De meerwaarde van minder
(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 2-2024) Bo-rent, SnappCar, Greenwheels, Airbnb, Peerby (huren bij je buren), het kinderfietsabonnement van Decathlon waarbij de fietsen meegroeien met de lengte van je kind en zij het onderhoud voor je doen. Allemaal voorbeelden van een transitie van bezit naar gebruik. Van bezit naar gemak.
Een paar jaar terug kwam ik in contact met een interimmer, Hij liet zich inhuren bij noodlijdende instellingen om in een paar maanden de boel weer financieel gezond te maken. Na zo een klus vertrok hij steevast met zijn vrouw een paar maanden naar het buitenland op fietsvakantie. Naast twee goede toerfietsen bezaten ze alleen maar een appartement. Met om de hoek goed openbaar vervoer. Opvallend aan Alex was dat hij hele zachte, eeltloze handen had. En hele vriendelijke ogen. Hij had een rij- en vaarbewijs en huurde zo nu en dan een auto of een sloepje. De VvE verzorgde het onderhoud van zijn appartement. Hij kwam ook altijd heel ontspannen over. Logisch, want hij liet zich blijkbaar graag ontzorgen.
Heel veel bezittingen gebruiken we maar weinig. Neem een gemiddelde auto, die staat meestal stil. Tot wel tot 23 uur per dag. Door auto’s te delen zijn er gemiddeld zo’n zeven auto’s minder nodig. En minder auto’s voor de deur betekent meer ruimte om te recreëren, meer groen, meer speelruimte. Minder milieubelasting omdat er minder auto’s geproduceerd, onderhouden en uiteindelijk ontmanteld hoeven worden.
Meeveranderen
Uit onderzoek blijkt dat deelautogebruik nog niet echt heel sterk groeit en dat met name kostenbesparingsmotieven belangrijker geacht worden dan milieuoverwegingen. Ook het autobezit onder jongeren is de afgelopen tien jaar niet echt afgenomen, hoewel bij jongeren het gebruik belangrijker geacht wordt dan het bezit van een auto. Maar wat als de kostenbesparing substantiëler wordt en het gemak en de ruimtewinst steeds belangrijker worden? Zeker binnen de grote steden is dit steeds meer merkbaar. Zullen er dan niet steeds meer mensen andere keuzes gaan maken? Uit eigenbelang, uit gemak, omdat ze geen parkeervergunning krijgen of gewoon omdat het ze flink geld scheelt?
Als de samenleving op dit vlak verandert, zullen wij daar als sector in mee moeten veranderen. Door onze producten aan te passen. Deelgebruik mee te verzekeren, evenals schade door verhuuractiviteiten, ook door een particulier. Door bonus-malussystemen aan te bieden gebaseerd op de personen in plaats van op het voertuig. Door in je advisering meer de focus te leggen op wat je klant doet en minder op wat hij allemaal bezit. Door bij schade de klant voor te stellen om dat aanrechtblad met die brandkring niet te laten vervangen en in ruil daarvoor een partiële reparatie én een weekendje Veluwe aan te bieden.
‘Veel bezittingen gebruiken we maar weinig’
Gaat ons dit dan geen omzet kosten? Ik weet het niet. Maar als dat zo is, kunnen ook wij gaan consuminderen. De meerwaarde benutten van minder. Wie weet, misschien worden we dan net weer zo ontspannen als Alex.
Reactie toevoegen
Meer over
Duurzame producten die relevant zijn én blijven
(Partner in kennis Turien & Co. in VVP 2-2025) Sinds april versterkt Mijntje van Paridon het team van Turien & Co. Als manager product-en portefeuillemanagement....
(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! Duurzaamheid, VVP 2-2025) Op het moment dat ik deze column schrijf, kijk ik met een tevreden gevoel terug...
AnsvarIdéa en Turien & Co.: integratie systemen afgerond
De verzekeringsportefeuille van AnsvarIdéa is succesvol geïntegreerd in de systemen van Turien & Co.Voortaan zal Turien & Co., in volmacht, het...
Duurzaam schadeherstel als norm
(Verbond van Verzekeraars in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam herstel moet in 2027 de gangbare praktijk zijn bij het afhandelen van schade, in plaats...
De stroom tegen keert het tij niet!
(Paul Burger, AnsvarIdéa/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 1-2025) Wordt het geen tijd om als branche bij verduurzaming nog veel sneller te schakelen?...
Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd
De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...
Van huis tot werk: mijn duurzaamheidsreis
(Seada van den Herik, Onderlinge 's-Gravenhage, in rubriek Cultuur, VVP 1-2025) In 2019 kwam mijn dochter thuis met een schoolproject over het verduurzamen van...
(Partner in kennis Allianz in VVP 1-2025) Financieel adviseurs krijgen dagelijks te maken met klantvragen over duurzaamheid. Dat overstijgt verduurzaming van woningen,...
Eerste examen Sustainable Finance Basis op 8 mei
Op 8 mei 2025 vindt het allereerste examen Sustainable Finance Basis plaats. Dit examen, ontwikkeld door het Sustainable Finance Initiative (SFI), markeert...
Duurzaam verzekeren met data en diensten
"Verzekeraars en adviseurs kunnen een sleutelrol spelen in het bevorderen van een meer duurzame en veerkrachtige verzekeringssector." Dat stelt Onno Bloemers, First...