Onderscheid maken

Michel van Dam

Elk mens is uniek. Dat is prachtig. Maar soms ook lastig. Bijvoorbeeld als het gaat om het scheppen van financiële zekerheid. Ook daarin blijken er geen twee mensen hetzelfde. Dat is de kern van de gedachte achter de campagne ‘onderscheid maken’ van Scildon.

Wij leven in een tijd en in een land waarin we elke dag weer keuzes kunnen en mogen maken. Of het nu gaat om de partner met wie we willen samenleven of het huis waarin we willen wonen. Of we kiezen voor de fiets of de elektrische auto. Of we kiezen voor het werk dat een goed salaris oplevert of voor het werk waarvan we blij worden. Dat is een luxe die op veel plekken in deze wereld niet bestaat. En een zo grote keuzevrijheid is er in de geschiedenis van Nederland nog nooit geweest. De vrijheid van kiezen. Het is iets kostbaars. En het is ook iets, dat we met zorg moeten behandelen.

‘Met verhalen kunnen we duidelijk maken dat er echt veel te kiezen valt’

Wanneer je als aanbieder van financiële producten vele keuzes voorlegt aan je klanten, leidt dit veelal tot vertragingen of afhaken in het afsluiten van de overeenkomst. Want mensen vinden het nu eenmaal moeilijk om keuzes te maken. Ook is het bieden van een al te breed keuzemenu vaak duur in onderhoud voor de aanbieder. Dat is de reden waarom bij veel aanbieders het assortiment van producten en productvoorwaarden steeds meer wordt beperkt. Aanbieders gaan zich steeds meer richten op die groepen consumenten en die producten die ze efficiënt kunnen aanbieden en beheren.

Adviseur maakt het onderscheid!

Met een veelheid aan keuzes en een consument die ook zelf graag wil kunnen kiezen, heeft de onafhankelijk financieel adviseur de consument meer dan ooit iets te bieden. De onafhankelijk financieel adviseur is een betrouwbare gids naar de juiste oplossing van de juiste aanbieder. En om goed aan te sluiten bij de wensen (en keuzes) van de klant zal de adviseur ook zelf keuzes moeten maken in het aantal aanbieders. Er ligt echter wel een probleem. De consument wil keuzes maken, maar beseft vaak niet de gevolgen die een bepaalde keuze kan hebben voor de inrichting van zijn financiële zekerheid.

In ons voorstel voor de campagne ‘ Onderscheid maken ’ is een belangrijke rol weggelegd voor de financieel adviseur. De meer dan 6.000 onafhankelijke financieel advieskantoren die Nederland rijk is, gaan de consument benaderen. Met de boodschap dat elke consument uniek is en daarom ook een individueel en uniek advies verdient waar het gaat om financiële zekerheid. Als elk kantoor deze boodschap op zijn website plaatst, in zijn nieuwsbrieven opneemt, in zijn introductie bij klanten meeneemt, dan zal dit leiden tot grotere bewustwording bij de consument. En bovendien verhoogt dit de maatschappelijke waardering voor onafhankelijk financieel advies.

De eeneiige tweeling

Hoe laat je zien dat twee mensen die van een afstand bezien erg op elkaar lijken, waar het gaat om hun financiële zekerheid, misschien totaal verschillende adviezen verdienen? Voor de campagne ‘ Onderscheid maken ’ stellen wij voor een serie foto’s te maken van eeneiige tweelingen. Twee foto’s naast elkaar. Van unieke mensen die erg op elkaar lijken. Met onder de foto’s twee levensverhalen. Verhalen waaruit blijkt dat ook eeneiige tweelingen veelal heel verschillend zijn en keuzes maken die leiden tot verschillende behoeften aan financiele zekerheid.

Waarom doet tweelingbroer Maarten er wél verstandig aan om zijn aflosvrije hypotheek deels vervroegd af te lossen en broer Ronald juist niet? Waarom doet tweelingzus Ellen er verstandig aan bij beleggingen te kiezen voor een defensief profiel en zus Maaike voor het profiel neutraal? Waarom doet gescheiden en alleen levende Peter er toch verstandig aan om net als zijn tweelingbroer Evert een gezins AVP te sluiten, terwijl zijn minderjarige kinderen aan de dagelijkse zorg van zijn ex-partner zijn toegewezen?

Laten we verhalen maken

Laten we verhalen maken. Samen met organisaties zoals Nibud en AFM. Laat die organisaties met ons samen bewaken dat we in de verhalen informatie geven die voor consumenten relevant zijn.

Verhalen. We gaan ze met enthousiasme vertellen! Daarmee laten we zien dat echte financiële zekerheid niet iets is dat je zomaar zelf op internet kunt vinden. Met verhalen kunnen we duidelijk maken dat er echt veel te kiezen valt.

Financiële zekerheid voor de consument. Onafhankelijke financiële adviseurs die het onderscheid naar hun klanten willen maken, kunnen hiervoor zorgen. Wanneer de deskundige jury dit idee eind van het jaar als meest kansrijk beoordeelt, gaan we er met elkaar aan werken om door middel van de campagne ‘ Onderscheid maken ’ de financiële zekerheid voor elke consument te realiseren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Erfbelasting verdient meer aandacht van adviseur

Erfbelasting verdient meer aandacht van adviseur

(Partner in kennis Scildon in VVP 5-2021) Erfbelasting: de belasting die nabestaanden moeten betalen over een verkregen erfenis wordt door velen als de meest onrechtvaardige...

Veel consumenten verder dan hun adviseur

Veel consumenten verder dan hun adviseur

(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) In januari 2022 is het dertig jaar geleden dat Teun Willem den Ouden begon met werken op het...

Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”

Scildon: “Pensioenadviseur cruciaal bij versnelling duurzaamheid”

Scildon ziet een belangrijke rol weggelegd voor adviseurs bij de keuze van werkgevers voor duurzame pensioenbeleggingen. Jan Albert van Laar, Manager Client Serviceteam...

Scildon introduceert nieuwe lifecycles pensioen

Scildon introduceert nieuwe lifecycles pensioen

Afgelopen zomer heeft Scildon het nieuwe Scildon Pensioen geïntroduceerd, een beschikbare premieregeling voor het MKB. Zoals eerder aangekondigd komt Scildon...

Drempels wegnemen

Drempels wegnemen

(Rondetafelgesprek met partners ABN Amro, AnsvarIdéa, Centraal Beheer, Financieel Zeker, Lot Hypotheken en Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021)...

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving...

Scildon: nieuw pensioen biedt ‘100%-snapgarantie’

Scildon: nieuw pensioen biedt ‘100%-snapgarantie’

Scildon heeft maandag het nieuwe Scildon Pensioen geïntroduceerd. Deze collectieve beschikbare premieregeling, die het Prisma Pensioen vervangt, is specifiek...

Blinde vlek voor adviseur en accountant

Blinde vlek voor adviseur en accountant

(Partner in kennis Scildon in VVP-special Business Support 2021) “Veel ondernemers realiseren zich onvoldoende welk financieel risico zij lopen als een zakelijke...

Scildon: “Meer aandacht voor compagnonsverzekering noodzakelijk”

Scildon: “Meer aandacht voor compagnonsverzekering noodzakelijk”

Scildon is deze week een campagne gestart om de compagnonsverzekering meer onder de aandacht van financieel adviseurs te brengen. Een compagnonsverzekering is een...