Waardevolle cyberoplossingen voor het MKB

Richard Qaiser 2020

(Kennisartikel HDI Global Specialty VVP-special Cyber) HDI Global Specialty se is een nieuwe verzekeraar met een “start-up-mentaliteit” die zich focust op groei in het Midden-en kleinbedrijf. De nadruk ligt op partnerschappen, duurzame relaties met het intermediair en op kennisdeling.

Startup klinkt wellicht wat eigenaardig voor een verzekeraar die al meer dan een eeuw bestaat, maar HDI Global Specialty SE vertoont alle kenmerken van een frisse nieuwkomer. Het bedrijf zag vorig jaar het levenslicht, werkt met agile multidisciplinaire expertteams, vertrekt binnenkort naar een hip bankgebouw nabij station Rotterdam Blaak (zie kader) en maakt in no-time een enorme digitaliseringsslag. Het laatstgenoemde is een positief neveneffect van de coronacrisis. Het vele thuiswerken levert een gedroomde testcase voor medewerkers op.

“Thuiswerken houden we er sowieso in”, vertelt Richard Qaiser, business owner Niche Markets. “Het biedt extra flexibiliteit. Digitalisering gaat hand in hand met de compacte multidisciplinaire teams, die we begin dit jaar hebben ingevoerd. Voorheen waren de kennisvelden wat meer gescheiden, nu werken we – ondanks dat we niet op kantoor zitten – nauwer samen en zijn dus beter op de hoogte van wat een ieder doet. Geen eilandjes meer. We horen het ook terug van financieel adviseurs. Jullie zijn sneller en beter bereikbaar! Een mooi compliment en het is precies ons streven. Wij willen de nummer één Specialty verzekeraar van Nederland zijn, maar dan wel een verzekeraar met wie je makkelijk kunt praten.”

Steeds geraffineerder

Het voordeel van een grote organisatie met een legacy - HDI is onderdeel van de Duitse Talanx Group - is de aanwezige hoeveelheid kennis en ervaring. ‘Specialty’ maakt van die kracht gebruik voor expertises als beroeps- en bestuurdersaansprakelijkheid, product contaminatie verzekeringen, crisismanagement (bijvoorbeeld kidnapping, afpersing & losgeld) en niches, zoals kunstgras, kunst- en juweliersverzekeringen. De deskundigheid wordt nu doorgetrokken naar een relatief nieuw fenomeen als cybercrime.

Zorgvuldig crisismanagement is eveneens noodzakelijk bij gegijzelde data en afpersing met ransomware, stelt Janine Hendriks (product owner Crisis Management). “De impact is natuurlijk anders, maar in de kern gaat het om een misdrijf dat een bedrijf stil legt. De methoden van cybercriminelen worden steeds geraffineerder. Fake e-mails uit naam van instanties en banken zijn bijna niet van echt te onderscheiden en ook de voorheen veilig geachte Apple-producten bieden inmiddels geen garantie meer tegen hacks. Menselijk handelen ligt vaak ten grondslag aan een cybermisdrijf. We eisen dan ook dat bedrijven de nodige preventiemaatregelen nemen, maar als de nood aan de man is kunnen bedrijven op advies van een consultant rekenen. Deze expert trekt alle lijnen samen en zorgt ervoor dat een onderneming weer snel in lucht is.”

Cyber en beroepsaansprakelijkheid

Valerie van Voorthuysen (product owner Professional Indemnity): “De cyberschades die wij nu zien zijn vaak gerelateerd aan beroepsfouten. De toenemende dreiging van cybercrime, de AVG en de continu groeiende afhankelijkheid van data en IT-systemen brengen dit met zich mee. Aangezien beroepsaansprakelijkheid en cyberaansprakelijkheid niet altijd goed te scheiden zijn en in veel van de gevallen toch als beroepsfout kunnen worden gekwalificeerd en binnen de verzekerde hoedanigheid zullen vallen, denk ik dat BAV-verzekeraars er niet aan gaan ontkomen om duidelijk te zijn over wat er precies onder de dekking valt.”

‘Niet elke cyberpolis is hetzelfde.’

“Voor de eigen schade van onze verzekerden hebben we de Cyber eigen schade dekking (Cyber add-on) ontwikkeld. Deze bieden wij momenteel aan in volmacht, makelaarsopmaak en voor collectieven. Ons systeem is bijna zover om het ook zelf aan te bieden voor eigen opmaak. Cyber add-on is ontwikkeld als aanvulling op de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, om bescherming te bieden voor eigen schade als gevolg van een cyberincident. Hieronder wordt verstaan een privacy-, vertrouwelijkheids- en netwerkbeveiligingsincident. Of de informatie dan op de computer, een USB-stick of in de cloud staat maakt voor ons niet uit. Meerdere verzekeraars hebben een beperking of uitsluitingen opgenomen met betrekking tot data die in de cloud is opgeslagen. Echter: in deze tijd werkt bijna elke onderneming met cloudoplossingen. Klanten en adviseurs dienen daarom goed te letten op de verschillen tussen de losse cyberproducten en de aanvullende producten in de markt. Niet elke cyberpolis is hetzelfde.”

 

Workshops voor adviseurs

HDI Global Specialty gaat in elk geval door met de ontwikkeling van praktische oplossingen voor MKB’ers. Kennisdeling speelt daarbij een belangrijke rol en niet in de laatste plaats met en voor financieel adviseurs. Het liefst wil de verzekeraar workshops voor het intermediair op locatie gaan houden, al is dit afhankelijk van de coronamaatregelen. Richard Qaiser: “Desnoods worden het digitale sessies, maar we gaan zeker iets voor adviseurs organiseren. We hechten veel waarde aan interactie met onze partners.”

 

HDI verhuist naar Blaak House

De medewerkers van HDI verhuizen begin januari 2021 naar het gerenoveerde Blaak House in Rotterdam. Dit rijksmonument vormde in de jaren vijftig samen met de aanpalende gebouwen van de Twentsche Bank en de Amsterdamsche Bank het financiële district van de Maasstad. Het nieuwe onderkomen ligt op vijf minuten lopen van de huidige HDI-vestiging aan de Westblaak. HDI betrekt drie verdiepingen in Blaak House. Kenmerkend element is het lichte atrium in het hart van het monument, dat bij de renovatie in 2018 nadrukkelijk de functie van ontmoetingsplek kreeg. “Openheid en transparantie passen bij onze hernieuwde visie”, zeggen Janine Hendriks en Richard Qaiser. “We werken met korte lijnen en collega’s ontmoeten elkaar makkelijker in het gebouw. Er zijn flexplekken en mooi ingerichte ruimtes om onze agile werkwijze te versterken.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Onverschilligheid met wachtwoorden leidt tot slimme aanval

Onverschilligheid met wachtwoorden leidt tot slimme aanval

(door Chubb, Partner VVP) Sterke wachtwoorden zijn een cruciaal element in de beveiligingslinie van een organisatie. Maar helaas vinden de meeste mensen het erg...

Adviseur pakt cybercrime aan

Adviseur pakt cybercrime aan

De meeste ondernemers kennen de risico’s, maar bijna de helft weet niet hoe te handelen als zijn bedrijf doelwit wordt van een cyberaanval. Ook het niveau...

Adviseur pakt cybercrime aan

Adviseur pakt cybercrime aan

De meeste ondernemers kennen de risico’s, maar bijna de helft weet niet hoe te handelen als zijn bedrijf doelwit wordt van een cyberaanval. Ook het niveau...

Adviseur speelt cruciale rol in bescherming tegen cybercrime

Adviseur speelt cruciale rol in bescherming tegen cybercrime

De meeste ondernemers zijn zich inmiddels bewust van cyberrisico’s, maar ongeveer de helft weet niet hoe te handelen als zijn bedrijf doelwit wordt van een...

Laat zien wat je waard bent

Laat zien wat je waard bent

  Het aantal particulieren en ondernemers dat ten prooi valt aan cybercrime stijgt continu. Zo is het aantal slachtoffers van phishing dit jaar meer dan verdubbeld...

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Er is al ontzettend veel geschreven over cyberrisico’s en -verzekeringen. De statistieken over het aantal slachtoffers en de miljarden euro’s aan schade...

Silent cyber doet verzekeraars sidderen

Silent cyber doet verzekeraars sidderen

Ongeveer de helft van de verzekeraars wereldwijd verwacht een stijgende schadelast als gevolg van het ontbreken van expliciete cyberuitsluiting onder lopende polissen...

Relatief vaak cyberaanval in financiële sector

Relatief vaak cyberaanval in financiële sector

Ruim 20 procent van de bedrijven met minstens tien werkzame personen heeft in 2016 te maken gehad met de gevolgen van cyberaanvallen. Bij de helft van de getroffen...

Cybercriminelen hebben vrij spel

Cybercriminelen hebben vrij spel

"Geconcludeerd kan worden dat op dit moment een groot deel van het bedrijfsleven een zwakke informatiepositie heeft en dus een makkelijk doelwit is voor cybercriminelen....

Cyberaanvallen: schade op lange termijn onderschat

Cyberaanvallen: schade op lange termijn onderschat

Bedrijven en organisaties kijken steeds bewuster naar cyberrisico's, maar onderschatten nog de schade op lange termijn van een cyberaanval. Met name is dan te denken...