goedkoopste premie de basis voor uw zaak moet vormen, dient U niet het belang van uw cliënten. Ook bij uw privé-inkoopen laat U zich toch niet door de laagste prijzen leiden? Indien dit wel het geval is, ga dan eens naar den goedkoopsten kleermaker. Na verloop van eenigen tijd zult U een onaangename ervaring rijker zijn. Het voordeel van een lage premie kan wel eens door andere bepalingen geneutraliseerd worden’.

‘Mocht U door prijsbedervende concurrentie posten verliezen, laat deze stormen dan over uw hoofd gaan. Alle waar is naar zijn geld. Tenslotte wil ik U er nog op wijzen, dat ons bedrijf rust op twee pijlers, namelijk menschenkennis en verantwoordelijkheidsbesef. Verder dient de tusschenpersoon een sociaal voelend mens te zijn. Dit laatste acht ik van zeer groot belang’.

‘Ik hoop dat mijn betoog een juist licht moge werpen op de helaas nog zoo weinig ontwikkelde beroepsethiek in deze tak van het bedrijf. Naarmate deze meer wordt toegepast, zal er mijns inziens aan de zijde van de aspirant-verzekerde heel wat meer waardeering voor den tusschenpersoon (acquisiteur) ontstaan’.

Reactie toevoegen

 
Editie
Gratis: vvp-artikelen 'Ken je vak'!

Gratis: vvp-artikelen 'Ken je vak'!

  Ter introductie geeft VVP deze weken nogmaals het nieuwe katern 'Ken je vak' gratis weg. Dit keer het artikel 'Compliant? Nee, goed voor de klant' van Silvia...

Gratis: vvp-artikelen 'Ken je vak'!

Gratis: vvp-artikelen 'Ken je vak'!

Ter introductie geeft VVP deze weken nogmaals het nieuwe katern 'Ken je vak' gratis weg. Dit keer de nieuwe rubriek van Adfiz over invulling van de zorgplicht. Klik...

Gratis deze week: vvp-artikelen 'Ken je vak'!

Gratis deze week: vvp-artikelen 'Ken je vak'!

Ter introductie geeft VVP deze week nogmaals het nieuwe katern 'Ken je vak' gratis weg. Om te beginnen de bespreking van recente Kifid-uitspraken.  Klik HIER...

Dank je, Fred

Dank je, Fred

Vanuit het gedachtegoed van het New Financial Forum zou Willem Vreeswijk, oprichter van het forum en hoofdredacteur VVP, graag een debat willen organiseren over...

New Financial forum en VVP pakken handschoen Fred de Jong op

New Financial forum en VVP pakken handschoen Fred de Jong op

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP en initiatiefnemer New Financial Forum, roept in een blog op tot debat hoe we de financiële sector "verder inhoud...

Objectieve journalistiek een illusie

Objectieve journalistiek een illusie

“Objectiviteit is misschien wel de slechtst begrepen, hardnekkigste en gevaarlijkste illusie waar de journalistiek ooit in is gaan geloven. Slecht begrepen,...

Duivelse verzekeringsdilemma's aan de VU

Duivelse verzekeringsdilemma's aan de VU

Hoe gaat een nieuwe generatie om met duivelse dilemma’s in de financiële sector? Dat is de onderzoeksvraag aan tweedejaarsstudenten Bedrijfskunde aan...

Vvp lanceert praktijkgericht katern 'Ken je vak!'

Vvp lanceert praktijkgericht katern 'Ken je vak!'

VVP heeft voor haar abonnees 'Ken je vak! gelanceerd, hét praktijkgerichte katern voor financieel adviseurs. Ken je vak! vormt voortaan het hart van iedere...

Here we come! 2017

Here we come! 2017

In 2017 gaat VVP haar 75 ste jaargang in. Een mijlpaal van jewelste waar we trots op zijn. Veel belangrijker is echter de toekomst. Wij zijn ongelooflijk blij dat...

Mensgerichte waarden winnen terrein in financiële sector

Mensgerichte waarden winnen terrein in financiële sector

Als je adviseurs en verzekeraars vraagt welke persoonlijke waarden ze in de verzekeringssector belangrijk vinden, zijn dat hele andere, sterk mensgerichte waarden...