Verantwoordelijkheid van de hele branche

Mark de Rijke nieuw

Aanbieders en intermediairs die verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen in de toekomst een sterke positie in.

Toezichthouders AFM en DNB verleggen momenteel hun focus van de kwaliteit van het advies bij afsluiten naar het onderhoud van complexe financiële producten. Door passend onderhoud is de consument voorbereid op toekomstige ontwikkelingen, zoals betaalbaarheid van de hypotheek bij pensionering. Maar denk ook aan maatschappelijke vraagstukken als verduurzaming en vergrijzing.

De aandacht voor nazorg sluit aan bij de toenemende aandacht van consumenten(programma’s) voor het traject na afsluiten, hoewel die zich wel vaak lijkt te beperken tot het kunnen behalen van financieel voordeel. De omslag van transactie naar relatie is een door velen in de sector langgekoesterde wens en lijkt voor alle betrokkenen gunstig. Toch is deze transitie tot dusverre achtergebleven bij de ambitie. Belangrijkste oorzaak voor het huidige gebrek aan (proactieve) nazorg? Geen samenwerking, anders dan gericht op nieuwe klanten.

Wel degelijk wettelijke gronden

Twee redenen worden genoemd waardoor samenwerken tussen intermediair en aanbieder niet mogelijk zou zijn: met name de AVG, maar recent ook het provisieverbod (waarin data delen zou worden gezien als leads verstrekken). Op de achtergrond speelt de angst bij de aanbieder voor oversluitingen vast ook een rol.

Toch bestaan er wel degelijk wettelijke grondslagen voor het verstrekken van informatie over lopende leningen aan bemiddelaars. Op de bemiddelaar (en op de aanbieder) rust namelijk een wettelijke plicht in verband met nazorg. Daarnaast gelden de gerechtvaardigde belangen, zoals genoemd in de AVG, van aanbieder en intermediair. Door het delen van adequate informatie wordt de bemiddelaar in staat gesteld aan diens zorgplicht te voldoen. Als de klant vervolgens voor het sluiten van het product wordt geïnformeerd over de gegevensuitwisseling, die geanonimiseerd op lening- of polisnummerniveau plaatsvindt, staat niets een uitgebreide samenwerking op het gebied van nazorg aan de klant meer in de weg.

Ideaalplaatje

Idealiter maken aanbieder en intermediair afspraken over de opvolging van adviessignalen. Bovendien nemen ze elkaar mee in rechtstreekse communicatie met de klant. Maar voor een goede borging van nazorg is meer nodig. De onderlinge rolverdeling dient ook afgestemd te worden. Per mogelijke wijziging (beheer) dient te worden bepaald of die advies vereist of niet. Op deze manier is helder wie de zorgplicht heeft. Bij adviesgevoelige (impactvolle) mutaties - verhogingen, hoofdelijk ontslag, grotere aflossingen, rentemiddeling of omzetting aflosvorm - wordt de klant dan terugverwezen naar de adviseur. Uiteraard heeft de klant te allen tijde de mogelijkheid om te switchen van adviseur, wellicht daarin beperkt door het aanstellingsbeleid van de aanbieder.

Wie pakt handschoen op?

In de selectie van een aanbieder wordt gelet op de hoogte van de rente of premie, op productvoorwaarden, en het acceptatiebeleid. Het is momenteel nog niet erg gebruikelijk dat de dienstverlening van een aanbieder na afsluiten van een product door een adviseur wordt meegewogen. Dat gaat veranderen. In een wereld waarin technologische ontwikkelingen in toenemende mate gaan zorgen voor procesversnellingen en nieuwe adviesmogelijkheden, wordt het huidige onderscheid tussen aanbieders minder groot. Datzelfde geldt voor intermediairs. Aanbieders en intermediairs die daarom verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen in de toekomst een sterke positie in. De uitnodiging staat!

‘Adviseur gaat dienstverlening van een aanbieder na afsluiten van een product meewegen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Hypotheekshop: stijging hypotheekrente vlakt af

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente vlakt af

De stijging van de hypotheekrente, die sinds februari in een hoog tempo doorzette, lijkt enigszins af te vlakken, aldus de Hypotheekshop. Volgens de Hypotheekshop...

Hypotheekrente in hoog tempo op weg naar de drie procent

Hypotheekrente in hoog tempo op weg naar de drie procent

Kwamen de meeste rentetarieven op 20 en 30 jaar vast de afgelopen weken al boven de drie prrocent uit, nu lijkt het een kwestie van enkele weken (eind april) voordat...

Hypotheekshop: hypotheekrente steeg 1 procentpunt in eerste kwartaal

Hypotheekshop: hypotheekrente steeg 1 procentpunt in eerste kwartaal

De hypotheekrente is in het eerste kwartaal gestegen van 1,49 procent rond de jaarwisseling naar 2,48 procent op 1 april 2022. In totaal is de gemiddelde hypotheekrente...

"Beter voorlichten over impact private lease op leencapaciteit"

"Beter voorlichten over impact private lease op leencapaciteit"

De Hypotheekshop roept op tot betere voorlichting over private lease en de gevolgen voor de leencapaciteit. De adviesketen: “Klanten realiseren zich vaak niet...

Februari verpulvert recordaantal verhogingen hypotheekrente

Februari verpulvert recordaantal verhogingen hypotheekrente

Maar liefst 151 keer verhoogde een geldverstrekker in februari de hypotheekrente. Verreweg het hoogste maandaantal sinds de start door De Hypotheekshop van de registratie...

Hypotheekshop: opnieuw uitzonderlijke stijging hypotheekrente

Hypotheekshop: opnieuw uitzonderlijke stijging hypotheekrente

"Voor de tweede week op rij hebben bijna alle actieve geldverstrekkers hun rentetarieven verhoogd. Dat zorgt voor een weekstijging van de gemiddelde hypotheekrente...

Hypotheekshop: records sneuvelen in 2022

Hypotheekshop: records sneuvelen in 2022

Zoals eerder de Van Bruggen Adviesgroep al constateerde, onderschrijft nu ook de Hypotheekshop dat de hypotheekrentes omhoog knallen. "De berichten over de stijgende...

Hypotheekshop: jaar begint met renterecord

Hypotheekshop: jaar begint met renterecord

Sinds 2016 is het aantal renteverhogingen door geldverstrekkers nog niet zo hoog geweest en daarmee is dit jaar gestart met een nieuw renterecord, aldus De Hypotheekshop....

Hypotheekshop: hypotheekvoorwaarden weerspiegelen overspannen woningmarkt

Hypotheekshop: hypotheekvoorwaarden weerspiegelen overspannen woningmarkt

De populairste hypotheekvoorwaarden weerspiegelen de extremere woningmarkt, aldus De Hypotheekshop. In 2021 was de belangrijkste hypotheekvoorwaarde: het verzilveren...

Hypotheekshop: rentestijging zal beperkt blijven

Hypotheekshop: rentestijging zal beperkt blijven

Hoewel deze week dertig actieve geldverstrekkers hun hypotheektarieven hebben verhoogd, verwacht de Hypotheekshop dat de rentestijging in 2022 beperkt zal blijven. ...