Relatie nog meer centraal stellen

Frank Boute 2018

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Omgaan met veranderingen en de relatie nog meer centraal stellen. Dat is volgens Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep uit Oisterwijk, slimmer adviseren. Als voorbeeld geeft hij internetmakelaars.nl.

Boute: “Mijn visie op de klant behouden is het denken in thema’s en life events. Een zo’n thema is wonen. Wij hebben een super makelaarsmodel in de markt gezet, Internetmakelaars.nl, waarbij ik mijn relaties een mooi aanbod kan doen het huis te verkopen via ons met de tool Funda natuurlijk.

“Wij kennen de klant, weten zijn of haar wensen en kunnen een totale begeleiding doen op het gebied van aan en verkoop, hypotheek, verzekeringen en binnenkort totaal verduurzamen van de woning. Ik zie het als een totaalconcept en denk overal een beetje voor te vragen. Als ik mijn rendement ga bekijken per relatie is dit toegenomen door meerdere diensten aan te bieden, zonder dat overheidsbepalingen zoals provisietransparantie (nog niet doorgevoerd door Financiën maar in mijn beleving een feit) en marktbewegingen. Mooi toch?

“Persoonlijk ben ik met de vestigingen Tilburg en Oisterwijk in juli begonnen en wij hebben reeds een flink aantal woningen verkocht en krijgen er nu weer in de verkoop. Hier zitten meerdere klanten bij die wij voorheen niet kenden en waarbij wij ook de hypotheek hebben verzorgd.

“Internetmakelaars.nl rol ik ook uit over Nederland , maar alleen bij professionele intermediairs, die zijn relatiegericht. Een makelaar is transactiegericht. Internetmakelaars heeft nu 40 vestigingen , maar dat gaan er zeker meer worden. De Hypotheekcompany van Christian Dijkhof heeft aangegeven ook mee te gaan doen.”

Risicoscan

Intergroep heeft slimmer adviseren ook in de organisatie ver doorgevoerd. Boute: “We hebben al onze klanten gesegmenteerd, gedifferentieerd en toegewezen aan een buitendienst of teamportefeuille. We hebben het zo ingericht dat een buitendienst vier beheerafspraken per week heeft. Dit wil zeggen dat een bestaande relatie wordt bezocht, alles wordt doorgenomen en dat de relatie in control is. Dit wordt door een bezoekrapport ook bekrachtigd. De relaties die onder de teamportefeuille vallen, worden gebeld door onze medewerkers.”

Sinds december 2018 heef Boute voor bedrijfsmatige klanten een risicomanager aangetrokken die per bedrijf een risicoscan maakt en de clausules checkt zoals genoemd in de polissen en nagaat of er voldaan wordt aan de wettelijke maatregelen. “De risicomanager bezoekt dus de zakelijke relaties buiten mijn accountmanagers om. Zo kan ik de adviezen, de verzekerde waarden en de risico `s zoals ingeschat door een accountmanager met elkaar vergelijken. Indien er verschillen optreden, gaan we met elkaar in gesprek en kijken we of het kennisniveau voldoende is en/of nemen we opmerkelijke zaken met elkaar door.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Slimmer adviseren: relatie nog meer centraal stellen

Slimmer adviseren: relatie nog meer centraal stellen

Omgaan met veranderingen en de relatie nog meer centraal stellen. Dat is volgens Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep uit Oisterwijk, slimmer adviseren....

Geef de MKB-er meer financiële grip

Geef de MKB-er meer financiële grip

Binnen de financiële sector wordt veel gesproken over financiële zelfredzaamheid, financiële gezondheid en financieel fit. Daarbij ligt de focus...

Bewaareditie Slimmer Adviseren van VVP

Bewaareditie Slimmer Adviseren van VVP

Slimmer adviseren heeft met heel veel aspecten te maken. Toch gaat het in de eerste plaats om kiezen voor waar je goed in bent en wat je leuk vindt om te doen. Dat...

Aanspreekpunt voor alle financiële zaken

Aanspreekpunt voor alle financiële zaken

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) De klant die het kantoor van KOK Advies in Amstelveen binnenstapt, kan de koffiebar niet ontgaan. Evenmin als de hartelijke ontvangst....

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) In de komende tijd zullen steeds meer financieel advieskantoren besluiten om bepaalde werkzaamheden buiten het eigen kantoor...

Alle aandacht voor de klant

Alle aandacht voor de klant

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Slimmer adviseren is onder meer de zaken zo organiseren dat meer ruimte ontstaat voor de advisering en voor het klantcontact....

De risicomanager loopt een stap vooruit

De risicomanager loopt een stap vooruit

Risicomanagement is voor veel intermediairs nog onontgonnen terrein, maar wie zich erin verdiept, ziet de talrijke nieuwe mogelijkheden. De toekomst van het...

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Laat klantreis in hele bedrijf top zijn

Uit de Adviespraktijk staat deze aflevering geheel in het teken van klantgerichtheid, hét thema van de elders in deze VVP verslagen vijfde editie van de...

Advies kost geld, onnozelheid kost meer

Advies kost geld, onnozelheid kost meer

“ik denk dat er nog wel meer kantoren gaan afvallen. Provisie bij schadeverzekeringen verdwijnt, dat houden we niet tegen.” aldus Frank Boute, directeur-eigenaar...