Social media ja zeker, maar #hoedan?
(door Karin van Geelen, Yellow Communications) Wilt u actief en effectief aan de slag met sociale media? Start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken?
Sociale media en financiële dienstverlening; het is nog niet altijd een gelukkig huwelijk. Adviseurs zijn huiverig voor commitment of zien er gewoon het nut niet zo van in. Sommigen houden het bij incidentele contacten, andere verliezen na een enthousiaste start al snel hun interesse. De meeste adviseurs willen er wel iets mee, maar weten niet hoe. Er zijn er maar weinig die echt een bevredigende en succesvolle relatie met sociale media onderhouden. Dat is jammer.
Sociale media zijn namelijk een prachtig, laagdrempelig kanaal om in gesprek te blijven met uw particuliere en zakelijke klanten, en met de rest van de wereld. U kunt via Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube en Instagram direct, persoonlijk, dichtbij en met autoriteit communiceren. Maar let op: laagdrempelig betekent niet dat u achteloos en ondoordacht met dit kanaal kunt omgaan. Communiceer doelgericht en post, reageer en deel consequent, strategisch en met aandacht.
Stapsgewijs
Hoe dan, vraagt u zich misschien af. In een serie van zes columns neem ik u graag mee in de wereld van likes, shares en retweets. Ik geef u praktische tips om sociale media zinvol en succesvol in te zetten. En ik ga graag met u het gesprek aan, op sociale media of – ouderwets – in persoon. Laat me weten wat u weerhoudt, waar u tegenaan loopt en hoe u juist online successen boekt. Zo bouwen we dit jaar samen stapsgewijs aan een praktisch online en offline handboekje om als financieel adviseur effectief te communiceren op sociale media.
Maar first things first. Als u met me meedoet en actief en effectief wilt worden op sociale media, start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Wilt u uw naamsbekendheid vergroten, klanten helpen en binden, wilt u zich profileren als deskundige, of bent u misschien op zoek naar een partij die uw bedrijf of portefeuille wil overnemen? Denk goed na over uw doel, dat is stap één.
Consequent
Bedenk ook dat uw communicatie op sociale media moet passen in uw totale communicatiestrategie. U wilt immers een consequent verhaal vertellen, in de stijl die bij uw onderneming en uw merk past en die aansprekend is voor uw doelgroepen. Dus formuleer uw doel, voordat u in de middelen en kanalen duikt. Als u dat helder heeft, kunt u ook beter bepalen wie precies uw doelgroepen zijn. Zijn dat particulieren, zelfstandigen of MKB’ers? Wilt u vooral de mensen in en om uw dorp of stad aanspreken of denkt u nationaal of zelfs internationaal? Richt u zich op schade of leven, profileert u zich als pensioenspecialist, hypotheekadviseur of financieel planner?
In de volgende aflevering ga ik graag dieper in op een aantal succesfactoren van sociale media. Hoe claimt u bijvoorbeeld een onderwerp en laat u zien dat u op dat gebied de juiste gesprekspartner bent? Bent u op de juiste plek actief – daar waar uw doelgroep zit en discussieert? Heeft u fans en ambassadeurs die uw boodschap kunnen ondersteunen en versterken?
Reactie toevoegen
Meer over
(Door Karin van Geelen, communicatie-specialist) Via sociale media kunt u direct in gesprek gaan met klanten en geïnteresseerden. Maar er zijn nogal wat kanalen...
In de wereld van likes, shares en retweets
Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan? In de anderhalvemetersamenleving...
FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent
FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...
Marjolein Jonker nieuwe managing director Yellow Communications
Marjolein Jonker is per benoemd tot managing director bij het PR- en communicatiebureau Yellow Communications, welbekend in de financiële sector en dit jaar...
AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen
De AFM vindt het belangrijk dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden zo persoonlijk mogelijk informeren als zij pensioenverlagingen doorvoeren....
Venn introduceert gepersonaliseerde video
Venn Hypotheken stuurt klanten - in aanvulling op het adviesgesprek met de adviseur - sinds enkele weken een op de persoonlijke situatie afgestemde video. Klanten...
Achmea communiceert met laaggeletterden op A2-niveau
Achmea gaat met laaggeletterden op A2-niveau communiceren. Aldus directeur Georgette Fijneman bij de uitreiking van de Taalheldenprijzen eind vorige week door...
VVP Event Communicatie: creëer verbinding
Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...
Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap
Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt...
VVP-event Communicatie: kwaliteit in plaats van kwantiteit
Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat moeten adviseurs anno nu bieden willen ze succesvol zijn op de Social Media. Aldus Karin van Geelen (Yellow Communications)...