Woondromen waarmaken doen we samen!

Martijn Couwenberg

(Partner in Kennis Centraal Beheer in katern 'Hypotheken van nu!' in VVP 6-2020) “De afgelopen jaren heb ik binnen de hypotheekmarkt veel zien veranderen. Neem de wisselwerking tussen de adviseur en ons als hypotheekaanbieder. We hebben samen het doel om onze klanten zo goed mogelijk te helpen met hun woonwensen. Dat we elkaar daarbij hard nodig hebben is iets van alle tijden. Maar de manier waarop we elkaar daarbij versterken, dat gaat veranderen.”

“Een deel van die veranderingen wordt aangewakkerd door technologie. Door handige oplossingen ben je straks minder tijd kwijt aan bemiddeling. Het verzamelen van belangrijke documenten en financiële gegevens kan nu al grotendeels automatisch. Ook zijn er nieuwe technologieën die helpen bij het advies. Denk aan een adviespakket dat op basis van klantbehoeften automatisch een top 5 met passende hypotheken klaarzet. Dit biedt kansen. Want de tijd die je bespaart, kun je gebruiken voor het leuke gedeelte: klanten beter leren kennen en dieper ingaan op al hun woonwensen.” “Hierdoor ontstaat er meer ruimte om klanten na het hypotheekadvies te begeleiden. Verschillende adviseurs spelen daar op in, door het aanbieden van advies in de vorm van een abonnement. Er zijn natuurlijk altijd mensen die puur en alleen op zoek zijn naar een hypotheek. Maar er is ook een groeiende behoefte aan volledige ontzorging.”

“Om op die groeiende behoefte in te spelen, beweegt Centraal Beheer zich van verzekeraar naar bredere dienstverlener. Dit past ons als gegoten want het helpen van klanten doen we al meer dan 110 jaar. We helpen klanten niet alleen met een hypotheek. We helpen ze vanaf de oriëntatie op een nieuwe woning, tot de laatste plint. Van dromen naar wonen noemen we dit. Dat doen we bijvoorbeeld met handige oplossingen als de Hypotheek Academie en Klushulp. Hiermee maken we het dagelijkse leven van onze klanten makkelijker.”

Verduurzaming vast onderdeel van adviesgesprek

“Een ander thema waar we in de komende jaren niet omheen kunnen is verduurzamen. Waar het de laatste tijd veel over aflossingsvrije hypotheken ging, zie je nu dat het in de media dagelijks over verduurzamen gaat. Dit zorgt ervoor dat consumenten hier bewust over na gaan denken. Uit ons onderzoek blijkt dat 98 procent van de potentiële huizenkopers serieus overweegt om te verduurzamen. Adviseurs kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. De stimuleringsregelingen verschillen namelijk sterk per regio. Door als adviseur op de hoogte te zijn van de mogelijkheden, geef je de klant nét dat beetje extra service. Daarom is het goed dat er met het sectorcollectief Duurzaam Wonen aandacht voor dit onderwerp is. En het gaat al de goede kant op. Onderzoek van Nationale Hypotheek Garantie wees uit dat dit jaar 52 procent van de adviseurs verduurzaming benoemde tijdens het adviesgesprek. Van mij mag dat naar 100 procent.”

“Wij dragen hier ook ons steentje aan bij. Met onze nieuwe Leef Hypotheek kunnen klanten energiebesparende maatregelen meefinancieren. Bovendien blijft de risico-opslag bij alle leningen boven de 95 procent van de woningwaarde gelijk. Dit maakt het vaker aantrekkelijk om je huis te verduurzamen. Daarnaast helpt Centraal Beheer klanten nu bijvoorbeeld ook met het plaatsen van zonnepanelen en het isoleren van de woning.”

’Tijdens het adviesgesprek benoemt 52 procent van de adviseurs verduurzaming. Dat mag naar 100 procent’

Een passende hypotheek voor nu én voor later

“Wat we ook zien is dat er steeds meer hypotheken voor specifieke doelgroepen op de markt verschijnen. Denk aan speciale hypotheken voor nieuwbouw, verduurzamen of zelfstandigen. Dit soort hypotheken kunnen heel geschikt zijn. Wij kijken daarom ook naar mogelijkheden om hypotheken voor specifieke doelgroepen te ontwikkelen. Daarbij is het wel belangrijk dat zo’n hypotheek ook op de lange termijn bij een klant past. Want er is ook een kans dat de op het eerste gezicht aantrekkelijke voorwaarden, later juist een last worden. Bijvoorbeeld door een verandering in het leven van de klant. Soms is het dan beter om te kiezen voor een flexibele hypotheek, met voorwaarden die meebewegen. Het is dus belangrijk dat er niet alleen naar de huidige situatie, maar ook naar toekomstplannen wordt gekeken. De kennis van een adviseur is bij dit soort vraagstukken van onschatbare waarde.”

Hoe kunnen we van elkaar blijven leren?

“Adviseurs en hypotheekaanbieders hebben samen het doel om klanten zo goed mogelijk te helpen met hun woonwensen. De manier waarop we daarbij samenwerken is doorslaggevend. En wat dat betreft kunnen we veel van elkaar leren. Op basis van online gedrag kunnen wij al in een vroeg stadium zien of iemand overweegt om een nieuwe woning te kopen. Of van plan is om te verduurzamen. De kennis die we hierdoor opdoen is niet alleen relevant voor ons. We kijken daarom naar manieren om relevante inzichten op een verantwoorde manier te delen met de adviseur.”

“Natuurlijk leren wij ook veel van adviseurs. Dat ervaren we tijdens de adviseursarena’s, bij het jaarlijkse onderzoek onder adviseurs en via onze accountmanagers. Adviseurs spreken dagelijks met de klant en weten als geen ander wat er leeft. Ook u heeft vast ideeën over hoe we gezamenlijk de klant beter kunnen helpen. Ik ga daarom graag met u in gesprek. Stuur me gerust een bericht. U bereikt me via martijn.couwenberg@achmea.nl.”

Martijn Couwenberg is Markt- en Propositiemanager Hypotheken bij Centraal Beheer

Reactie toevoegen

 
Meer over
Commercial Centraal Beheer: iedereen helpen, klant of geen klant

Commercial Centraal Beheer: iedereen helpen, klant of geen klant

In een nieuwe commercial zegt Centraal Beheer dat bedrijven meer van hun verzekeraar mogen verwachten dan  alleen oplossingen bij schade en op financieel gebied. "Door...

Centraal Beheer doet mee met Samen Slim Rijden Zeist

Centraal Beheer doet mee met Samen Slim Rijden Zeist

Via Samen Slim Rijden Zeist onderzoekt Centraal Beheer welke behoeften en vragen gebruikers hebben als het gaat om vertrouwen en zekerheid rondom het delen van auto's. Samen...

Energie

Energie

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Samen zorgen dat consument meer van hypotheken weet

Samen zorgen dat consument meer van hypotheken weet

Stellen consumenten de juiste vragen aan de financieel adviseur? Wat weten ze eigenlijk over hypotheken? Angela Eijlander van Centraal Beheer en Mark de Rijke...

Centraal Beheer van start met Juridische Hulp

Centraal Beheer van start met Juridische Hulp

Centraal Beheer heeft de dienst Juridische Hulp geïntroduceerd. Hiermee kunnen klanten en niet-klanten juridisch advies en ondersteuning krijgen bij problemen...

Mkb zorgeloos terwijl cybercriminelen toeslaan

Mkb zorgeloos terwijl cybercriminelen toeslaan

Ondanks het bewustzijn van de cyberrisico’s voor zijn bedrijf, denkt de mkb-ondernemer goed beschermd te zijn en maakt zich daarom nauwelijks zorgen. De...

Verzekering niet langer nodig voor Zin in Sint hulpdienst

Verzekering niet langer nodig voor Zin in Sint hulpdienst

Centraal Beheer biedt ook dit jaar de Zin in Sint hulpdienst, echter zonder de gratis #zininsintverzekering. Centraal Beheer: "De verzekering viel vorig jaar in...

Centraal Beheer komt met klushulp

Centraal Beheer komt met klushulp

De Klushulp is een nieuwe dienst in het groeiende aanbod van diensten dat Centraal Beheer biedt naast haar verzekeringen. Eerder dit jaar is de dienst Telefoonreparatie...

Looptijdrente: we kunnen er niet meer omheen

Looptijdrente: we kunnen er niet meer omheen

(Partner in kennis, uit VVP 5 - 2018) Er wordt over geschreven, televisieprogramma’s besteden er aandacht aan. Het fenomeen looptijdrente komt steeds meer...

Centraal Beheer introduceert Google Assistent

Centraal Beheer introduceert Google Assistent

Centraal Beheer heeft de Google Assistent geïntroduceerd. Na chat en box is dit voor Centraal Beheer een logische vervolgstap. Marteyn Roose, directeur bij...