Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Marcel Kroon 2018

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten.

Wanneer ik de bus uitstap, zie ik de eerste rood-wit gekleurde uitdossingen al voorbijkomen. Vol verwachting klopt mijn hart als ik richting het stadion loop. Het is alweer even geleden dat ik een wedstrijd van mijn club heb bijgewoond. En juist in dit superseizoen op het moment dat ‘we’ nog op drie fronten actief zijn mag ik een wedstrijd van Ajax bijwonen in de Johan Cruijff Arena. In het stadion aangekomen blijk ik direct naast het vak met de fanatiekste Ajaxsupporters te zitten, de F-side. De passie en het vuur bij deze groep is ongeëvenaard. Ze zingen continu, scanderen namen en leuzen en blazen hun club hiermee richting het doel van de tegenstander.

Als marketeer bekijk ik dit soort taferelen vol bewondering en verwondering. Ieder bedrijf is immers op zoek naar echte fans. Fans die voor je door het vuur gaan, de loftrompet over jou afsteken. Wat mij vooral fascineert, is hoe een merk zo tot leven kan komen. Wat is daar voor nodig?

Historie en de daarbij behorende verhalen rondom een voetbalclub spelen een belangrijke rol. Voorbeelden van tragiek en heroïek die zich afspeelden in het roemruchte verleden zijn er legio. De echte Ajaxfans dissen de legendarische momenten zo op. Kluivert die met het puntje van de schoen wist te scoren in de finale tegen AC Milan. De magistrale omhaal van Van Basten tegen Den Bosch behoort tot het collectieve Ajaxgeheugen, net als de actie van Zlatan die zes spelers van NAC het bos in stuurt en dan scoort.

Instagram

Hedendaagse communicatiemogelijkheden maken het voor voetbalclubs nog makkelijker om de verhalen in beeld bij fans te krijgen. Ajax maakte daar maximaal gebruik van rond de Europese tournee van afgelopen seizoen. Dit leidde ertoe dat ze van een miljoen Instagramvolgers op 2 februari naar 2,9 miljoen volgers op 13 juni gingen. Ruim vier keer zoveel als PSV en Feyenoord samen! Heroïsche filmpjes werden gepost rondom de belangrijke Europese wedstrijden. Grappige en authentieke posts gingen viraal. Grappig was bijvoorbeeld het filmpje over de net gecontracteerde Kjell Scherpen die in het verleden had gezegd voor Feyenoord te zijn en die nu strafregels moest schrijven onder het toeziend oog van Overmars en Van der Sar. Authentiek het beeld dat nieuwbakken helden De Jong en De Ligt in de AH staan met hun boodschappenmandje.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Verhalen

In de Arena klinkt het ‘Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!’ regelmatig. En afgelopen seizoen was dat ook vaak zo. Het is natuurlijk een illusie te denken dat klanten van een assurantiekantoor een vergelijkbare slogan voor hun kantoor ten gehore zullen brengen. Toch denk ik dat kantoren nog veel kunnen winnen met contentmarketing. Content middels verhalen die zorgen voor beleving en tot de verbeelding spreken. Verhalen die klanten het gevoel geven dat ze zich met dit merk kunnen identificeren en erbij willen horen. Verhalen over bijzondere risico’s en schades. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Verhalen die supporters opleveren.

Ajax won overigens met 4-2 en de volgende dag gingen Frenkie en Matthijs gewoon weer samen boodschappen doen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...