Onafhankelijk Financieel Spreekuur

Martin Koot 640

(door Martin Koot, MoneyView) Bedenk een campagne om het imago van onafhankelijke financieel adviseurs te verbeteren, inclusief budgetvoorstel en te verwachten rendement. Dat lijkt een simpele vraag. Maar kan een campagne überhaupt het bezoedelde imago van de adviesbranche oppoetsen? En is die adviseur wel zo onafhankelijk? Mooie woorden helpen noch het vak noch het imago ervan vooruit. Oprecht klantgericht werken wel. Wat als we dát centraal gaan stellen?

Wie gelooft er nog reclame? Dagelijks krijgt ieder van ons er een kleine vierhonderd te zien, productverpakkingen niet meegeteld. Tel je die wel mee, dan kom je op een duizelingwekkende vijftienhonderd. Per dag. Elke dag weer. Hoe ga je opvallen in al dat geweld? Alleen wie heel diepe zakken heeft en niet al te nauwkeurig kijkt naar de return on investment kan met reclame iets van bewustwording opbouwen. Het imago van de branche ermee verbeteren is een illusie. Beter is om te kijken naar wat adviseurs zelf kunnen doen, in hun eigen directe omgeving. Wil het imago van de branche er in de breedte mee geholpen worden, dan moet dat ook aantrekkelijk, verrassend en kwalitatief uitmuntend zijn.

De waarde van uw werk

Wie zegt onafhankelijk te zijn, hoort dat ook waar te maken. In de praktijk heeft zowat elke adviesorganisatie een eigen definitie van wat ‘onafhankelijk’ is. Maar al te vaak is de verkoop van een financieel product het ultieme doel, ondanks het provisieverbod van alweer zes jaar geleden. Bovendien wordt er doorgaans met de klant alleen gesproken over die producten die een adviseur ook kan of wil bemiddelen. Andere en wellicht betere of goedkopere oplossingen worden bewust achterwege gelaten. Dat kan nu nog omdat nergens is vastgelegd wat onafhankelijk advies is. Op afzienbare termijn komen die regels er alsnog. De Tweede kamer heeft in juni ingestemd met het voornemen daartoe van minister Hoekstra. Het wachten is op de uitwerking ervan door het Ministerie van Financiën. Maar waarom afwachten? Dit is een uitgelezen kans om de waarde van uw werk te verhogen. Dat is goed voor uw klant én goed voor de toekomstbestendigheid van uw bedrijf. En geloof het of niet: nog leuk ook.

Een klant stapt doorgaans alleen uw kantoor binnen als er een noodzaak is. Na een doorgaans gratis oriëntatiegesprek komt uw opdracht tot dienstverlening op tafel. Pas dan is er echt werk aan de winkel, denkt u. Maar de belangrijkste slag heeft u dan al geslagen. De oriënteerder kiest voor uw dienstverlening en wordt klant. Uit consumentenonderzoek door Centerdata blijkt dat het vertrouwen dat de adviseur in zo’n oriëntatiegesprek verwerft doorslaggevend is in de keuze voor een dienstverlener. Transparantie, inzet, deskundigheid en de mate waarin de adviseur laat merken dat hij of zij de persoonlijke situatie begrijpt zijn daarbij de belangrijkste factoren. Hier kan een grote slag geslagen worden. Hoe meer mensen kennis maken met uw deskundigheid en inzet, hoe meer waardering er geoogst kan worden. Dat leidt niet alleen tot meer klanten voor u, maar allereerst tot een positieve ervaring. En die vertelt hij of zij door.

Drempelloos

Een goed functionerende adviesbranche is uiterst belangrijk voor mensen. Dat advies kost geld en sinds het provisieverbod komt dat geld rechtstreeks uit de zak van uw klant. Uit hetzelfde onderzoek van Centerdata blijkt dat slechts 2 procent van de mensen die kosten noemt als reden om zelf te gaan knutselen. Ofwel, de klant is echt niet afwijzend om te betalen voor uw diensten. Maar dan moet die dienst wel ondubbelzinnig in zijn belang zijn en u moet het vertrouwen waard zijn.

De campagne die ik voor mij zie, haalt deze drempel helemaal weg. Iedereen kan zonder schroom met zijn of haar adviesvraag bij u terecht – en bij honderden, mogelijk duizenden van uw collega’s in het land. Wij noemen dat het Onafhankelijk Financieel Spreekuur.

Elke woensdagochtend mogen mensen bij het spreekuur binnenlopen, zonder afspraak. Dat kan op uw kantoor zijn, maar liever nog in een buurthuis of bibliotheek. In het spreekuur leggen ze hun vragen aan u voor. Veel ervan zult u ter plekke kunnen beantwoorden. Soms is meer tijd of andere deskundigheid nodig. In dat geval kunt u de bezoeker doorverwijzen of uitnodigen voor een langer gesprek, maar dan wel op afspraak. Cruciaal in dit plan is dat dit laatste niet uw doel moet zijn. Uw doel in het spreekuur is heel simpel: mensen helpen. Elementaire duidelijkheid brengen in voor mensen vaak ondoorzichtige vraagstukken, zonder neiging tot promotie van uw diensten. Let maar op: om dat laatste gaat vanzelf gevraagd worden.

Verkooppet af

Het kost u drie tot vier uur per week van uw kostbare tijd. Maar de potentiële opbrengst is hoog. Om te beginnen maatschappelijk. Er zijn mensen die niet binnen durven stappen bij een financieel adviseur maar wel naar zo’n spreekuur zullen komen. Zij kunnen hiermee echt geholpen worden. Misschien kunt u samenwerken met maatschappelijke organisaties.

Ten tweede het imago van de beroepsgroep. Als iedereen zijn verkooppet echt af kan zetten en oprecht zijn deskundigheid inzet in dit spreekuur, dan zal dat enorm gewaardeerd gaan worden. Dat vertelt zich rond. Betere PR kun je als branche niet krijgen. Tot slot vermoed ik dat u er ook betalende klanten aan over zult houden. Maar zoals gezegd, daar gaat dit niet om. En loopt het storm? Nodig vooral collega-adviseurs uit uw omgeving uit om mee te komen doen!

Martin Koot: ‘Betere PR zul je als branche niet krijgen.’

Stel dat er op honderden plekken dit soort spreekuren komen. Gedragen door de beroepsgroep, echt onafhankelijk, oprecht gericht op het helpen van mensen, zonder verkoopdrift. Dan zijn er vast media die hier aandacht aan gaan schenken. En waarom zouden banken en verzekeraars dit niet gaan ondersteunen? Misschien toch die reclamecampagne, maar dan voor het Onafhankelijk Financieel Spreekuur?

O ja, budget en rendement: minimaal en verrassend hoog. En nog ontzettend leuk om te doen ook!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...