Social media ja zeker, maar #hoedan?

Karin van Geelen 2020

(door Karin van Geelen, Yellow Communications) Wilt u actief en effectief aan de slag met sociale media? Start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken?

Sociale media en financiële dienstverlening; het is nog niet altijd een gelukkig huwelijk. Adviseurs zijn huiverig voor commitment of zien er gewoon het nut niet zo van in. Sommigen houden het bij incidentele contacten, andere verliezen na een enthousiaste start al snel hun interesse. De meeste adviseurs willen er wel iets mee, maar weten niet hoe. Er zijn er maar weinig die echt een bevredigende en succesvolle relatie met sociale media onderhouden. Dat is jammer.

Sociale media zijn namelijk een prachtig, laagdrempelig kanaal om in gesprek te blijven met uw particuliere en zakelijke klanten, en met de rest van de wereld. U kunt via Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube en Instagram direct, persoonlijk, dichtbij en met autoriteit communiceren. Maar let op: laagdrempelig betekent niet dat u achteloos en ondoordacht met dit kanaal kunt omgaan. Communiceer doelgericht en post, reageer en deel consequent, strategisch en met aandacht.

Stapsgewijs

Hoe dan, vraagt u zich misschien af. In een serie van zes columns neem ik u graag mee in de wereld van likes, shares en retweets. Ik geef u praktische tips om sociale media zinvol en succesvol in te zetten. En ik ga graag met u het gesprek aan, op sociale media of – ouderwets – in persoon. Laat me weten wat u weerhoudt, waar u tegenaan loopt en hoe u juist online successen boekt. Zo bouwen we dit jaar samen stapsgewijs aan een praktisch online en offline handboekje om als financieel adviseur effectief te communiceren op sociale media.

Maar first things first. Als u met me meedoet en actief en effectief wilt worden op sociale media, start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Wilt u uw naamsbekendheid vergroten, klanten helpen en binden, wilt u zich profileren als deskundige, of bent u misschien op zoek naar een partij die uw bedrijf of portefeuille wil overnemen? Denk goed na over uw doel, dat is stap één.

Consequent

Bedenk ook dat uw communicatie op sociale media moet passen in uw totale communicatiestrategie. U wilt immers een consequent verhaal vertellen, in de stijl die bij uw onderneming en uw merk past en die aansprekend is voor uw doelgroepen. Dus formuleer uw doel, voordat u in de middelen en kanalen duikt. Als u dat helder heeft, kunt u ook beter bepalen wie precies uw doelgroepen zijn. Zijn dat particulieren, zelfstandigen of MKB’ers? Wilt u vooral de mensen in en om uw dorp of stad aanspreken of denkt u nationaal of zelfs internationaal? Richt u zich op schade of leven, profileert u zich als pensioenspecialist, hypotheekadviseur of financieel planner?

In de volgende aflevering ga ik graag dieper in op een aantal succesfactoren van sociale media. Hoe claimt u bijvoorbeeld een onderwerp en laat u zien dat u op dat gebied de juiste gesprekspartner bent? Bent u op de juiste plek actief – daar waar uw doelgroep zit en discussieert? Heeft u fans en ambassadeurs die uw boodschap kunnen ondersteunen en versterken?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Kansen social media voor advieskantoren

Kansen social media voor advieskantoren

Van social strategie naar een praktische (door)start van social media kanalen als twitter, facebook,linkedin en instagram. Karin van Geelen (oprichter Yellow Communications)...

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

Meer kijken naar gevolgen veranderende communicatie

Meer kijken naar gevolgen veranderende communicatie

"Ik zie dat aanbieders, consumenten en adviseurs ieder voor zich opnieuw communicatiestructuren inrichten. Ik zie echter nog maar weinig overleg over de consequenties...

Beste tekst gezocht in financiële communicatie

Beste tekst gezocht in financiële communicatie

De Nationale Schrijfwedstrijd gaat dit jaar op zoek naar de beste tekst in de financiële communicatie. Ook de AFM zit daarom dit jaar in de jury van de wedstrijd....

Financiële communicatie kan aansprekender

Financiële communicatie kan aansprekender

Volgens hoogleraar communicatie Enny Das is het probleem niet dat mensen financieel ongeletterd zijn, maar dat financiële informatie wordt door financieel specialisten....