Weet wat je waard bent

Maurice van den Hemel 2017 resized

Het is alweer even geleden dat het provisieverbod werd geïntroduceerd. Veel rumoer, ophef en vooral veel onbegrip bij adviseurs. De intentie voor de afschaffing was het creeren van een randvoorwaarde om het klantbelang echt centraal te kunnen zetten. Iets wat logisch zou moeten zijn, toch? Is in essentie de wereld veranderd na het verbod?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik teleurgesteld ben. Teveel adviseurs stappen nog steeds dagelijks in het ‘productstruikelblok’. Het verdienmodel is bij velen nog steeds voor het overgrote deel afhankelijk van het wel/niet afsluiten van een product. Zeker bij hypotheken is dit het geval. Bij schadeverzekeringen is het provisiemodel nog steeds van toepassing, waardoor er altijd een tegenstrijdig belang kan zijn. Klantbelang gaat immers vaak ten koste van je eigen verdienmodel. En dat kan anders, dat moet anders. En het is zoveel mooier en beter anders!

Echte verandering vraagt lef, visie en ondernemerschap. Het resultaat geeft echter zoveel voldoening en daarom een oproep aan de financiële branche en alle stakeholders. Help elkaar, inspireer elkaar.

Een voorbeeld van de waarde van advies: twee jonge mensen willen een huis kopen en hebben van een bekende grote bank te horen gekregen dat ze de financiering kunnen ophalen. Tijdens een adviesgesprek blijkt dat er ook een kinderwens is en dat de vrouw dan minder wil gaan werken. Meer kosten, minder inkomen. Uit het financieel plaatje blijkt dan dat de financiële ruimte om de woning te kopen krap wordt. Welk advies geef je als je verdienmodel afhankelijk is van de verkoop van een product? Voor de bank was het advies simpel: koop het huis! Gelukkig heeft het jonge stel het huis niet gekocht, zijn ze kleiner blijven wonen en zijn ze nu gelukkig en met een (financieel) goed gevoel zwanger.

Ander voorbeeld: een echtpaar op leeftijd wil weten wat ze zich kunnen veroorloven: vakantie, camper kopen, kinderen financieel helpen. Een jaar later wordt de man ernstig ziek. Zijn vraag is om de financiële situatie nog eens door te nemen. Opnieuw laten we zien dat alles goed is geregeld, zowel financieel als de randzaken zoals het testament. Wat is financiële rust veel waard. Wat een dankbaar werk hebben wij toch, denken wij vervolgens op kantoor. Twee maanden later overlijdt de man en even later kunnen wij de (financiële) zaken regelen, precies zoals besproken.

‘Creëer de juiste rand-voorwaarden om het mooiste vak ter wereld goed uit te kunnen oefenen’

 

Wat kan een financieel adviseur van ongelofelijke waarde zijn voor zijn of haar klant. Creëer de juiste randvoorwaarden om het mooiste vak ter wereld goed uit te kunnen oefenen. Het begint ermee je te realiseren dat je je klant niet verder kunt brengen dan waar jezelf bent! Investeer in jezelf, in je werk, zoek een klankbord dat jou verder brengt en zorg ervoor dat jouw ‘blinde’ vlekken niet bij de klant terechtkomen. Zorg voor een businessmodel dat recht doet aan het klantbelang en tegelijkertijd aan jouw portemonnee. Zorg dat je je klant echt begrijpt zodat je vervolgens kan zorgen dat je begrepen kan worden. En vooral: maak je eigen plan, want: ‘als je geen plan maakt voor je eigen leven, word je ingezet in andermans plannen’.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseur Van den Hemel: the Russians love their children too

Adviseur Van den Hemel: the Russians love their children too

"Covid is enigszins achter de rug, maar we worden direct geconfronteerd met andere ontwikkelingen. Zes stormen achter elkaar in Nederland en dan het uitbreken van...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...