VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

Björn Jalving 2020

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen we hiervan merken in de adviessector? In de toekomst kijken kan ik niet, maar soms biedt het heden al enkele aanwijzingen over wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Steeds meer grote bedrijven, waaronder de grote verzekeraars, hebben een klimaattransitieplan of een klimaatactieplan. Deze plannen worden steeds gedetailleerder. Waar het voorheen vaak ging over de beleggingsportefeuille en de eigen organisatie van de verzekeraar, worden de plannen nu in toenemende mate uitgebreid met doelstellingen op het gebied van de verzekeringsportefeuille. Deze laatste ontwikkeling maakt deze plannen in mijn beleving nog interessanter, want deze doelstellingen in de verzekeringsportefeuille raken niet alleen de verzekeraar, maar hebben ook invloed op de klant, adviseur en volmacht.

Groener wagenpark

Het Nederlandse wagenpark moet groen worden. Natuurlijk zijn de plannen stuk voor stuk verschillend, maar over het algemeen moeten de eerste doelstellingen in de verzekeringsportefeuille in het jaar 2030 gerealiseerd worden. Op het gebied van autoverzekeringen zien we steevast de eerste concrete doelstellingen. Een grote Nederlandse verzekeraar heeft bijvoorbeeld de doelstelling om de CO2-uitstoot van het verzekerde wagenpark in de periode 2022-2030 met 26 procent te verminderen. Een andere ver zekeraar wil de uitstoot op het verzekerde wagenpark in de periode 2021-2030 met vijftien tot twintig procent verminderen. Verschillende perio des, percentages en zeer waarschijnlijk ook verschillende vertrekpunten bij deze twee verzekeraars, maar de rode draad is dat de CO2-uitstoot in de toekomst een steeds nadrukkelijker onderdeel van de autoverzekering wordt.

Engagement

Engagement is een term die veel wordt gebruikt rondom beleggingen, maar we zien het ook steeds meer terug ten aanzien van de verzekeringsportefeuille. Engagement houdt in deze context in dat een bedrijf een doorlopende, actieve dialoog voert om de ander tot structureel ander en daarmee duurzamer gedrag te brengen. Dit kan een verzekeraar als aandeelhouder doen met het bedrijf waarin de verzekeraar belegt, maar het kan ook met klanten, adviseurs en gevolmachtigden. Ook op dit vlak zijn er al verschillende doelstellingen. Zo is er een grote verzekeraar die in 2030 350.000 zakelijke en particuliere klanten ondersteund wil hebben bij het verlagen van hun CO2-uitstoot. Een andere verzekeraar richt zich op het aanleggen van groene daken bij bedrijven en het ondersteunen van VvE’s. Daarnaast formuleert deze verzekeraar duidelijke engagementdoelen. Zo moet er in 2025 een engagementstrategie liggen voor 25 procent van de zakelijke portefeuille, te beginnen met de agrarische sector. En dit moet in 2030 zijn opgebouwd tot 50 procent. Samenvattend zullen we de komende jaren meer interactie en engagement zien tussen verzekeraars en klanten.

Een laatste ontwikkeling die bij verschillende verzekeraars te zien is, is het opzetten van een klimaatacceptatieteam (of een soortgelijke term). Wanneer een risico nieuw is en tegelijkertijd een positieve bijdrage levert aan het verminderen van de CO2-uitstoot, zetten de deskundigen in deze teams zich extra in om een verzekeringsoplossing aan te bieden.

Reactie toevoegen

 
De stille kracht achter een duurzaam MKB

De stille kracht achter een duurzaam MKB

(Carolien Sala, directeur INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De Keniaanse Elizabeth Wathuti, de Zweedse Greta Thunberg of dichterbij huis de Nederlandse...

Duurzaam schadeherstel als norm

Duurzaam schadeherstel als norm

(Verbond van Verzekeraars in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam herstel moet in 2027 de gangbare praktijk zijn bij het afhandelen van schade, in plaats...

INSVER 2.0: Verduurzaming mét en voor adviseurs

INSVER 2.0: Verduurzaming mét en voor adviseurs

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Het Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche (INSVER) stáát, nu is het tijd voor de volgende fase. Aldus...

Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier

Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier

De Positive Finance Day 2025 van MaatschapWij en Dazure maakte duidelijk dat de onderstroom in de samenleving op weg naar een groenere, gezondere en meer verbonden...

Voor méér mussen, planten en bijen

Voor méér mussen, planten en bijen

(Partner in kennis Klaverblad Verzekeringen in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Hoe kunnen we als verzekeraar bijdragen aan meer biodiversiteit? Met veel ambitie...

Verkort adviestraject bij verduurzaming nog niet genoeg

Verkort adviestraject bij verduurzaming nog niet genoeg

Om de drempel voor huiseigenaren te verlagen, heeft de AFM richtlijnen opgesteld voor een verkort adviestraject bij verduurzaming. Dit zou advieskosten moeten verlagen,...

Kennis over duurzame oplossingen is voor adviseurs een kans

Kennis over duurzame oplossingen is voor adviseurs een kans

(Partner in kennis Alpina Group in VVP-special Duurzaam Advies 2025) “Duurzaamheid raakt alle facetten van ons bedrijf,” vertelt Bas van Twillert....

Van verzekeren tot herstellen

Van verzekeren tot herstellen

(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Bij a.s.r. werken we, samen met adviseurs en klanten, aan oplossingen voor de uitdagingen van vandaag...

Samen voorkomen we oncontroleerbare branden

Samen voorkomen we oncontroleerbare branden

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Grote energieopslagsystemen (EOS) (> 20 kwh) spelen een belangrijke rol in de...

Duurzaam verzekeren met data en diensten

Duurzaam verzekeren met data en diensten

"Verzekeraars en adviseurs kunnen een sleutelrol spelen in het bevorderen van een meer duurzame en veerkrachtige verzekeringssector." Dat stelt Onno Bloemers, First...