VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening
(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen we hiervan merken in de adviessector? In de toekomst kijken kan ik niet, maar soms biedt het heden al enkele aanwijzingen over wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Steeds meer grote bedrijven, waaronder de grote verzekeraars, hebben een klimaattransitieplan of een klimaatactieplan. Deze plannen worden steeds gedetailleerder. Waar het voorheen vaak ging over de beleggingsportefeuille en de eigen organisatie van de verzekeraar, worden de plannen nu in toenemende mate uitgebreid met doelstellingen op het gebied van de verzekeringsportefeuille. Deze laatste ontwikkeling maakt deze plannen in mijn beleving nog interessanter, want deze doelstellingen in de verzekeringsportefeuille raken niet alleen de verzekeraar, maar hebben ook invloed op de klant, adviseur en volmacht.
Groener wagenpark
Het Nederlandse wagenpark moet groen worden. Natuurlijk zijn de plannen stuk voor stuk verschillend, maar over het algemeen moeten de eerste doelstellingen in de verzekeringsportefeuille in het jaar 2030 gerealiseerd worden. Op het gebied van autoverzekeringen zien we steevast de eerste concrete doelstellingen. Een grote Nederlandse verzekeraar heeft bijvoorbeeld de doelstelling om de CO2-uitstoot van het verzekerde wagenpark in de periode 2022-2030 met 26 procent te verminderen. Een andere ver zekeraar wil de uitstoot op het verzekerde wagenpark in de periode 2021-2030 met vijftien tot twintig procent verminderen. Verschillende perio des, percentages en zeer waarschijnlijk ook verschillende vertrekpunten bij deze twee verzekeraars, maar de rode draad is dat de CO2-uitstoot in de toekomst een steeds nadrukkelijker onderdeel van de autoverzekering wordt.
Engagement
Engagement is een term die veel wordt gebruikt rondom beleggingen, maar we zien het ook steeds meer terug ten aanzien van de verzekeringsportefeuille. Engagement houdt in deze context in dat een bedrijf een doorlopende, actieve dialoog voert om de ander tot structureel ander en daarmee duurzamer gedrag te brengen. Dit kan een verzekeraar als aandeelhouder doen met het bedrijf waarin de verzekeraar belegt, maar het kan ook met klanten, adviseurs en gevolmachtigden. Ook op dit vlak zijn er al verschillende doelstellingen. Zo is er een grote verzekeraar die in 2030 350.000 zakelijke en particuliere klanten ondersteund wil hebben bij het verlagen van hun CO2-uitstoot. Een andere verzekeraar richt zich op het aanleggen van groene daken bij bedrijven en het ondersteunen van VvE’s. Daarnaast formuleert deze verzekeraar duidelijke engagementdoelen. Zo moet er in 2025 een engagementstrategie liggen voor 25 procent van de zakelijke portefeuille, te beginnen met de agrarische sector. En dit moet in 2030 zijn opgebouwd tot 50 procent. Samenvattend zullen we de komende jaren meer interactie en engagement zien tussen verzekeraars en klanten.
Een laatste ontwikkeling die bij verschillende verzekeraars te zien is, is het opzetten van een klimaatacceptatieteam (of een soortgelijke term). Wanneer een risico nieuw is en tegelijkertijd een positieve bijdrage levert aan het verminderen van de CO2-uitstoot, zetten de deskundigen in deze teams zich extra in om een verzekeringsoplossing aan te bieden.
Reactie toevoegen
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager
(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...
(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...
Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...
HAN-symposium ‘Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'
HAN University of Applied Sciences organiseert 16 april in Arnhem het symposium 'Hoe kan de financieel professional de wereld redden?'. De organisatie: "Ook het...
Goede adviezen moeten goed blijven
(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk' in VVP 1-2024) “Financieel advies speelt op verschillende manieren een rol in de samenleving – nu en in de toekomst...
Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers
(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....
Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid
Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...
Adviesproces aan klanten verduurzamen
(Kees Dullemond, INSVER, in VVP 6-2023) Naast de advisering op financieel gebied verbreedt de adviseur zijn werkterrein door de ESG-richtlijnen naar ook het ecologische...
(Paul Burger, Ideële Verzekeringen/AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 6-2023) Niet de zonnepanelen zelf, maar de randapparatuur en ook ondeugdelijke installatie...