Ontdek je onderscheidende kracht

Jelle Bartels

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht brengen. Dan is het belangrijk om je unieke waarde en onderscheidende kracht te communiceren.

Het is essentieel om op te vallen en te laten zien waarom jouw advieskantoor de beste keuze is voor de financiële behoeften van je (potentiële) relaties. Hier zijn enkele strategieën om jouw onderscheidende kracht effectief over te brengen.

Identificeer je unieke kenmerken

Begrijp wat jouw advieskantoor onderscheidt van de rest. Bepaal de kernwaarden van het kantoor en draag ze uit. Maar kijk ook naar jullie specia-lisaties, expertise en unieke diensten. Identificeer deze kenmerken en be nadruk ze als de kern van wat jouw kantoor te bieden heeft.

Ken je doelgroep

Je moet weten wie je potentiële klanten zijn. Daarbij is het onderscheid ‘particulier’ en/of ‘zakelijk’ niet genoeg. Je moet op zoek naar specifie ke kenmerken van de mensen waar jij het beste mee werkt. Op die manier kan je leren wat hun behoeften en verwachtingen zijn. Deze zijn voor een gezin bijvoorbeeld anders dan voor alleenstaanden. Of voor de bakker om de hoek anders dan de accountant op een bedrijventerrein. Pas de communicatie aan op basis van de specifieke voordelen die voor hen het meest relevant zijn. Spreek de taal van je doelgroep.

Vertel verhalen van succes

Niets overtuigt potentiële klanten meer dan tastbare bewijzen van jouw bekwaamheid. Deel succesverhalen van eerdere klanten om te illustreren hoe jullie hen hebben geholpen hun financiële doelen te bereiken. Dit biedt niet alleen sociale bewijslast, maar toont ook aan hoe je aanpak werkt in de praktijk.

‘Communiceer je unieke waarde’

Benadruk klantgerichte aanpak

Een van de meest waardevolle aspecten van fi nancieel advies is de persoonlijke benadering. Leg uit hoe jouw kantoor zich inzet om een diepgaand begrip van elke klant te krijgen en op maat gemaakte strategieën te ontwikkelen die aansluiten bij hun doelen en levenssituatie. Toon aan dat je advies niet alleen gaat om cijfers, maar om het bouwen van duurzame relaties.

Toon je expertise

Laat zien dat het team bestaat uit hooggekwali-ficeerde professionals met een diepgaande ken - nis van financiën en markttrends. Publiceer in houdelijke artikelen, whitepapers of blogposts over relevante onderwerpen om jullie expertise te demonstreren. Dit kan potentiële klanten geruststellen dat ze in goede handen zijn.

Wees transparant

Transparantie wekt vertrouwen. Communiceer duidelijk over je tarieven, vergoeding structuren en mogelijke belangenconflicten. Klanten waar deren het wanneer ze het gevoel hebben dat ze volledig begrijpen hoe jullie kantoor werkt en hoe dit hen ten goede komt.

Onderhoud online aanwezigheid

Een sterke online aanwezigheid is tegenwoordig van vitaal belang. Weet waar jouw doelgroep online aanwezig is en zorg daar voor relevante content. Zorg ervoor dat je website up-to-date is en gebruik maakt van heldere, beknopte taal. Actieve aanwezigheid op sociale media en het delen van waardevolle inhoud kan je bereik vergroten en je autoriteit versterken.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...