De meerwaarde van minder

Scooters deel

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 2-2024) Bo-rent, SnappCar, Greenwheels, Airbnb, Peerby (huren bij je buren), het kinderfietsabonnement van Decathlon waarbij de fietsen meegroeien met de lengte van je kind en zij het onderhoud voor je doen. Allemaal voorbeelden van een transitie van bezit naar gebruik. Van bezit naar gemak.

Een paar jaar terug kwam ik in contact met een interimmer, Hij liet zich inhuren bij noodlijdende instellingen om in een paar maanden de boel weer financieel gezond te maken. Na zo een klus vertrok hij steevast met zijn vrouw een paar maanden naar het buitenland op fietsvakantie. Naast twee goede toerfietsen bezaten ze alleen maar een appartement. Met om de hoek goed openbaar vervoer. Opvallend aan Alex was dat hij hele zachte, eeltloze handen had. En hele vriendelijke ogen. Hij had een rij- en vaarbewijs en huurde zo nu en dan een auto of een sloepje. De VvE verzorgde het onderhoud van zijn appartement. Hij kwam ook altijd heel ontspannen over. Logisch, want hij liet zich blijkbaar graag ontzorgen.

Heel veel bezittingen gebruiken we maar weinig. Neem een gemiddelde auto, die staat meestal stil. Tot wel tot 23 uur per dag. Door auto’s te delen zijn er gemiddeld zo’n zeven auto’s minder nodig. En minder auto’s voor de deur betekent meer ruimte om te recreëren, meer groen, meer speelruimte. Minder milieubelasting omdat er minder auto’s geproduceerd, onderhouden en uiteindelijk ontmanteld hoeven worden.

Meeveranderen

Uit onderzoek blijkt dat deelautogebruik nog niet echt heel sterk groeit en dat met name kostenbesparingsmotieven belangrijker geacht worden dan milieuoverwegingen. Ook het autobezit onder jongeren is de afgelopen tien jaar niet echt afgenomen, hoewel bij jongeren het gebruik belangrijker geacht wordt dan het bezit van een auto. Maar wat als de kostenbesparing substantiëler wordt en het gemak en de ruimtewinst steeds belangrijker worden? Zeker binnen de grote steden is dit steeds meer merkbaar. Zullen er dan niet steeds meer mensen andere keuzes gaan maken? Uit eigenbelang, uit gemak, omdat ze geen parkeervergunning krijgen of gewoon omdat het ze flink geld scheelt?

Als de samenleving op dit vlak verandert, zullen wij daar als sector in mee moeten veranderen. Door onze producten aan te passen. Deelgebruik mee te verzekeren, evenals schade door verhuuractiviteiten, ook door een particulier. Door bonus-malussystemen aan te bieden gebaseerd op de personen in plaats van op het voertuig. Door in je advisering meer de focus te leggen op wat je klant doet en minder op wat hij allemaal bezit. Door bij schade de klant voor te stellen om dat aanrechtblad met die brandkring niet te laten vervangen en in ruil daarvoor een partiële reparatie én een weekendje Veluwe aan te bieden.

‘Veel bezittingen gebruiken we maar weinig’

Gaat ons dit dan geen omzet kosten? Ik weet het niet. Maar als dat zo is, kunnen ook wij gaan consuminderen. De meerwaarde benutten van minder. Wie weet, misschien worden we dan net weer zo ontspannen als Alex.

Reactie toevoegen

 
Meer over
En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2024 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2024 zijn...

Adviesgroep Het Raadhuis (categorie Particulier Advies), duGardijn (Zakelijk Advies), Advies met M.I.N.T. (Hypotheek Advies, De Regt Adviesgroep (Pensioen Advies)...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

De AFM zou graag zien dat de pensioenadviseur bij klanten altijd informatie over de duurzaamheidsvoorkeuren inwint. Dit is bij andere beleggingsproducten nu al verplicht,...

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Migratie provinciale portefeuille Ansvar naar Turien & Co.

Migratie provinciale portefeuille Ansvar naar Turien & Co.

De provinciale portefeuille en producten van Ansvar worden begin volgend jaar overgevoerd naar Turien & Co.. Het label Ansvar en de producten blijven en zullen...

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

De verduurzaming onder Nederlandse bedrijven blijkt, na een versnelling in 2023, te stagneren in 2024. Deze stagnatie wordt bij ondernemers vooral veroorzaakt door...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...