We zijn toch niet vastgeroest?

Gert Vasse 2022

(Gert Vasse, Ockto, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De hypotheekmarkt draaide het afgelopen jaar op volle toeren. Er werd massaal overgesloten om optimaal gebruik te maken van de rentebodem. Ook zet de verduurzaming echt door, wat het voor veel mensen het juiste moment maakt om daar werk van te gaan maken. Mooie tijden voor adviserend en hypotheekverstrekkend Nederland. Of toch niet?

Ik proef toch nog veel frustraties en uitdagingen in de hypotheekmarkt. Om er maar eens één te noemen: waarom moet het gemiddeld meer dan een maand duren om na de hypotheekaanvraag tot een bindend aanbod te komen? Terwijl de adviseur op het moment van de hypotheekaanvraag meestal het dossier al compleet heeft. Eerlijk gezegd bekruipt me dan wel eens het gevoel dat we zijn vastgeroest in processen en kaders en het allemaal maar schoorvoetend accepteren.

Niets is zo vervelend om als adviseur meerdere malen contact op te moeten nemen met de klant om een extra stuk of extra informatie op te vragen. Omdat het vóór het adviesgesprek meestal niet duidelijk is bij welke geldverstrekker de hypotheekaanvraag gedaan zal worden, vragen veel adviseurs direct zoveel mogelijk gegevens en documenten op bij de klant.

Zo’n dossier bestaat dus vaak uit een combinatie van documenten, brondata en klantwensen. Dat is sowieso handig om een volledig beeld te hebben en een goed advies te kunnen geven inclusief de diverse scenario’s bij onvoorziene omstandigheden.

En bij de hypotheekaanvraag heb je dan alles paraat, mocht dat nodig zijn voor de beoordeling van het dossier. Want de ene hypotheekverstrekker vraagt nu eenmaal meer bewijs op dan de andere. En de een maakt al wel optimaal gebruik van de beschikbare brondata en de ander nog helemaal niet of nauwelijks.

Omdenken

Als het dossier dus bij de hypotheekaanvraag al compleet is, waarom dan gemiddeld een maand een frustrerend administratief proces in gaan? Het dossier is zorgvuldig samengesteld door een vergunningplichtige adviseur. Zeker, deze mag en kan inderdaad niet de rol van de hypotheekverstrekker vervullen. Want die heeft een eigen verantwoordelijkheid en bepaalt uiteraard zelf het kredietrisico binnen de beschikbare kaders. Maar als de hypotheekacceptant, ook een professional, een half uur meekijkt in het volledige dossier van de adviseur, dan zou op basis daarvan theoretisch gezien best een principe-akkoord gegeven kunnen worden.

Als de acceptant dat groene licht heeft gegeven, is het enkel nog een kwestie van het benodigde bewijs overhalen naar de systemen van de hypotheekverstrekker. De infrastructuur om dat benodigde bewijs op basis van dataminimalisatie uit te wisselen ligt er namelijk al. Via HDN en de Brondata Service kunnen veilig en snel brondata en documenten uitgewisseld worden.

Opgeknipt

Het lijkt zo mooi: de adviseur rondt het adviesgesprek af en komt met de klant tot de conclusie dat inderdaad hypotheekverstrekker X de best matchende partij is. De adviseur kijkt in de online agenda bij die hypotheekverstrekker en ziet dat acceptant Y vrijdag om 15.00 uur de aanvraag en het dossier kan beoordelen. De adviseur stuurt de aanvraag vast naar hypotheekverstrekker X. Vrijdag om 15.00 uur kijkt de acceptant mee in de aanvraag en het dossier. Er zijn wat vragen maar die kunnen gelijk worden beantwoord met onderbouwde informatie uit dat dossier. De acceptant geeft groen licht en haalt de vereiste bewijsstukken over naar de eigen omgeving/administratie. Vrijdag om 17.00 uur ontvangt de adviseur het bindend aanbod, en verstrekt deze aan de klant met het goede nieuws dat het rond is. Prettig weekeinde!

‘Er is nog veel onbenut potentieel voor innovaties’

De praktijk is dat we, gestuurd vanuit wet- en regelgeving, het proces opgeknipt hebben in een rente aanbod en vervolgens na aanlevering van de benodigde bewijsstukken een bindend aanbod verstrekken als de beoordeling afgerond is. De praktijk is ook dat we los van de wachttijd op zo’n aanbod, diverse contact- en aanlevermomenten hebben met daarmee gepaard gaande wachtrijen. Maar is dat nu echt nog nodig anno 2022? Hebben de innovaties meer tijd nodig of kunnen we beter ook de bestaande processen en kaders eens goed herzien?

Eén ding is zeker: er is nog veel onbenut potentieel voor innovaties zoals het gebruik van brondata. Laten we in ieder geval zorgen dat we niet vastroesten in oude denkpatronen en kaders. De klant verdient dat toch?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Twintig procent overlevingskans

Twintig procent overlevingskans

(door Gert Vasse, Yellowtail) Het was 20 juni 2018, een datum om nooit te vergeten. VVP Dag van het Topadvies op een prachtige locatie in Driebergen. Maar ook...

Ockto levert informatie voor Huurderspaspoort

Ockto levert informatie voor Huurderspaspoort

Ockto levert informatie aan voor het Huurderspaspoort, een initiatief van Qii. De huurder/consument kan bij het invullen van zijn of haar huurderspaspoort gebruik...

Vechten tegen computer says no

Vechten tegen computer says no

Door Gert Vasse (Yellowtail) Je hebt het vast zelf ook wel eens meegemaakt, van die Babylonische spraakverwarringen waarbij je denkt ‘praat ik nou zo...

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Hoe kun je innovaties omarmen om je klant en jezelf als adviseur beter te helpen bij financieel inzicht? Deze vraag beantwoorden Gert Vasse (Directeur Yellowtail)...

ABN Amro neemt belang in Ockto

ABN Amro neemt belang in Ockto

Het Digital Impact Fund (DIF) van ABN Amro neemt een minderheidsbelang in de fintech Ockto van Yellowtail. Met de investering verbreedt ABN Amro de samenwerking...

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...

Adviseur wacht de rol van orakel

Adviseur wacht de rol van orakel

Menig huisarts krijgt tijdens het spreekuur heel andere vragen dan een aantal jaren geleden. ‘Zeg dokter, ik heb regelmatig een stekende pijn in mijn linkerzij...

Ga dialoog aan over vervallen hypotheekrenteaftrek

Ga dialoog aan over vervallen hypotheekrenteaftrek

In 2031 vervalt voor veel Nederlanders het recht op hypotheekrenteaftrek. De AFM roept financieel dienstverleners op klanten inzicht te bieden in het besteedbaar...

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden....