Onderscheid maken

Michel van Dam

Elk mens is uniek. Dat is prachtig. Maar soms ook lastig. Bijvoorbeeld als het gaat om het scheppen van financiële zekerheid. Ook daarin blijken er geen twee mensen hetzelfde. Dat is de kern van de gedachte achter de campagne ‘onderscheid maken’ van Scildon.

Wij leven in een tijd en in een land waarin we elke dag weer keuzes kunnen en mogen maken. Of het nu gaat om de partner met wie we willen samenleven of het huis waarin we willen wonen. Of we kiezen voor de fiets of de elektrische auto. Of we kiezen voor het werk dat een goed salaris oplevert of voor het werk waarvan we blij worden. Dat is een luxe die op veel plekken in deze wereld niet bestaat. En een zo grote keuzevrijheid is er in de geschiedenis van Nederland nog nooit geweest. De vrijheid van kiezen. Het is iets kostbaars. En het is ook iets, dat we met zorg moeten behandelen.

‘Met verhalen kunnen we duidelijk maken dat er echt veel te kiezen valt’

Wanneer je als aanbieder van financiële producten vele keuzes voorlegt aan je klanten, leidt dit veelal tot vertragingen of afhaken in het afsluiten van de overeenkomst. Want mensen vinden het nu eenmaal moeilijk om keuzes te maken. Ook is het bieden van een al te breed keuzemenu vaak duur in onderhoud voor de aanbieder. Dat is de reden waarom bij veel aanbieders het assortiment van producten en productvoorwaarden steeds meer wordt beperkt. Aanbieders gaan zich steeds meer richten op die groepen consumenten en die producten die ze efficiënt kunnen aanbieden en beheren.

Adviseur maakt het onderscheid!

Met een veelheid aan keuzes en een consument die ook zelf graag wil kunnen kiezen, heeft de onafhankelijk financieel adviseur de consument meer dan ooit iets te bieden. De onafhankelijk financieel adviseur is een betrouwbare gids naar de juiste oplossing van de juiste aanbieder. En om goed aan te sluiten bij de wensen (en keuzes) van de klant zal de adviseur ook zelf keuzes moeten maken in het aantal aanbieders. Er ligt echter wel een probleem. De consument wil keuzes maken, maar beseft vaak niet de gevolgen die een bepaalde keuze kan hebben voor de inrichting van zijn financiële zekerheid.

In ons voorstel voor de campagne ‘ Onderscheid maken ’ is een belangrijke rol weggelegd voor de financieel adviseur. De meer dan 6.000 onafhankelijke financieel advieskantoren die Nederland rijk is, gaan de consument benaderen. Met de boodschap dat elke consument uniek is en daarom ook een individueel en uniek advies verdient waar het gaat om financiële zekerheid. Als elk kantoor deze boodschap op zijn website plaatst, in zijn nieuwsbrieven opneemt, in zijn introductie bij klanten meeneemt, dan zal dit leiden tot grotere bewustwording bij de consument. En bovendien verhoogt dit de maatschappelijke waardering voor onafhankelijk financieel advies.

De eeneiige tweeling

Hoe laat je zien dat twee mensen die van een afstand bezien erg op elkaar lijken, waar het gaat om hun financiële zekerheid, misschien totaal verschillende adviezen verdienen? Voor de campagne ‘ Onderscheid maken ’ stellen wij voor een serie foto’s te maken van eeneiige tweelingen. Twee foto’s naast elkaar. Van unieke mensen die erg op elkaar lijken. Met onder de foto’s twee levensverhalen. Verhalen waaruit blijkt dat ook eeneiige tweelingen veelal heel verschillend zijn en keuzes maken die leiden tot verschillende behoeften aan financiele zekerheid.

Waarom doet tweelingbroer Maarten er wél verstandig aan om zijn aflosvrije hypotheek deels vervroegd af te lossen en broer Ronald juist niet? Waarom doet tweelingzus Ellen er verstandig aan bij beleggingen te kiezen voor een defensief profiel en zus Maaike voor het profiel neutraal? Waarom doet gescheiden en alleen levende Peter er toch verstandig aan om net als zijn tweelingbroer Evert een gezins AVP te sluiten, terwijl zijn minderjarige kinderen aan de dagelijkse zorg van zijn ex-partner zijn toegewezen?

Laten we verhalen maken

Laten we verhalen maken. Samen met organisaties zoals Nibud en AFM. Laat die organisaties met ons samen bewaken dat we in de verhalen informatie geven die voor consumenten relevant zijn.

Verhalen. We gaan ze met enthousiasme vertellen! Daarmee laten we zien dat echte financiële zekerheid niet iets is dat je zomaar zelf op internet kunt vinden. Met verhalen kunnen we duidelijk maken dat er echt veel te kiezen valt.

Financiële zekerheid voor de consument. Onafhankelijke financiële adviseurs die het onderscheid naar hun klanten willen maken, kunnen hiervoor zorgen. Wanneer de deskundige jury dit idee eind van het jaar als meest kansrijk beoordeelt, gaan we er met elkaar aan werken om door middel van de campagne ‘ Onderscheid maken ’ de financiële zekerheid voor elke consument te realiseren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Scildon groeit in alle segmenten

Scildon groeit in alle segmenten

Scildon groeide vorig jaar in alle segmenten. Het aantal polissen steeg van 203.000 naar 218.000, het bruto premie-inkomen van 250 miljoen euro naar 266 miljoen. Het...

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Scildon: orv speciaal voor huurders

Scildon: orv speciaal voor huurders

Scildon introduceert een overlijdensrisicoverzekering die specifiek gemaakt is voor huurders. De Scildon Huurverzekering is ontwikkeld in samenwerking met adviseurs...

Huishoudens in beweging zetten

Huishoudens in beweging zetten

(Adfiz in VVP 01-2022) Om consumenten te laten nadenken over de financiële gevolgen van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, startten BNP Paribas...

Scildon helpt in pilot adviseurs klanttevredenheid te meten

Scildon helpt in pilot adviseurs klanttevredenheid te meten

Scildon gaat met enkele kantoren een pilot draaien om te kijken of het periodiek meten va klanttevredenheid over de dienstverlening van financieel advieskantoren...

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz, BNP Paribas Cardif en Scildon hebben de krachten gebundeld om - samen met adviseurs - meer aandacht te gaan vragen voor betaalproblemen bij het wegvallen...

ORV + Hypotheek: kwestie van je vak serieus nemen

ORV + Hypotheek: kwestie van je vak serieus nemen

(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). “Het signaal dat de NHG heeft gegeven door het laten vervallen van de verplichting tot het...

Mooiste compliment? ‘Ik hoop dat je dit ook voor anderen doet’

Mooiste compliment? ‘Ik hoop dat je dit ook voor anderen doet’

(Partner in Kennis Scildon in VVP 6) Richardo Cruz Fortes is als consultant verbonden aan Expat Mortgages. Een onderneming met vestigingen in Amsterdam, Haarlem,...

De kracht van bottom-up innovatie

De kracht van bottom-up innovatie

(Robert Witteveen in VVP 6) Op zoek naar een nieuw product of dienst waar je graag de klant in de toekomst mee wilt verrassen? Vraag de medewerkers om met ideeën...