RISK biedt de oplossing voor ‘het nieuwe normaal’
(Kennisartikel RISK) Nederland is de afgelopen weken massaal aan het thuiswerken vanwege de corona-maatregelen. Ondertussen is het duidelijk geworden dat thuiswerken onderdeel gaat worden van ‘het nieuwe normaal’ en dat bedrijven hun infrastructuur en werkwijze hierop moeten inrichten. Dankzij de genomen stappen op het gebied van cloud-oplossingen, ketenintegraties en uitbreiding van het producten en diensten, is RISK klaar voor deze nieuwe toekomst! In nauwe samenwerking met aangesloten adviseurs en partners zorgt RISK ervoor dat het leven van klanten steeds zo gemakkelijk mogelijk blijft of nog gemakkelijker wordt.
Dit nieuwe tijdperk vraagt om een andere, vernieuwende aanpak. Deze aanpak is te verdelen in drie categorieën: 1. cloudoplossing als de nieuwe standaard; 2. sales vasthouden en uitbreiden; 3. contacten in een online en offline wereld .
Cloud-oplossing als nieuwe standaard
Eén van de meest voor de hand liggende oplossingen is het gebruik maken van cloud-oplossingen, waarmee eenvoudig vanaf verschillende locaties kan worden gewerkt. Grote techbedrijven als Microsoft en Google bieden al jaren oplossingen aan die steeds vaker door bedrijven worden afgenomen. Naast deze algemene oplossingen komen er ook steeds meer branchespecifieke oplossingen. Binnen de verzekeringsbranche zie je deze ontwikkelingen ook terugkomen. RISK investeert al jaren in het bouwen en ontwikkelen van een cloud-oplossing. Belangrijke elementen van dit RISK Insurance-as-a-Service-platform zijn:
– 24/7 en overal CRM-informatie beschikbaar voor advisering;
– breed scala aan producten voor vergelijken en afsluiten;
– volledig geautomatiseerde afsluitstraat inclusief fraude-detectie en betalingen;
– modulaire opbouw van producten en diensten;
– breed scala aan API’s voor integratie met partners.
Het platform van RISK is breed inzetbaar en wordt gebruikt in diverse distributiekanalen, waaronder websites (autoverzekering.nl en overstappen.nl), verzekeringsadviseurs (aangesloten bij RISK Verzekeringen), apps (Swift.online), chatbots (sluiteenverzekering.nl), API-partners, CRM-pakketten, proposities (FBTO Rijgedragverzekering).
De afgelopen jaren is ons platform door diverse software partijen en hypotheekketens geïntegreerd in bestaande CRM-pakketten en workflows. RISK hecht veel waarde aan deze ketenintegraties. Iedere adviseur of partner heeft daarbij de mogelijkheid om te kiezen voor het CRMpakket dat het best aansluit bij zijn persoonlijke werkwijze en klanten. RISK zorgt ervoor dat de producten en diensten beschikbaar zijn zonder dubbele invoer van klantgegevens. Gemak en eenvoud voor de adviseur en happy customer , omdat zij op die manier snel geholpen zijn.
De kracht van het RISK-platform is de wijze waarop het kan worden ingezet. “Zowel voor online als offline adviseurs bieden wij een all-in-one solution . Daarnaast is RISK een aantrekkelijke partij vanwege het grote aantal API’s dat wij ter beschikking stellen. Hierdoor kloppen verzekeraars en Insurtech-partijen bij ons aan om, al dan niet gezamenlijk, nieuwe oplossingen te bedenken en te implementeren”, aldus Tony Dingemanse, binnen RISK verantwoordelijk voor Ventures en Projecten.
Sales vasthouden en uitbreiden
Iedereen weet dat het corona-tijdperk nog lang effect zal hebben op de economie. Op dit moment zijn de gevolgen voor de verzekeringssector nog niet zo dramatisch als voor andere sectoren. Echter de toekomst gaat wel veranderen. Daarom is het belangrijk om nu in te zetten op de gestelde salesdoelen en hoe we deze kunnen vasthouden of misschien zelfs wel uitbreiden.
Deze tijd brengt ook met zich mee dat consumenten kritischer gaan kijken naar hun uitgavenpatroon. Het financiele huishoudboekje moet weer op orde worden gebracht. Een deel van de consumenten is zelf in staat dit te doen, een behoorlijk groot ander deel niet. Daar ligt een mooie toegevoegde waarde voor adviseurs in de verzekeringsbranche. Adviseurs zullen meer en meer de rol van financieel coach op zich moeten nemen. Deze rol gaat verder dan adviseren en dat betekent dat de vertrouwensband die er is verder uitgebreid gaat worden. Je neemt de klant (virtueel) aan de hand met het op orde brengen én houden van zijn bestedingen.
Een coach is ook iemand die, als dat nodig is, wat meer tijd investeert in het persoonlijk welzijn van klanten. Zeker in een tijd van eenzaamheid wordt een bericht of een kort telefoongesprek erg op prijs gesteld. Breng deze klanten in beeld en schenk hier aandacht aan.
Bij de rol van de coach past ook een bredere oriëntatie op andere financiële producten van klanten. Denk hierbij aan Energie en Triple-play (Internet, telefonie en TV). Op deze producten kan een klant bijna altijd wel besparen. Een eerste overstap van energiemaatschappij levert in het eerste jaar vaak al 350 euro voordeel op!
Het platform van RISK is ingericht op en ontwikkeld voor deze nieuwe rol van coach. Het productenpalet bevat niet alleen volmachtproducten, maar ook producten van direct writers. Hiermee kan de volledige markt worden vergeleken en kiest de coach het beste voor de klant. Daarnaast biedt RISK binnen het platform een volledig geïntegreerde energievergelijker aan. Omdat de meeste gegevens vooraf worden ingevuld, is een overzichtelijke vergelijking in drie klikken gerealiseerd en het energiecontract in twee minuten afgesloten.
“Deze periode biedt de ruimte voor financieel adviseurs om hun administratie op orde te brengen. Onderdeel hiervan is om te analyseren of klanten op de juiste manier ontzorgd en bediend worden. Deze ontzorging reikt verder dan alleen ontzorgen op schadeverzekeringen of hypotheken. Consumenten zijn, juist in deze periode, bewuster van de hoge vaste lasten die zij hebben. De behoefte om te besparen op deze vaste lasten wordt groter en groter. Het platform van RISK biedt adviseur en hun klanten de mogelijkheid om te voldoen aan deze behoefte.” Aldus Harmen Vollmuller, Sales- en business development manager bij RISK.
Contacten in online en offline wereld
Deze tijd zorgt ook voor een andere manier van communicatie. Advies op kantoor is inmiddels vervangen door advies op afstand.
Belangrijk hierbij is behoud van persoonlijk contact door gebruik te maken van bijvoorbeeld de camera, maar ook het inzichtelijk maken van gemaakte berekeningen en adviezen door het scherm te delen draagt hieraan bij.
Contact gaat verder dan alleen advies op afstand. Het gebruik van WhatsApp of andere kanalen, maakt het leggen van contact eenvoudiger en laagdrempelig. Ook klanten maken hier gebruik van. Zorg daarbij wel dat je voor collega’s en voor jezelf duidelijke richtlijnen opstelt hoe ermee om te gaan.
Ook in de samenleving van ‘het nieuwe normaal’ zal communiceren zoals nu wordt gedaan niet helemaal verdwijnen. Een adviseur kan daarop anticiperen, door klanten nu te vragen of de huidige wijze van communicatie in de toekomst ook op prijs wordt gesteld en dat vast te leggen in het CRM pakket.
Kortom, Nederland is op weg naar ‘het nieuwe normaal’ en vraagt iedereen, consumenten en bedrijven, zich daarop voor te bereiden en daarop in te spelen. De vertrouwensband die adviseurs in het verleden hebben opgebouwd kan nu worden ingezet om meerwaarde te bieden door een coachende rol aan te nemen en met behulp van beschikbare cloud-oplossingen, zoals die van RISK, te zorgen voor een happy customer !
Reactie toevoegen
Meer over
RISK: tijdelijk vangnet voor ZZP'ers
Serviceprovider RISK breidt zijn aanbod uit met een tijdelijk vangnet voor zieke zzp'ers. Tony Dingemanse (CIO bij RISK): "De MoneySure-propositie is geen vervanging...
Risk Groep neemt Hypotheek.nl en Pensioen.nl over
RISK heeft een meerderheidsbelang genomen in Hypotheek.nl, Pensioen.nl en enkele andere websites op het gebied van Hypotheken. RISK wil de komende jaren versnellen...
Allianz-volmacht voor RISK Assuradeuren
Allianz heeft een volmacht verleend aan RISK Assuradeuren. Bij de ondertekening van de overeenkomt waren aanwezig: Harmen Vollmuller en Bastiaan Klop (RISK) en Chris...
Serviceprovider RISK heeft een geautomatiseerde tool ontwikkeld die financieel adviseurs in staat stelt om ruim voor de prolongatiedatum inzicht te geven in ontwikkelingen...
RISK: nieuw label Neerlandse kan concurrentie aan met online partijen
Een moderne autoverzekering in volmacht welke qua inhoud, acceptatiebeleid en tariefstelling kan meegaan in het aanbod van de online markt. Zo omschrijft RISK de...
RISK Groep: strategisch partnership met Söderberg & Partners
RISK Groep gaat een strategisch partnership aan met Söderberg & Partners, dat een minderheidsbelang in de serviceprovider neemt. Het partnership en de overname...
RISK: CO2-compensatie bij verzekering
Vanaf nu kunnen klanten van RISK zelf de CO2-uitstoot van hun verzekering compenseren. "Kies bij het afsluiten van uw verzekeringspakket eenvoudig voor de optie...
Nu u (tijdelijk) niet bij uw klant op bezoek kunt of klanten op uw kantoor kunt ontvangen, moet u op zoek naar een andere methode om in contact te blijven met...
Katern 'Advies op afstand' in VVP 2
In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 2-2020: een katern 'Advies op afstand' in samenwerking met RISK en de Nationale Hypotheekbond. En met goede vakverhalen van...
Adviseren, communiceren en opleiden op afstand is een ontwikkeling die al gaande was als onderdeel van de digitale transformatie van de financiële sector. Door...