Oplossingen in belang van het slachtoffer

Frank Emmerig en  Peter Vreugdenhil.

De meeste Nederlanders kennen het Waarborgfonds als de ‘achtervang’ bij schade aan de auto wanneer de dader onbekend is. Hiermee wordt het fonds tekortgedaan. Er gebeurt zoveel meer.

VVP sprak Peter Vreugdenhil, senior behandelaar bij het schadecentrum, en Frank Emmerig, senior personenschaderegelaar, over het werk achter de schermen, de ontwikkelingen en over het oplossen van problemen om erger te voorkomen voor de slachtoffers. De technische ontwikkelingen volgen elkaar op en stellen het fonds voor steeds nieuwe uitdagingen.

Onbekend, onverzekerd of gestolen

Het Waarborgfonds keert uit als er schade is veroorzaakt door een onbekend, een onverzekerd of een gestolen voertuig. Daarnaast keert het Waarborgfonds uit als de verzekeraar insolvent of failliet is. Dit laatste is de laatste decennia slechts een keer voorgekomen. In 2010 paste DNB de noodregeling toe op internetverzekeraar Ineas (daarna werd het faillissement uitgesproken). Overigens betrof het alleen het WA-gedeelte en niet de cascodekking.

Een speciale categorie is de groep bestuurders – een kleine 5.000 bestuurders op de ruim 8.000.000 auto’s – die op grond van een geloofsovertuiging een vrijstelling heeft van de verzekeringsplicht. In die gevallen treedt het Waarborgfonds op als schaderegelaar en bemiddelaar, voor zover de schadeveroorzaker niet zelf het slachtoffer schadeloos stelt. Daarna verhaalt het fonds de kosten op de bestuurder. De schadebedragen worden doorgaans door de geloofsgemeenschap opgebracht. Emmerig: “In dat soort gevallen is de veroorzaker dus wel bekend, maar ruim negentig procent van ons werk bestaat uit het afhandelen van schades waarbij de dader onbekend is.”

Nieuwe risico’s

Een andere vrijgestelde categorie is bijvoorbeeld ELObike, de Elektrisch Ondersteunde fiets. Vreugdenhil: “Daar ontstond een rare situatie omdat het technisch gezien een motorrijtuig is, maar wel een die is vrijgesteld van verplichte WA-verzekering. Als je met zo’n fiets iemand aanrijdt wat dan? Door het ontbreken van de verzekeringsplicht is er immers geen verplichte WA-dekking, terwijl ook niet altijd een beroep op de AVP gedaan kan worden. In die gevallen kan het Waarborgfonds uitkeren, maar wij kunnen de schade wel verhalen op de bestuurder van een E-bike.”

“Dat geldt ook voor zogeheten ‘moveboards’. Technisch gezien zijn dit motorvoertuigen en ze hebben wel een verzekeringsplicht, maar veel verzekeraars zullen vanwege het vooralsnog ontbreken van een typegoedkeuring dit soort risico’s niet accepteren. Ook hier geldt dat een schade niet altijd onder de dekking van de AVP valt. Als wij uitkeren na een schade, kunnen wij de schade verhalen. Niet bij dat een jochie van 10, maar wel bij zijn ouders. Mensen realiseren zich niet altijd welke risico’s ze lopen.”

De komst van de zelf-inparkerende en de zelfrijdende auto stelt het fonds weer voor nieuwe vraagstukken. Waar ligt de aansprakelijkheid? Bij de ‘chauffeur’ of bij de fabrikant? “We zijn dus 50 jaar oud”, grapt Vreugdenhil. “De vraag is op welke wijze wij ouder worden. Met het oog op ontwikkelingen als de zelfrijdende auto zullen aansprakelijkheidsvragen anders worden, maar dat biedt wellicht ook weer nieuwe kansen.”

Oplossen

Emmerig: “Centraal in ons werk staat dat wij problemen willen oplossen, dat is onze drive. Neem bijvoorbeeld en kind dat na een auto-ongeluk een zwaar letsel heeft. De ouders wonen driehoog. Dan kun je wachten tot alles is opgelost qua schadeverhaal, maar je kunt ook anticiperen en alvast kijken of er een andere, passende woning gevonden kan worden, waar de ouders het kind goed kunnen opvoeden. Want zo’n kind kun je niet drie trappen blijven opdragen als het ouder wordt. En dat gaat ver, want stel dat er een aanbouw aan het huis nodig is. Van wie is die aanbouw als de ouders gaan scheiden? Feitelijk van het jonge slachtoffer, het is zijn schade. Ook dat moeten we dus goed regelen.”

Een ander aansprekend voorbeeld is de zaak met de monstertruck. Daarbij waren veel slachtoffers, een motorvoertuig en veel partijen betrokken. Emmerig: “Het getouwtrek rond de aansprakelijkheid kan heel lang duren. Daar zijn de slachtoffers niet bij gebaat.”

Vreugdenhil: “Formeel is juridisch nog de vraag welke partij de ontstane schade moet vergoeden, maar we wilden daar de regelende partij zijn en niet wachten tot uiteindelijk vast staat welke partij dit is. Het kan nog jaren duren voordat dit duidelijk is. Wij regelen de schade en nemen de rechten van de vordering op termijn over. De zaak loopt nog, maar er is al veel geregeld voor de slachtoffers. Daar staan we voor.”

Tips van het Waarborgfonds

1. Via de website www.waarborgfonds.vereende.nl of www.schadezonderdader.nl is het mogelijk om een snelle check te doen om na te gaan of een beroep op het Waarborgfonds Motorverkeer mogelijk is.

2. Voor particulieren en assurantietussenpersonen is het mogelijk om een claim digitaal in te dienen via de website van het Waarborgfonds www.waarborgfonds.vereende.nl of via www.schadezonderdader.nl

3. Adviseer uw cliënt zo spoedig mogelijk na het ontstaan van schade door een onbekend gebleven motorrijtuig politieaangifte te doen en eventuele andere acties om de identiteit van de veroorzaker te achterhalen. Dit is één van de voorwaarden om voor schadevergoeding door het Waarborgfonds in aanmerking te komen.

4. Wijs uw cliënt op het wettelijk eigen risico van 250 euro dat van toepassing is op materiële schade toegebracht door onbekend gebleven motorrijtuigen (niet van toepassing op letselschade).

5. Wijs uw cliënt, in geval van letselschade, op de mogelijkheid van belangenbehartiging door een gekwalificeerde letselschadedeskundige.

Reactie toevoegen

 
Editie
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...