Ontdek je onderscheidende kracht

Jelle Bartels

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht brengen. Dan is het belangrijk om je unieke waarde en onderscheidende kracht te communiceren.

Het is essentieel om op te vallen en te laten zien waarom jouw advieskantoor de beste keuze is voor de financiële behoeften van je (potentiële) relaties. Hier zijn enkele strategieën om jouw onderscheidende kracht effectief over te brengen.

Identificeer je unieke kenmerken

Begrijp wat jouw advieskantoor onderscheidt van de rest. Bepaal de kernwaarden van het kantoor en draag ze uit. Maar kijk ook naar jullie specia-lisaties, expertise en unieke diensten. Identificeer deze kenmerken en be nadruk ze als de kern van wat jouw kantoor te bieden heeft.

Ken je doelgroep

Je moet weten wie je potentiële klanten zijn. Daarbij is het onderscheid ‘particulier’ en/of ‘zakelijk’ niet genoeg. Je moet op zoek naar specifie ke kenmerken van de mensen waar jij het beste mee werkt. Op die manier kan je leren wat hun behoeften en verwachtingen zijn. Deze zijn voor een gezin bijvoorbeeld anders dan voor alleenstaanden. Of voor de bakker om de hoek anders dan de accountant op een bedrijventerrein. Pas de communicatie aan op basis van de specifieke voordelen die voor hen het meest relevant zijn. Spreek de taal van je doelgroep.

Vertel verhalen van succes

Niets overtuigt potentiële klanten meer dan tastbare bewijzen van jouw bekwaamheid. Deel succesverhalen van eerdere klanten om te illustreren hoe jullie hen hebben geholpen hun financiële doelen te bereiken. Dit biedt niet alleen sociale bewijslast, maar toont ook aan hoe je aanpak werkt in de praktijk.

‘Communiceer je unieke waarde’

Benadruk klantgerichte aanpak

Een van de meest waardevolle aspecten van fi nancieel advies is de persoonlijke benadering. Leg uit hoe jouw kantoor zich inzet om een diepgaand begrip van elke klant te krijgen en op maat gemaakte strategieën te ontwikkelen die aansluiten bij hun doelen en levenssituatie. Toon aan dat je advies niet alleen gaat om cijfers, maar om het bouwen van duurzame relaties.

Toon je expertise

Laat zien dat het team bestaat uit hooggekwali-ficeerde professionals met een diepgaande ken - nis van financiën en markttrends. Publiceer in houdelijke artikelen, whitepapers of blogposts over relevante onderwerpen om jullie expertise te demonstreren. Dit kan potentiële klanten geruststellen dat ze in goede handen zijn.

Wees transparant

Transparantie wekt vertrouwen. Communiceer duidelijk over je tarieven, vergoeding structuren en mogelijke belangenconflicten. Klanten waar deren het wanneer ze het gevoel hebben dat ze volledig begrijpen hoe jullie kantoor werkt en hoe dit hen ten goede komt.

Onderhoud online aanwezigheid

Een sterke online aanwezigheid is tegenwoordig van vitaal belang. Weet waar jouw doelgroep online aanwezig is en zorg daar voor relevante content. Zorg ervoor dat je website up-to-date is en gebruik maakt van heldere, beknopte taal. Actieve aanwezigheid op sociale media en het delen van waardevolle inhoud kan je bereik vergroten en je autoriteit versterken.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....