Schade in Nederland door een auto met buitenlands kenteken. Wat nu?

Waarborgfonds VEREENDE

Het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars is formeel verantwoordelijk voor schades die in Nederland door buitenlandse motorrijtuigen worden veroorzaakt. Dat is in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) vastgelegd. Het Nederlands Bureau is ook benoemd als informatiecentrum. Het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars (hierna Nederlands Bureau genoemd) verstrekt vanuit die functie verzekeringsgegevens van buitenlandse voertuigen voor Nederlandse benadeelden. Dit klinkt allemaal erg mooi, maar hoe gaat dat dan in de praktijk?

Stel, u wordt bij het kruispunt bij u om de hoek aangereden door een buitenlands voertuig. U kwam van rechts en de andere bestuurder zag u helemaal over het hoofd. Hij is dus aansprakelijk. Wat kunt u dan het beste doen? Vul natuurlijk samen het schadeformulier volledig in. Wanneer u allrisk verzekerd bent, kan uw verzekeraar de schade afhandelen. Bent u WA verzekerd? Neem dan contact op met het Nederlands Bureau. Dat kan via het telefoonnummer 070-3408 280 of per e-mail. Het Nederlands Bureau kan u door het stellen van enkele gerichte vragen de juiste weg wijzen. Op deze manier wordt uw schade op de meest efficiënte wijze behandeld.

Wat is het groene kaart gebied?

Het groene kaart gebied is een groep landen waarmee afspraken zijn gemaakt over de afhandeling van schade veroorzaakt door buitenlandse motorrijtuigen. Alle landen in het groene kaart gebied hebben een Bureau Motorrijtuigverzekeraars. Dat bureau staat, net als het net Nederlands Bureau, garant voor schades die motorrijtuigen uit dat land in andere landen binnen het groene kaart gebied hebben veroorzaakt. Het Nederlands Bureau wordt gefinancierd door alle motorrijtuigverzekeraars in Nederland. Zij betalen allen een klein bedrag per verzekerd motorrijtuig per jaar aan het Nederlands Bureau.

Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars door de Vereende

In artikel 2 lid 6 van de WAM staat dat er een bureau moet zijn dat de schade, die door buitenlandse motorrijtuigen veroorzaakt, volgens de Nederlandse wet moet vergoeden. Dat is het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars. De taken van het Nederlands Bureau worden uitgevoerd door de Vereende. De Vereende biedt verschillende type oplossingen voor bijzondere risico’s en bijzondere schades. De Vereende heeft daarom alle expertise in huis om complexe zaken als deze te behandelen. De Vereende voert ook de taken uit voor het Waarborgfonds Motorverkeer.

Meer informatie op de site van De Vereende.


Reactie toevoegen

 
Meer over
Feit of Fabel: eigenaar gebouw is risicoaansprakelijk voor iedere schade veroorzaakt door dat gebouw

Feit of Fabel: eigenaar gebouw is risicoaansprakelijk voor iedere schade veroorzaakt door dat gebouw

Onfortuinlijk loopt u ergens tegenaan en stoot iets om. Wanneer u hierbij schade aan zaken van een ander veroorzaakt, ligt het voor de hand dat u hiervoor aansprakelijk...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...