Verantwoordelijkheid van de hele branche

Mark de Rijke nieuw

Aanbieders en intermediairs die verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen in de toekomst een sterke positie in.

Toezichthouders AFM en DNB verleggen momenteel hun focus van de kwaliteit van het advies bij afsluiten naar het onderhoud van complexe financiële producten. Door passend onderhoud is de consument voorbereid op toekomstige ontwikkelingen, zoals betaalbaarheid van de hypotheek bij pensionering. Maar denk ook aan maatschappelijke vraagstukken als verduurzaming en vergrijzing.

De aandacht voor nazorg sluit aan bij de toenemende aandacht van consumenten(programma’s) voor het traject na afsluiten, hoewel die zich wel vaak lijkt te beperken tot het kunnen behalen van financieel voordeel. De omslag van transactie naar relatie is een door velen in de sector langgekoesterde wens en lijkt voor alle betrokkenen gunstig. Toch is deze transitie tot dusverre achtergebleven bij de ambitie. Belangrijkste oorzaak voor het huidige gebrek aan (proactieve) nazorg? Geen samenwerking, anders dan gericht op nieuwe klanten.

Wel degelijk wettelijke gronden

Twee redenen worden genoemd waardoor samenwerken tussen intermediair en aanbieder niet mogelijk zou zijn: met name de AVG, maar recent ook het provisieverbod (waarin data delen zou worden gezien als leads verstrekken). Op de achtergrond speelt de angst bij de aanbieder voor oversluitingen vast ook een rol.

Toch bestaan er wel degelijk wettelijke grondslagen voor het verstrekken van informatie over lopende leningen aan bemiddelaars. Op de bemiddelaar (en op de aanbieder) rust namelijk een wettelijke plicht in verband met nazorg. Daarnaast gelden de gerechtvaardigde belangen, zoals genoemd in de AVG, van aanbieder en intermediair. Door het delen van adequate informatie wordt de bemiddelaar in staat gesteld aan diens zorgplicht te voldoen. Als de klant vervolgens voor het sluiten van het product wordt geïnformeerd over de gegevensuitwisseling, die geanonimiseerd op lening- of polisnummerniveau plaatsvindt, staat niets een uitgebreide samenwerking op het gebied van nazorg aan de klant meer in de weg.

Ideaalplaatje

Idealiter maken aanbieder en intermediair afspraken over de opvolging van adviessignalen. Bovendien nemen ze elkaar mee in rechtstreekse communicatie met de klant. Maar voor een goede borging van nazorg is meer nodig. De onderlinge rolverdeling dient ook afgestemd te worden. Per mogelijke wijziging (beheer) dient te worden bepaald of die advies vereist of niet. Op deze manier is helder wie de zorgplicht heeft. Bij adviesgevoelige (impactvolle) mutaties - verhogingen, hoofdelijk ontslag, grotere aflossingen, rentemiddeling of omzetting aflosvorm - wordt de klant dan terugverwezen naar de adviseur. Uiteraard heeft de klant te allen tijde de mogelijkheid om te switchen van adviseur, wellicht daarin beperkt door het aanstellingsbeleid van de aanbieder.

Wie pakt handschoen op?

In de selectie van een aanbieder wordt gelet op de hoogte van de rente of premie, op productvoorwaarden, en het acceptatiebeleid. Het is momenteel nog niet erg gebruikelijk dat de dienstverlening van een aanbieder na afsluiten van een product door een adviseur wordt meegewogen. Dat gaat veranderen. In een wereld waarin technologische ontwikkelingen in toenemende mate gaan zorgen voor procesversnellingen en nieuwe adviesmogelijkheden, wordt het huidige onderscheid tussen aanbieders minder groot. Datzelfde geldt voor intermediairs. Aanbieders en intermediairs die daarom verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen in de toekomst een sterke positie in. De uitnodiging staat!

‘Adviseur gaat dienstverlening van een aanbieder na afsluiten van een product meewegen’

Reactie toevoegen

 
Editie
De Hypotheekshop verwacht lichte stijging hypotheekrente

De Hypotheekshop verwacht lichte stijging hypotheekrente

"Al met al lijkt een lichte stijging van de hypotheekrente in 2022 ons het meest waarschijnlijke scenario, hoewel het nieuwe jaar wel met een daling van start zou...

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente zet niet door

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente zet niet door

De stijging van de hypotheekrente die begin oktober begon, lijkt niet door te zetten, aldus de Hypotheekshop. De laatste drie weken neemt het aantal renteverlagingen...

Renteverhogingen leiden tot aanvraagpiek hypotheken

Renteverhogingen leiden tot aanvraagpiek hypotheken

De aangekondigde verhogingen van de hypotheekrente hebben volgens De Hypotheekshop de laatste twee weken gezorgd voor een heuse hausse in hypotheekaanvragen. "Sterker...

Hypotheekshop zet franchisenemer van het jaar in het zonnetje

Hypotheekshop zet franchisenemer van het jaar in het zonnetje

De Hypotheekshop heeft Fleur Kroonbergs en Mike Eijmaal van filiaal Den Haag Bomenbuurt uitgeroepen tot Franchisenemers van het Jaar. "Zij onderscheiden zich door...

Hypotheekshop: doelgroepsegmentatie steeds populairder bij geldverstrekkers

Hypotheekshop: doelgroepsegmentatie steeds populairder bij geldverstrekkers

In het derde kwartaal van 2021 zijn consumptief bijlenen en de toetsing op werkelijke lasten steeds bepalender geworden, aldus De Hypotheekshop, die verder constateert...

Verband tussen marktaandeel geldverstrekkers en tevredenheid adviseurs neemt toe

Verband tussen marktaandeel geldverstrekkers en tevredenheid adviseurs neemt toe

Een opvallende ontwikkeling, aldus De Hypotheekshop, is het sterker geworden verband tussen het marktaandeel van een geldverstrekker en de tevredenheid van adviseurs...

Moneyou Hypotheek verkrijgbaar bij alle ketens CMIS Franchise

Moneyou Hypotheek verkrijgbaar bij alle ketens CMIS Franchise

De Moneyou Hypotheek is nu ook af te sluiten bij De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur. Sinds juli kon dit al via de Hypotheker (allemaal hypotheekketens...

Overvloed aan investeerders drukt hypotheekrente

Overvloed aan investeerders drukt hypotheekrente

Na augustus lijkt ook de maand september een daling van de hypotheekrente te noteren, aldus De Hypotheekshop. Afgelopen week werd wederom een nieuw laagterecord...

Senioren steeds belangrijker groep op hypotheekmarkt

Senioren steeds belangrijker groep op hypotheekmarkt

Het lijkt volgens De Hypotheekshop aannemelijk dat senioren over enkele jaren een nog veel belangrijkere groep op de hypotheekmarkt zullen zijn. De adviesketen:...

Nieuw laagterecord hypotheekrente

Nieuw laagterecord hypotheekrente

De maand augustus, aldus De Hypotheekshop, eindigt in de Top Tien van maanden met het hoogste aantal renteverlagingen door geldverstrekkers sinds begin 2016. De...