Weet wat je waard bent

Maurice van den Hemel 2017 resized

Het is alweer even geleden dat het provisieverbod werd geïntroduceerd. Veel rumoer, ophef en vooral veel onbegrip bij adviseurs. De intentie voor de afschaffing was het creeren van een randvoorwaarde om het klantbelang echt centraal te kunnen zetten. Iets wat logisch zou moeten zijn, toch? Is in essentie de wereld veranderd na het verbod?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik teleurgesteld ben. Teveel adviseurs stappen nog steeds dagelijks in het ‘productstruikelblok’. Het verdienmodel is bij velen nog steeds voor het overgrote deel afhankelijk van het wel/niet afsluiten van een product. Zeker bij hypotheken is dit het geval. Bij schadeverzekeringen is het provisiemodel nog steeds van toepassing, waardoor er altijd een tegenstrijdig belang kan zijn. Klantbelang gaat immers vaak ten koste van je eigen verdienmodel. En dat kan anders, dat moet anders. En het is zoveel mooier en beter anders!

Echte verandering vraagt lef, visie en ondernemerschap. Het resultaat geeft echter zoveel voldoening en daarom een oproep aan de financiële branche en alle stakeholders. Help elkaar, inspireer elkaar.

Een voorbeeld van de waarde van advies: twee jonge mensen willen een huis kopen en hebben van een bekende grote bank te horen gekregen dat ze de financiering kunnen ophalen. Tijdens een adviesgesprek blijkt dat er ook een kinderwens is en dat de vrouw dan minder wil gaan werken. Meer kosten, minder inkomen. Uit het financieel plaatje blijkt dan dat de financiële ruimte om de woning te kopen krap wordt. Welk advies geef je als je verdienmodel afhankelijk is van de verkoop van een product? Voor de bank was het advies simpel: koop het huis! Gelukkig heeft het jonge stel het huis niet gekocht, zijn ze kleiner blijven wonen en zijn ze nu gelukkig en met een (financieel) goed gevoel zwanger.

Ander voorbeeld: een echtpaar op leeftijd wil weten wat ze zich kunnen veroorloven: vakantie, camper kopen, kinderen financieel helpen. Een jaar later wordt de man ernstig ziek. Zijn vraag is om de financiële situatie nog eens door te nemen. Opnieuw laten we zien dat alles goed is geregeld, zowel financieel als de randzaken zoals het testament. Wat is financiële rust veel waard. Wat een dankbaar werk hebben wij toch, denken wij vervolgens op kantoor. Twee maanden later overlijdt de man en even later kunnen wij de (financiële) zaken regelen, precies zoals besproken.

‘Creëer de juiste rand-voorwaarden om het mooiste vak ter wereld goed uit te kunnen oefenen’

 

Wat kan een financieel adviseur van ongelofelijke waarde zijn voor zijn of haar klant. Creëer de juiste randvoorwaarden om het mooiste vak ter wereld goed uit te kunnen oefenen. Het begint ermee je te realiseren dat je je klant niet verder kunt brengen dan waar jezelf bent! Investeer in jezelf, in je werk, zoek een klankbord dat jou verder brengt en zorg ervoor dat jouw ‘blinde’ vlekken niet bij de klant terechtkomen. Zorg voor een businessmodel dat recht doet aan het klantbelang en tegelijkertijd aan jouw portemonnee. Zorg dat je je klant echt begrijpt zodat je vervolgens kan zorgen dat je begrepen kan worden. En vooral: maak je eigen plan, want: ‘als je geen plan maakt voor je eigen leven, word je ingezet in andermans plannen’.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

"Te veel geld voor velen"

"Te veel geld voor velen"

"Wat gebeurt er dus als we ons huis op late leeftijd verkopen en het verzorgingstehuis ingaan? Veel geld op de bankrekening, maar vaak weinig energie en vitaliteit...

Meer doen voor minder klanten

Meer doen voor minder klanten

(Uit VVP 4-2021) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent en kunt bedienen. Twintig jaar terug, toen ik mijn eerste advieskantoor...

Wijs op de WBTR

Wijs op de WBTR

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...

Pak je kans!

Pak je kans!

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2020) Juist tijdens veelvoorkomende, alledaagse werkzaamheden is de kans op een bedrijfsongeval groot. Als adviseur speel je een belangrijke...

ISO 27001 en AVG

ISO 27001 en AVG

(door Joyce Koops en Richard Meinders, SVC Groep). ISO 27001 is een goede basis voor de gevolmachtigd agent om actief bezig te zijn met privacy en informatiebeveiliging. ISO...

Gekte op de woningmarkt

Gekte op de woningmarkt

"We zijn geprogrammeerd in Nederland om een huis te kopen en (maximaal) te financieren. Hierbij kijkt de bank of adviseur vaak naar de korte termijn. Logisch, zij...

Volop inzetten op zorginhoudelijke afspraken

Volop inzetten op zorginhoudelijke afspraken

Door Adfiz Eind juni stuurde minister Van Rijn van VWS de resultaten van een onderzoek naar zorgcollectiviteiten (uitgevoerd door Equalis) naar de Tweede Kamer....

Vereenvoudiging Wajong

Vereenvoudiging Wajong

Door Lindenhaeghe Op 26 mei 2020 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel vereenvoudiging Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten)....