Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Sandra Dekker Turien & Co.

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee, maar ook risico’s. Turien & Co. Was en is in Nederland één van de voorlopers in het verzekeren van deze cyberrisico’s. Wij spraken Sandra Dekker over het nut en de noodzaak van cyberverzekeringen voor particulieren en bedrijven. Sandra is als productspecialist betrokken bij de ontwikkeling van de particuliere cyberverzekering van AnsvarIdéa en heeft ook de zakelijke verzekeringen waar Turien een volmacht voor heeft in haar portefeuille. Om haar kennis van cybercrime te verdiepen, volgde Sandra in 2019 een opleiding tot digitaal rechercheur.

...

Hoi Sandra, wat is cybercrime eigenlijk?

“Cybercrime is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit waarbij misbruik wordt gemaakt van computers en het internet. In mijn optiek zijn het digitale vormen van inbraak, vandalisme en afpersing. Het verschil is dat cybercriminelen lekker vanuit hun eigen huis en grensoverschrijdend te werk kunnen gaan. Ze hoeven niet meer met een koevoet door de nacht.”

Welke vormen van cybercrime komen op dit moment veel voor?

“Bij bedrijven zijn ransomware-aanvallen één van de grootste gevaren. Dit is een vorm van digitale afpersing waarbij je computer wordt gelockt, en je losgeld moet betalen om je systeem te ontgrendelen en data te ontsleutelen. Dat leidt in de meeste gevallen tot bedrijfsstilstand, omdat je niet aan het werk kunt. Voor veel bedrijven is het heel moeilijk voor te stellen wat er gebeurt als je ‘s ochtends aan de slag wilt en niet bij je planning, je agenda of dossiers kunt. Je kunt bijvoorbeeld geen vrachtwagens laten rijden als je geen idee hebt waar ze naartoe moeten.”

“Als je hiermee te maken krijgt, is betalen een optie. Dat is een beetje link, want je weet nooit of je de sleutel krijgt. Meestal wel, want anders gaat de geloofwaardigheid van criminelen eraan – hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Betalen van losgeld wordt wel echt gezien als een laatste escape. Er zal altijd worden geprobeerd om bedrijven met backups weer aan de slag te helpen. Verzekeringspolissen vergoeden losgeldbetalingen over het algemeen wel, mits er hierover contact met de verzekeraar is geweest.”

En bij particulieren?

“Over cyberrisico’s van particulieren is nog niet zoveel bekend. Particuliere cyberverzekeringen bestaan ook nog niet zo lang. Van identiteitsfraude is wel bekend dat het voor veel ongemak en juridisch gedoe zorgt. Je ziet ook dat phishing aanvallen steeds geraffineerder worden. Vroeger waren dat heel slecht getypte berichtjes, met lelijke ingeplakte logo’s van bedrijven. Je kon dan vrij snel zien dat het niet voor jou bestemd was. Maar nu staat er gewoon keurig mevrouw Dekker en zijn de afzenders bijna niet van echt te onderscheiden. Dat noemen we ook wel social engineering, dat ze je heel gericht met je naam en interesses gaan proberen over te halen om op een link te klikken.”

“Die persoonlijke gegevens over jou kopen criminelen bijvoorbeeld op het darkweb, maar ze kunnen ook een rondje online zoeken. Mensen zetten zoveel op social media, zoals Facebook. Denk aan informatie over je favoriete voetbalclub of winkels waar je graag komt. Dan is het niet zo moeilijk om een e-mailtje te maken met een hele mooie kortingsactie.”

Hoe kunnen cyberverzekeringen bedrijven en particulieren beschermen tegen deze risico’s?

“Cyberverzekeringen zijn veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden. Je moet het echt zien als een vangnet. Bij de zakelijke verzekeringen zijn er hele incident response teams. Daar zitten IT-specialisten in die helpen met het terugplaatsen van backups en forensisch onderzoek doen, maar ook juristen die bijstand verlenen in het kader van de meldplicht en advies geven over public relations. Daarnaast draagt een verzekering bij aan bewustwording en preventie.”

“Bij verzekeringen voor particulieren is er ook altijd een helpdesk. Dat is heel fijn, dat je even kunt bellen als je een melding op je scherm krijgt en niet weet wat je moet doen.”

Als ik het goed begrijp bestaat een verzekering dus uit hulpverlening, schadevergoeding en preventie. Hoe liggen die verhoudingen?

“Je ziet dat die nu een beetje verschuiven. De risicobeoordelingen van verzekeraars worden steeds strenger. De partijen waarmee wij werken – internationale verzekeraars zoals Hiscox, Chubb en Zürich – doen dit jaar veel met premie en voorwaarden. Er komt premie bij en de dekkingen worden optioneler. Ze kijken heel goed hoe bedrijven het voor elkaar hebben. Je moet bijvoorbeeld verklaren dat je multi-factor authentication voor al je apparaten hebt, dat je elke week je backup week doet, en patches (kleine softwareverbeteringen) binnen een bepaalde termijn installeert.”

“In termen van geld wordt het meest besteed aan hulpverlening en uitkeringen voor bedrijfsschade. Je krijgt heel veel hulpvragen en zo nu en dan heb je een serieuze schade. Dat hoeven er niet veel te zijn, maar dat loopt wel in de papieren. Het uurloon van IT-specialisten is fors.”

Cyberverzekeringen voor particulieren hebben de laatste jaren ook een flinke groei doorgemaakt.

“Klopt! Veel verzekeraars bieden een cyberverzekering aan als onderdeel van hun inboedelverzekering. Die dekking is bij de meeste partijen erg basic. Het gaat dan om een klein verzekerd bedragje en een helpdesk waar mensen gebruik van kunnen maken.

Afpersing en identiteitsfraude zijn vaak niet meeverzekerd. Daarnaast zijn er ook steeds meer partijen met een aparte cyberverzekering. Het unieke aan de cyberverzekering van Ansvar is dat je de cyberdekking in de inboedelverzekering met een kleine bijbetaling kunt upgraden tot een uitgebreide cyberdekking.”

Hoe kan die bewustwording over cyberrisico’s worden verbeterd?

“Mensen schamen zich een beetje als ze gehackt zijn of op een verkeerd linkje hebben geklikt. Ze denken vaak: ik vertel het maar niet. Dat moet veranderen. In de zakelijke markt heeft die meldplicht in het kader van de AVG erg geholpen, maar ook het geven van praktijkvoorbeelden. Grote hacks en datalekken komen natuurlijk gewoon in het nieuws. Ondernemers zijn daardoor verder dan consumenten, maar zelfs bij bedrijven wordt toch vaak gedacht: dat overkomt mij niet.”

Heb je hier als verzekeraar ook invloed op?

“Wat wij als verzekeraar kunnen doen is het voorlichten van onze adviseurs. Want voor adviseurs zijn cyberrisico’s vaak toch moeilijke materie. Wij doen dit onder meer door workshops te geven in het land, en besteden er regelmatig aandacht aan in onze nieuwsbrief. Vaak met een voorbeeld uit de actualiteit.”

“Daarnaast hebben we een heel mooi portaal opgezet voor adviseurs. Hierin kunnen ze precies vinden wat er allemaal onder een bepaalde cyberverzekering valt, en eenvoudig de dekkingen, uitkeringsduur en het eigen risico van verschillende aanbieders vergelijken. Dit werkt heel prettig en wordt ook erg gewaardeerd.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Ansvar neemt deel portefeuille Europeesche over

Ansvar neemt deel portefeuille Europeesche over

Ansvar neemt per 1 januari 2019 de verzekeringen over waar de Europeesche mee stopt. "We hopen u en uw klant hiermee een duurzame oplossing te bieden", aldus de...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....