De meerwaarde van minder

Scooters deel

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 2-2024) Bo-rent, SnappCar, Greenwheels, Airbnb, Peerby (huren bij je buren), het kinderfietsabonnement van Decathlon waarbij de fietsen meegroeien met de lengte van je kind en zij het onderhoud voor je doen. Allemaal voorbeelden van een transitie van bezit naar gebruik. Van bezit naar gemak.

Een paar jaar terug kwam ik in contact met een interimmer, Hij liet zich inhuren bij noodlijdende instellingen om in een paar maanden de boel weer financieel gezond te maken. Na zo een klus vertrok hij steevast met zijn vrouw een paar maanden naar het buitenland op fietsvakantie. Naast twee goede toerfietsen bezaten ze alleen maar een appartement. Met om de hoek goed openbaar vervoer. Opvallend aan Alex was dat hij hele zachte, eeltloze handen had. En hele vriendelijke ogen. Hij had een rij- en vaarbewijs en huurde zo nu en dan een auto of een sloepje. De VvE verzorgde het onderhoud van zijn appartement. Hij kwam ook altijd heel ontspannen over. Logisch, want hij liet zich blijkbaar graag ontzorgen.

Heel veel bezittingen gebruiken we maar weinig. Neem een gemiddelde auto, die staat meestal stil. Tot wel tot 23 uur per dag. Door auto’s te delen zijn er gemiddeld zo’n zeven auto’s minder nodig. En minder auto’s voor de deur betekent meer ruimte om te recreëren, meer groen, meer speelruimte. Minder milieubelasting omdat er minder auto’s geproduceerd, onderhouden en uiteindelijk ontmanteld hoeven worden.

Meeveranderen

Uit onderzoek blijkt dat deelautogebruik nog niet echt heel sterk groeit en dat met name kostenbesparingsmotieven belangrijker geacht worden dan milieuoverwegingen. Ook het autobezit onder jongeren is de afgelopen tien jaar niet echt afgenomen, hoewel bij jongeren het gebruik belangrijker geacht wordt dan het bezit van een auto. Maar wat als de kostenbesparing substantiëler wordt en het gemak en de ruimtewinst steeds belangrijker worden? Zeker binnen de grote steden is dit steeds meer merkbaar. Zullen er dan niet steeds meer mensen andere keuzes gaan maken? Uit eigenbelang, uit gemak, omdat ze geen parkeervergunning krijgen of gewoon omdat het ze flink geld scheelt?

Als de samenleving op dit vlak verandert, zullen wij daar als sector in mee moeten veranderen. Door onze producten aan te passen. Deelgebruik mee te verzekeren, evenals schade door verhuuractiviteiten, ook door een particulier. Door bonus-malussystemen aan te bieden gebaseerd op de personen in plaats van op het voertuig. Door in je advisering meer de focus te leggen op wat je klant doet en minder op wat hij allemaal bezit. Door bij schade de klant voor te stellen om dat aanrechtblad met die brandkring niet te laten vervangen en in ruil daarvoor een partiële reparatie én een weekendje Veluwe aan te bieden.

‘Veel bezittingen gebruiken we maar weinig’

Gaat ons dit dan geen omzet kosten? Ik weet het niet. Maar als dat zo is, kunnen ook wij gaan consuminderen. De meerwaarde benutten van minder. Wie weet, misschien worden we dan net weer zo ontspannen als Alex.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fred de Jong: "Ontwikkel als sector Sustainable Finance Goals"

Fred de Jong: "Ontwikkel als sector Sustainable Finance Goals"

In een column op BNR roept Fred de Jong de financiële sector op om met eigen Sustainable Finance Goals te komen, "om te laten zien aan ons kabinet dat financiële...

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...

Duurzamer en efficiënter

Duurzamer en efficiënter

(Björn Jalving, Turien & Co,, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In de media wordt regelmatig gediscussieerd over het beleggingsbeleid van verzekeraars. En...

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Paul Burger (Ideële Verzekeringen)....

Nog niet altijd naar duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers gevraagd

Nog niet altijd naar duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers gevraagd

Er wordt nog niet in alle gevallen naar duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers gevraagd. Het is voor vermogensbeheerders en beleggingsadviseurs wel verplicht om dit...

Laat je bedrijf aan je missie na

Laat je bedrijf aan je missie na

(Gijsbert Koren in VVP-special Business Innovation 2024) Steward-ownership wint aan populariteit: in 2023 hebben 20 ondernemers de stap gezet om hun bedrijf steward-owned...

Ken je vak: poen zonder groen is niet te doen

Ken je vak: poen zonder groen is niet te doen

(Paul Burger, AnsvarIdéa, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Hoever zijn we eigenlijk met het verduurzamen van onze business? Van moeilijk maar hoogstnoodzakelijke...

VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Dullemond: innoveer

VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Dullemond: innoveer

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Dullemond (INSVER). Dullemond...