Oplossingen in belang van het slachtoffer

Frank Emmerig en  Peter Vreugdenhil.

De meeste Nederlanders kennen het Waarborgfonds als de ‘achtervang’ bij schade aan de auto wanneer de dader onbekend is. Hiermee wordt het fonds tekortgedaan. Er gebeurt zoveel meer.

VVP sprak Peter Vreugdenhil, senior behandelaar bij het schadecentrum, en Frank Emmerig, senior personenschaderegelaar, over het werk achter de schermen, de ontwikkelingen en over het oplossen van problemen om erger te voorkomen voor de slachtoffers. De technische ontwikkelingen volgen elkaar op en stellen het fonds voor steeds nieuwe uitdagingen.

Onbekend, onverzekerd of gestolen

Het Waarborgfonds keert uit als er schade is veroorzaakt door een onbekend, een onverzekerd of een gestolen voertuig. Daarnaast keert het Waarborgfonds uit als de verzekeraar insolvent of failliet is. Dit laatste is de laatste decennia slechts een keer voorgekomen. In 2010 paste DNB de noodregeling toe op internetverzekeraar Ineas (daarna werd het faillissement uitgesproken). Overigens betrof het alleen het WA-gedeelte en niet de cascodekking.

Een speciale categorie is de groep bestuurders – een kleine 5.000 bestuurders op de ruim 8.000.000 auto’s – die op grond van een geloofsovertuiging een vrijstelling heeft van de verzekeringsplicht. In die gevallen treedt het Waarborgfonds op als schaderegelaar en bemiddelaar, voor zover de schadeveroorzaker niet zelf het slachtoffer schadeloos stelt. Daarna verhaalt het fonds de kosten op de bestuurder. De schadebedragen worden doorgaans door de geloofsgemeenschap opgebracht. Emmerig: “In dat soort gevallen is de veroorzaker dus wel bekend, maar ruim negentig procent van ons werk bestaat uit het afhandelen van schades waarbij de dader onbekend is.”

Nieuwe risico’s

Een andere vrijgestelde categorie is bijvoorbeeld ELObike, de Elektrisch Ondersteunde fiets. Vreugdenhil: “Daar ontstond een rare situatie omdat het technisch gezien een motorrijtuig is, maar wel een die is vrijgesteld van verplichte WA-verzekering. Als je met zo’n fiets iemand aanrijdt wat dan? Door het ontbreken van de verzekeringsplicht is er immers geen verplichte WA-dekking, terwijl ook niet altijd een beroep op de AVP gedaan kan worden. In die gevallen kan het Waarborgfonds uitkeren, maar wij kunnen de schade wel verhalen op de bestuurder van een E-bike.”

“Dat geldt ook voor zogeheten ‘moveboards’. Technisch gezien zijn dit motorvoertuigen en ze hebben wel een verzekeringsplicht, maar veel verzekeraars zullen vanwege het vooralsnog ontbreken van een typegoedkeuring dit soort risico’s niet accepteren. Ook hier geldt dat een schade niet altijd onder de dekking van de AVP valt. Als wij uitkeren na een schade, kunnen wij de schade verhalen. Niet bij dat een jochie van 10, maar wel bij zijn ouders. Mensen realiseren zich niet altijd welke risico’s ze lopen.”

De komst van de zelf-inparkerende en de zelfrijdende auto stelt het fonds weer voor nieuwe vraagstukken. Waar ligt de aansprakelijkheid? Bij de ‘chauffeur’ of bij de fabrikant? “We zijn dus 50 jaar oud”, grapt Vreugdenhil. “De vraag is op welke wijze wij ouder worden. Met het oog op ontwikkelingen als de zelfrijdende auto zullen aansprakelijkheidsvragen anders worden, maar dat biedt wellicht ook weer nieuwe kansen.”

Oplossen

Emmerig: “Centraal in ons werk staat dat wij problemen willen oplossen, dat is onze drive. Neem bijvoorbeeld en kind dat na een auto-ongeluk een zwaar letsel heeft. De ouders wonen driehoog. Dan kun je wachten tot alles is opgelost qua schadeverhaal, maar je kunt ook anticiperen en alvast kijken of er een andere, passende woning gevonden kan worden, waar de ouders het kind goed kunnen opvoeden. Want zo’n kind kun je niet drie trappen blijven opdragen als het ouder wordt. En dat gaat ver, want stel dat er een aanbouw aan het huis nodig is. Van wie is die aanbouw als de ouders gaan scheiden? Feitelijk van het jonge slachtoffer, het is zijn schade. Ook dat moeten we dus goed regelen.”

Een ander aansprekend voorbeeld is de zaak met de monstertruck. Daarbij waren veel slachtoffers, een motorvoertuig en veel partijen betrokken. Emmerig: “Het getouwtrek rond de aansprakelijkheid kan heel lang duren. Daar zijn de slachtoffers niet bij gebaat.”

Vreugdenhil: “Formeel is juridisch nog de vraag welke partij de ontstane schade moet vergoeden, maar we wilden daar de regelende partij zijn en niet wachten tot uiteindelijk vast staat welke partij dit is. Het kan nog jaren duren voordat dit duidelijk is. Wij regelen de schade en nemen de rechten van de vordering op termijn over. De zaak loopt nog, maar er is al veel geregeld voor de slachtoffers. Daar staan we voor.”

Tips van het Waarborgfonds

1. Via de website www.waarborgfonds.vereende.nl of www.schadezonderdader.nl is het mogelijk om een snelle check te doen om na te gaan of een beroep op het Waarborgfonds Motorverkeer mogelijk is.

2. Voor particulieren en assurantietussenpersonen is het mogelijk om een claim digitaal in te dienen via de website van het Waarborgfonds www.waarborgfonds.vereende.nl of via www.schadezonderdader.nl

3. Adviseer uw cliënt zo spoedig mogelijk na het ontstaan van schade door een onbekend gebleven motorrijtuig politieaangifte te doen en eventuele andere acties om de identiteit van de veroorzaker te achterhalen. Dit is één van de voorwaarden om voor schadevergoeding door het Waarborgfonds in aanmerking te komen.

4. Wijs uw cliënt op het wettelijk eigen risico van 250 euro dat van toepassing is op materiële schade toegebracht door onbekend gebleven motorrijtuigen (niet van toepassing op letselschade).

5. Wijs uw cliënt, in geval van letselschade, op de mogelijkheid van belangenbehartiging door een gekwalificeerde letselschadedeskundige.

Reactie toevoegen

 
Editie
Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

De BAVAM-polis is uitgebreid met een aanvullende cyberdekking. Dit in samenwerking met Hiscox. De Vereende mag de cyberverzekering namens Hiscox vanaf 1 januari...

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

De Vereende biedt een verzekeringsoplossing voor het bezorgen van pakketjes per taxi. Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Veel taxichauffeurs hebben het financieel...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...