Relatie nog meer centraal stellen

Frank Boute 2018

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Omgaan met veranderingen en de relatie nog meer centraal stellen. Dat is volgens Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep uit Oisterwijk, slimmer adviseren. Als voorbeeld geeft hij internetmakelaars.nl.

Boute: “Mijn visie op de klant behouden is het denken in thema’s en life events. Een zo’n thema is wonen. Wij hebben een super makelaarsmodel in de markt gezet, Internetmakelaars.nl, waarbij ik mijn relaties een mooi aanbod kan doen het huis te verkopen via ons met de tool Funda natuurlijk.

“Wij kennen de klant, weten zijn of haar wensen en kunnen een totale begeleiding doen op het gebied van aan en verkoop, hypotheek, verzekeringen en binnenkort totaal verduurzamen van de woning. Ik zie het als een totaalconcept en denk overal een beetje voor te vragen. Als ik mijn rendement ga bekijken per relatie is dit toegenomen door meerdere diensten aan te bieden, zonder dat overheidsbepalingen zoals provisietransparantie (nog niet doorgevoerd door Financiën maar in mijn beleving een feit) en marktbewegingen. Mooi toch?

“Persoonlijk ben ik met de vestigingen Tilburg en Oisterwijk in juli begonnen en wij hebben reeds een flink aantal woningen verkocht en krijgen er nu weer in de verkoop. Hier zitten meerdere klanten bij die wij voorheen niet kenden en waarbij wij ook de hypotheek hebben verzorgd.

“Internetmakelaars.nl rol ik ook uit over Nederland , maar alleen bij professionele intermediairs, die zijn relatiegericht. Een makelaar is transactiegericht. Internetmakelaars heeft nu 40 vestigingen , maar dat gaan er zeker meer worden. De Hypotheekcompany van Christian Dijkhof heeft aangegeven ook mee te gaan doen.”

Risicoscan

Intergroep heeft slimmer adviseren ook in de organisatie ver doorgevoerd. Boute: “We hebben al onze klanten gesegmenteerd, gedifferentieerd en toegewezen aan een buitendienst of teamportefeuille. We hebben het zo ingericht dat een buitendienst vier beheerafspraken per week heeft. Dit wil zeggen dat een bestaande relatie wordt bezocht, alles wordt doorgenomen en dat de relatie in control is. Dit wordt door een bezoekrapport ook bekrachtigd. De relaties die onder de teamportefeuille vallen, worden gebeld door onze medewerkers.”

Sinds december 2018 heef Boute voor bedrijfsmatige klanten een risicomanager aangetrokken die per bedrijf een risicoscan maakt en de clausules checkt zoals genoemd in de polissen en nagaat of er voldaan wordt aan de wettelijke maatregelen. “De risicomanager bezoekt dus de zakelijke relaties buiten mijn accountmanagers om. Zo kan ik de adviezen, de verzekerde waarden en de risico `s zoals ingeschat door een accountmanager met elkaar vergelijken. Indien er verschillen optreden, gaan we met elkaar in gesprek en kijken we of het kennisniveau voldoende is en/of nemen we opmerkelijke zaken met elkaar door.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Weg met regeldenken

Weg met regeldenken

Intergroep uit Oisterwijk is een prachtig voorbeeld van een kantoor dat al weer verder is dan veel collegakantoren die momenteel een slag maken. En het daarbij...