Onafhankelijk Financieel Spreekuur

Martin Koot 640

(door Martin Koot, MoneyView) Bedenk een campagne om het imago van onafhankelijke financieel adviseurs te verbeteren, inclusief budgetvoorstel en te verwachten rendement. Dat lijkt een simpele vraag. Maar kan een campagne überhaupt het bezoedelde imago van de adviesbranche oppoetsen? En is die adviseur wel zo onafhankelijk? Mooie woorden helpen noch het vak noch het imago ervan vooruit. Oprecht klantgericht werken wel. Wat als we dát centraal gaan stellen?

Wie gelooft er nog reclame? Dagelijks krijgt ieder van ons er een kleine vierhonderd te zien, productverpakkingen niet meegeteld. Tel je die wel mee, dan kom je op een duizelingwekkende vijftienhonderd. Per dag. Elke dag weer. Hoe ga je opvallen in al dat geweld? Alleen wie heel diepe zakken heeft en niet al te nauwkeurig kijkt naar de return on investment kan met reclame iets van bewustwording opbouwen. Het imago van de branche ermee verbeteren is een illusie. Beter is om te kijken naar wat adviseurs zelf kunnen doen, in hun eigen directe omgeving. Wil het imago van de branche er in de breedte mee geholpen worden, dan moet dat ook aantrekkelijk, verrassend en kwalitatief uitmuntend zijn.

De waarde van uw werk

Wie zegt onafhankelijk te zijn, hoort dat ook waar te maken. In de praktijk heeft zowat elke adviesorganisatie een eigen definitie van wat ‘onafhankelijk’ is. Maar al te vaak is de verkoop van een financieel product het ultieme doel, ondanks het provisieverbod van alweer zes jaar geleden. Bovendien wordt er doorgaans met de klant alleen gesproken over die producten die een adviseur ook kan of wil bemiddelen. Andere en wellicht betere of goedkopere oplossingen worden bewust achterwege gelaten. Dat kan nu nog omdat nergens is vastgelegd wat onafhankelijk advies is. Op afzienbare termijn komen die regels er alsnog. De Tweede kamer heeft in juni ingestemd met het voornemen daartoe van minister Hoekstra. Het wachten is op de uitwerking ervan door het Ministerie van Financiën. Maar waarom afwachten? Dit is een uitgelezen kans om de waarde van uw werk te verhogen. Dat is goed voor uw klant én goed voor de toekomstbestendigheid van uw bedrijf. En geloof het of niet: nog leuk ook.

Een klant stapt doorgaans alleen uw kantoor binnen als er een noodzaak is. Na een doorgaans gratis oriëntatiegesprek komt uw opdracht tot dienstverlening op tafel. Pas dan is er echt werk aan de winkel, denkt u. Maar de belangrijkste slag heeft u dan al geslagen. De oriënteerder kiest voor uw dienstverlening en wordt klant. Uit consumentenonderzoek door Centerdata blijkt dat het vertrouwen dat de adviseur in zo’n oriëntatiegesprek verwerft doorslaggevend is in de keuze voor een dienstverlener. Transparantie, inzet, deskundigheid en de mate waarin de adviseur laat merken dat hij of zij de persoonlijke situatie begrijpt zijn daarbij de belangrijkste factoren. Hier kan een grote slag geslagen worden. Hoe meer mensen kennis maken met uw deskundigheid en inzet, hoe meer waardering er geoogst kan worden. Dat leidt niet alleen tot meer klanten voor u, maar allereerst tot een positieve ervaring. En die vertelt hij of zij door.

Drempelloos

Een goed functionerende adviesbranche is uiterst belangrijk voor mensen. Dat advies kost geld en sinds het provisieverbod komt dat geld rechtstreeks uit de zak van uw klant. Uit hetzelfde onderzoek van Centerdata blijkt dat slechts 2 procent van de mensen die kosten noemt als reden om zelf te gaan knutselen. Ofwel, de klant is echt niet afwijzend om te betalen voor uw diensten. Maar dan moet die dienst wel ondubbelzinnig in zijn belang zijn en u moet het vertrouwen waard zijn.

De campagne die ik voor mij zie, haalt deze drempel helemaal weg. Iedereen kan zonder schroom met zijn of haar adviesvraag bij u terecht – en bij honderden, mogelijk duizenden van uw collega’s in het land. Wij noemen dat het Onafhankelijk Financieel Spreekuur.

Elke woensdagochtend mogen mensen bij het spreekuur binnenlopen, zonder afspraak. Dat kan op uw kantoor zijn, maar liever nog in een buurthuis of bibliotheek. In het spreekuur leggen ze hun vragen aan u voor. Veel ervan zult u ter plekke kunnen beantwoorden. Soms is meer tijd of andere deskundigheid nodig. In dat geval kunt u de bezoeker doorverwijzen of uitnodigen voor een langer gesprek, maar dan wel op afspraak. Cruciaal in dit plan is dat dit laatste niet uw doel moet zijn. Uw doel in het spreekuur is heel simpel: mensen helpen. Elementaire duidelijkheid brengen in voor mensen vaak ondoorzichtige vraagstukken, zonder neiging tot promotie van uw diensten. Let maar op: om dat laatste gaat vanzelf gevraagd worden.

Verkooppet af

Het kost u drie tot vier uur per week van uw kostbare tijd. Maar de potentiële opbrengst is hoog. Om te beginnen maatschappelijk. Er zijn mensen die niet binnen durven stappen bij een financieel adviseur maar wel naar zo’n spreekuur zullen komen. Zij kunnen hiermee echt geholpen worden. Misschien kunt u samenwerken met maatschappelijke organisaties.

Ten tweede het imago van de beroepsgroep. Als iedereen zijn verkooppet echt af kan zetten en oprecht zijn deskundigheid inzet in dit spreekuur, dan zal dat enorm gewaardeerd gaan worden. Dat vertelt zich rond. Betere PR kun je als branche niet krijgen. Tot slot vermoed ik dat u er ook betalende klanten aan over zult houden. Maar zoals gezegd, daar gaat dit niet om. En loopt het storm? Nodig vooral collega-adviseurs uit uw omgeving uit om mee te komen doen!

Martin Koot: ‘Betere PR zul je als branche niet krijgen.’

Stel dat er op honderden plekken dit soort spreekuren komen. Gedragen door de beroepsgroep, echt onafhankelijk, oprecht gericht op het helpen van mensen, zonder verkoopdrift. Dan zijn er vast media die hier aandacht aan gaan schenken. En waarom zouden banken en verzekeraars dit niet gaan ondersteunen? Misschien toch die reclamecampagne, maar dan voor het Onafhankelijk Financieel Spreekuur?

O ja, budget en rendement: minimaal en verrassend hoog. En nog ontzettend leuk om te doen ook!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Dalende rente versterkt concurrentie bij DIL

Dalende rente versterkt concurrentie bij DIL

Na recente renteverlagingen zijn bank- en verzekeringsproducten nu vrijwel gelijk in prijsniveau, zo blijkt uit een nieuwe prijsanalyse van MoneyView. Waar eerst...

"Beste hypotheekvoorwaarden bij ABN Amro, Florius en ING"

"Beste hypotheekvoorwaarden bij ABN Amro, Florius en ING"

De hypotheken van ABN AMRO, Florius en ING halen de hoogste scores in de jaarlijkse benchmark van MoneyView en krijgen daarom vijf sterren voor de voorwaarden. De...

MoneyView in de nieuwe VVP: gemak nekt de mens

MoneyView in de nieuwe VVP: gemak nekt de mens

Gemak nekt de mens, stelt directeur Pepijn van Kleef van MoneyView in zijn column in de nieuwe VVP 4-2024. Van Kleef: "Ik merk dat het me meer en meer tegen begint...

Gemak nekt de mens

Gemak nekt de mens

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2024) Deze column is niet geschreven met behulp van ChatGPT of Copilot. Deze column is het resultaat van ouderwets handwerk....

"Grote premieverschillen voor oudere automobilisten"

"Grote premieverschillen voor oudere automobilisten"

Ondanks dat vaak wordt gedacht dat oudere verzekeringnemers beter kunnen blijven zitten bij hun huidigeverzekeraar, kan het toch flink lonen om premies met elkaar...

Kosten betaalrekeningen fors gestegen

Kosten betaalrekeningen fors gestegen

De kosten van een betaalrekening voor particulieren zijn de afgelopen jaren verhoudingsgewijs aanzienlijk toegenomen, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. De...

Wees geen Sam de Schademan

Wees geen Sam de Schademan

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 3-2024) U kunt uw schouders ophalen en denken dat het met de actieve provisietransparantie zo’n vaart niet zal lopen. Het...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Gemiddelde opstalpremie in vijf jaar gestegen met 40 tot 50 procent

Gemiddelde opstalpremie in vijf jaar gestegen met 40 tot 50 procent

Sinds 2019 is de gemiddelde premie van een opstalverzekering gestegen met 40 procent, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. Voor vrijstaande woningen is de stijging...

MoneyView maakt vergelijking woonlastenverzekeringen eenvoudiger

MoneyView maakt vergelijking woonlastenverzekeringen eenvoudiger

MoneyView heeft haar premievergelijker AeQuote Woonlastenverzekeringen uitgebreid met de Premie/Uitkering Verhouding (PUV). De PUV is één getal, waarmee...