Moet ik dit nu doen?

Marcel Kroon 2018

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan bij de gemiddelde assurantieadviseur. Gezien ons beider belang in timemanagement leek het me goed om me hier eens in te verdiepen. Om te kijken of en waar de winst te behalen valt.

Druk, druk, druk. Wie is het niet? Veel mensen die ik ken worden geleefd door de waan van alledag. ‘Gaan met die banaan’ is ons aller credo. Vaak hebben we maar net genoeg tijd om de fabriek van werk en privé draaiende te houden. Hierbij vergeten we nog wel eens de helicopterview te pakken. Even uitzoomen. Waar ben ik mee bezig? Is het nodig wat ik nu aan het doen ben. Zelf ben ik waarschijnlijk het meest schrijnende voorbeeld van ongestructureerd werken. Binnenkomende mails, telefoontjes, vergaderingen, afspraken en passerende collega’s bepalen vaak het ritme van mijn dag. En dit kost dus tijd. Tijd die ik beter aan andere dingen besteed.

‘Timemanagement is het managen van je gedrag en het zo productief mogelijk omgaan met de tijd die je hebt, met als doel de kwaliteit van werk en leven te verhogen.’ Tijdens mijn zoektocht kwam ik een aantal mooie methodes tegen. Qua naam sprong de kaasschaafmethode er het meest uit. Daarnaast las ik over het deadline principe, de 80/20-regel en het doe-het-nu principe, verschillende timemanagementmethodes die je vaak afhankelijk van je functie en soort werk kunt toepassen. Wat mij binnen de diverse methodes het meest aansprak was de volgende zin. ‘Moet ik dit nu doen?’. Deze zin hoef je slechts vier keer te herhalen om te bepalen of je goed bezig bent. MOET ik dit nu doen? Moet IK dit nu doen? Moet ik DIT nu doen? Moet ik dit NU doen?

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Even rust nemen

Enkele concrete tips: stel heldere doelen, ga minder vergaderen, inventariseer je werkzaamheden, maak een planning, stel prioriteiten, maak een dagelijkse takenlijst, organiseer je werkplek, doe weg wat weg kan, voeg taken samen, delegeer, maak een routine voor post, mail en telefoon. De tips zijn meestal dusdanig voor de hand liggend en idioot eenvoudig. Wat overigens vaak de beste zijn.

Waar het volgens mij vooral om gaat is dat je geregeld even uitzoomt. Jezelf bewust worden waar je mee bezig bent. Even rust nemen en van een afstandje kijken wat je aan het doen bent.

Ik ben al gestart met het in de praktijk brengen van timemanagement en merk voorzichtig wat progressie. De (ongestructureerde) aard van het beestje is nog onveranderd en dit maakt het soms lastig. Eén ding is zeker, de voetjes kunnen nog steeds niet op het bureau. Ik blijf in ieder geval proberen mijn tijd beter in te delen om meer tijd over te houden. ‘Moet ik dit nu doen?’ is daarbij mijn leidraad. Mocht het u lukken meer vrij indeelbare tijd te creëren; steek het in marketing. Want een mooie campagne of geslaagde actie geeft energie en dient weer als accelerator voor de rest van het bedrijf.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Pak je kans!

Pak je kans!

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2020) Juist tijdens veelvoorkomende, alledaagse werkzaamheden is de kans op een bedrijfsongeval groot. Als adviseur speel je een belangrijke...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

ISO 27001 en AVG

ISO 27001 en AVG

(door Joyce Koops en Richard Meinders, SVC Groep). ISO 27001 is een goede basis voor de gevolmachtigd agent om actief bezig te zijn met privacy en informatiebeveiliging. ISO...

Volop inzetten op zorginhoudelijke afspraken

Volop inzetten op zorginhoudelijke afspraken

Door Adfiz Eind juni stuurde minister Van Rijn van VWS de resultaten van een onderzoek naar zorgcollectiviteiten (uitgevoerd door Equalis) naar de Tweede Kamer....

Vereenvoudiging Wajong

Vereenvoudiging Wajong

Door Lindenhaeghe Op 26 mei 2020 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel vereenvoudiging Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten)....

Jaarverslag Ombudsman Pensioenen

Jaarverslag Ombudsman Pensioenen

Door Lindenhaeghe. Op 18 mei 2020 presenteerde Ombudsman Pensioenen mr. Henriëtte de Lange het Jaarverslag 2019 aan minister Koolmees van Sociale Zaken en...

Dit kan ons allemaal overkomen

Dit kan ons allemaal overkomen

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy. Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Niet stoppen na WIA-keuring

Niet stoppen na WIA-keuring

(Door Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in VVP 4) Vaak zie ik dat na een WIA-keuring het dossier volledig stil komt te liggen. Voor werknemers waar nog mogelijkheden...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...