Swift.Online: onafhankelijk mobile-only verzekeringsplatform

Swift.Online screen

(door Tony Dingemanse, Swift.Online) De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Swift.Online: “Voor het eerst is verzekeren makkelijk!”

Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie

De verzekeringsmarkt is continu in beweging, dat is belangrijk want de consument verandert ook. Een deel van de consumenten heeft behoefte aan bevestiging of wil ontzorgd worden en kiest voor de adviseur om de hoek. Terwijl een ander deel het liever zelf uitzoekt en via zijn mobiele device zelf wil regelen. Deze laatste groep vind je met name onder de millennials, een doelgroep die groeit en steeds meer voor gemak gaat. Daarnaast willen zij 24/7 inzicht en willen ze alles in één keer geregeld hebben. Dus niet alleen verzekeringen, maar ook andere vaste lasten. Swift.Online biedt daarvoor de oplossing.

‘Millennials zijn de vergeten doelgroep in de verzekeringssector!’

Julia van Swift.online is de persoonlijke, digitale adviseur voor de millennials op het gebied van verzekeringen en alle andere vaste lasten. Onze missie is om onze klanten in één app door middel van een conversatie te begeleiden om alles zelf te kunnen regelen. Tevens heb je in de Swift.Online app 24/7 toegang tot je polis, groene kaart en andere relevante documenten. Daarnaast helpt Julia via een persoonlijke en intuïtieve conversatie met het uploaden van bestaande verzekeringen en het vergelijken van en besparen op andere vaste lasten. Kortom, veel gemak en altijd alles op zak.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

Wij willen méér zijn dan een app waar je een verzekering mee kunt vergelijken en afsluiten. Het vernieuwende element van Swift is dat je, bij de onboarding of op een later moment, connectie kunt maken met je bank zodat je expliciet toestemming kunt geven om je gegevens te delen. Met deze gegevens, geven wij inzicht in je bestedingspatroon en kunnen we gelijk helpen met besparen op de vaste lasten.

Vanuit de app van Swift.Online kan onze klant met een paar extra gegevens de markt vergelijken en een nieuw product afsluiten. Naast verzekeringen kunnen dat ook andere producten zijn, zoals energie, kredieten, of telefonie-/internetabonnementen. We zijn ons bewust dat voor een deel van de klanten deze stap (nu nog) te ver is, echter onder de millennials loopt de bereidheid om bankgegevens te delen op tot wel 65 procent. Uiteraard staan privacy en transparantie in onze dienstverlening voorop en bepaalt de klant zelf of hij toestemming geeft en/of deze weer intrekt.

Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?

Het afgelopen decennium heeft de financiële sector het moeilijk gehad als het gaat om vertrouwen en transparantie. Zeker als het gaat om het delen van persoonlijke data is het belangrijk dat deze kernwaarden aanwezig zijn. Daarom is onze drijfveer om met Swift.Online te laten zien dat deze kernwaarden voorop staan. Hierbij vinden wij het van belang dat wij inzicht geven in de data en daar ook de voordelen van teruggeven aan de consument.

Waar willen jullie staan in 2025?

De toepassing van PSD2 staat nog in de kinderschoenen, echter wij denken dat dit veel impact gaat hebben op de markt. Niet alleen binnen de financiële sector, maar ook daarbuiten. In 2025 zijn wij als de persoonlijke, digitale adviseur niet meer weg te denken en zorgen wij ervoor dat wij op het juiste moment er zijn voor onze klanten en ze continue blijven verrassen met nieuwe features. Daarbij hanteren we het volgende doel: alles doen om het beste voor onze klant te regelen.

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

De financiële sector heeft zeker stappen gezet; de tendens dat verzekeraars alles zelf willen ontwikkelen wordt ook steeds minder. Dat is wat ons betreft een goed teken. Startups en scale-ups kunnen verzekeraars en banken helpen om sneller de vervolgstap te zetten. Niet alleen maar experimenteren, maar ook gewoon (durven) doen.

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?

Als je breder kijkt in Europa, zie je dat de helft van de verzekeringen online gesloten wordt en de andere helft offline, lees via een adviseur. De adviseur kan daar meerwaarde bieden door een totaaladvies te geven op alle verzekeringsproducten en een breder palet aan services aan te bieden aan zijn klant. Zijn klant ziet hem als vertrouwenspersoon, waarom dan ook niet gelijk de overige vaste lasten meenemen zoals, energie, telefonie-/internetabonnementen of misschien wel private lease.

Zijn financieel adviseurs volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?

Wij denken van wel, echter dat betekent dat een financiële adviseur niet zomaar stil kan blijven zitten. Zoals eerder aangegeven, verandert de klant en zal de adviseur zich daarop af moeten stemmen. Dat betekent luisteren naar de wensen van je klant, daarop anticiperen en meerwaarde blijven bieden in de huidige dienstverlening.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Harder lopen bij innovatie

Harder lopen bij innovatie

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Verzekeringen introduceert een doorlopende reisverzekering waarvoor de gebruikers alleen betalen als zij daadwerkelijk op reis zijn. De verzekering is...

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Het Verbond van Verzekeraars start samen met het wereldwijde open innovatieplatform Plug and Play Tech Center uit Silicon Valley een Insurtech-programma in Nederland....

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek...

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

De zevende editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond start op 22 september met ruim 30 young professionals vanuit 20 verschillende verzekeringsmaatschappijen....

VIP Innovatie Congres: vernieuwen doe je samen

VIP Innovatie Congres: vernieuwen doe je samen

Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal. En daar is nog te...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's

Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's

PSD2, aldus SEO in een evaluatie in opdracht van Financiën, draagt bij aan meer concurrentie op de markt voor betaaldiensten en aan een gelijker speelveld tussen...

VIP Innovatie Congres - Be the Change!

VIP Innovatie Congres - Be the Change!

Ontdek in één dag alle digitale innovaties en toepassingen voor de financiële wereld. VVP en Contactgroep Automatisering organiseren op 5 juli...

Zevende Jongeren Innovatie Programma start 22 september

Zevende Jongeren Innovatie Programma start 22 september

Het Verbond van Verzekeraars roept young professionals uit de financiële sector op zich op te geven voor het Jongeren Innovatie Programma 2022, dat start op...