Samen zorgen dat consument meer van hypotheken weet

Mark de Rijke en Angela Eijlander

Stellen consumenten de juiste vragen aan de financieel adviseur? Wat weten ze eigenlijk over hypotheken? Angela Eijlander van Centraal Beheer en Mark de Rijke van CMIS Franchise gingen in gesprek over de hypotheekkennis van de consument.

Centraal Beheer ontwikkelde vorig jaar de Hypotheek Academie. Deze is bedoeld om hypotheekkennis van consumenten te vergroten. Zij kunnen zich zo beter voorbereiden op een hypotheekadviesgesprek. Het gevolg: een beter en leuker gesprek tussen adviseur en consument. “Er is nog te weinig hypotheekkennis bij klanten. We deden hier anderhalf jaar geleden onderzoek naar. Toen gaf zestig procent van de starters aan onvoldoende kennis te hebben van hypotheken”, zegt Angela Eijlander.

De manager financiële diensten van Centraal Beheer vindt dat hypotheekaanbieders en adviseurs een verantwoordelijkheid hebben bij het vergroten van die kennis. “Met de Hypotheek Academie zorgen we voor overzicht en leggen we lastige begrippen uit. Hierdoor zitten mensen beter voorbereid aan tafel bij de hypotheekadviseur, zodat die meer de diepte met ze in kan gaan tijdens het gesprek. Ook mensen die zelf een hypotheek willen afsluiten, kunnen zich voorbereiden met de Hypotheek Academie.”

Het is voor consumenten niet gemakkelijk om keuzes te maken voor de best passende hypotheek. “De meeste klanten sluiten niet jaarlijks een nieuwe hypotheek af. Daarbij spelen ook vaak veel emoties mee. De klant wil een droomhuis en de hypotheek komt daar dan bij. Het gaat echter wel om een belangrijke beslissing in iemands leven. Daarbij heeft iedereen een mening over de aankoop van een huis, van familie en vrienden tot makelaars. Er komen heel veel dingen op je af en waar moet je dan beginnen?”, aldus Eijlander.

Overvloed aan informatie

Centraal Beheer geeft zelf geen hypotheekadvies, maar werkt daarvoor samen met adviseurs. Eén van de partners is CMIS Franchise, een grote franchisegever voor hypotheekadvies in Nederland. “We merken bij hypotheekgesprekken dat mensen veel beter voorbereid zijn dan vroeger”, vertelt Mark de Rijke, directeur van CMIS Franchise. “Dat komt natuurlijk door het internet waardoor mensen gemakkelijker aan informatie kunnen komen. Klanten weten meer wat ze wel en niet willen. Ze missen dan nog wel de bevestiging of het past in hun situatie. We zien dat mensen door de overvloed aan onlineinformatie erg onzeker worden. Als je bijvoorbeeld online uitzoekt wat je kunt lenen, dan verschillen de bedragen die je op verschillende sites te zien krijgt soms enorm. Mensen worden door de hoeveelheid gegevens ook wel eens op het verkeerde been gezet. Dan komen ze bijvoorbeeld met een onjuist verhaal dat ze een verbouwing niet meer zouden kunnen meefinancieren. De informatie op de sites van instanties, aanbieders en adviseurs klopt over het algemeen wel, maar mensen interpreteren die niet altijd goed.”

Eijlander herkent dit. “Wij willen als betrouwbare partner informatie over de verschillende hypotheekthema’s op één plek vindbaar maken. We zien dat de consument dat waardeert en dat we met de Hypotheek Academie een brede groep Nederlanders echt kunnen helpen.”

Dit blijkt ook in de praktijk. “We krijgen regelmatig reacties van adviseurs dat ze mensen langs hebben gekregen die met de Hypotheek Academie waren gestart. En er zijn ook hypotheekadviseurs die zelf hun klanten erheen sturen voor algemene hypotheekinformatie”, aldus Eijlander.

Onzekere starter

De Rijke ziet dat veel starters op de koopmarkt onzeker zijn en daardoor vooral voor onafhankelijk advies kiezen. Mensen die al ervaring hebben met het afsluiten van een hypotheek veronderstellen vaak dat zij het ook zelf zouden kunnen. “In de praktijk blijkt dit meestal erg tegen te vallen, omdat de situatie veel gecompliceerder is dan men verwacht. Vooral de wirwar aan fiscale regels maakt het er niet duidelijker op.”

Eijlander: “Opvallend is tegelijkertijd dat starters, die de fiscaal meest simpele situatie hebben, ook een beroep doen op een adviseur. Zij hebben behoefte aan een stuk zekerheid. We merken daarnaast ook dat mensen die ervoor kiezen hun hypotheek zelf online af te sluiten, nog graag even iemand spreken om bevestiging te krijgen over het proces.”

Het bieden van dergelijke zekerheid hoort volgens De Rijke bij het hypotheekadvies. “Mensen hebben en houden inderdaad behoefte aan iemand die meekijkt. De adviseur zal daardoor ook steeds meer een coachende rol krijgen.”

Specifieke hypotheekwensen

Het is voor adviseurs prettig dat mensen steeds beter voorbereid het gesprek met hen ingaan. “We hoeven bijvoorbeeld niet meer uit te leggen wat een annuïteitenhypotheek is. Zo houden we meer tijd over om met klanten te praten over hun specifieke hypotheekwensen”, licht De Rijke toe. Eijlander: “We willen er met de Hypotheek Academie voor zorgen dat mensen tijdens een adviesgesprek de juiste vragen aan de adviseur stellen. Die kan dan zo goed mogelijk op hun behoefte ingaan.”

Voor de hypotheekadviseurs is dat erg belangrijk. “Als we samen met de geldverstrekker zorgen dat de consument meer weet en begrijpt, dan geeft dat vertrouwen. Onze missie is geslaagd als de consument zelf ook kan uitleggen waarom hij voor een bepaalde hypotheek heeft gekozen”, stelt De Rijke.

“Het is van belang dat klanten zich eerst goed voorbereiden, voordat ze naar de woning en hypotheek gaan kijken. Zeker nu je op de huidige woningmarkt snel moet beslissen of je een huis al dan niet koopt”, zegt Eijlander. “We zien dat consumenten steeds sneller moeten kunnen schakelen”, vult De Rijke aan.

“Het is de plicht voor de hypotheekverstrekker en adviseur om de consument zo goed mogelijk te helpen. Die rol hebben we met elkaar”, beklemtoont Eijlander.

Meer personaliseren

Centraal Beheer blijft de Hypotheek Academie verder ontwikkelen. Eijlander: “We kunnen onze kennisoverdracht met de Hypotheek Academie nog veel meer personaliseren. Bijvoorbeeld ook door het meer gericht overbrengen van informatie. Zo is de Hypotheek Academie onlangs toegevoegd aan Google Assistant. De Hypotheek Academie is nooit af.”

www.centraalbeheer.nl/hypotheekacademie

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Centraal Beheer partner van nlgroeit

Centraal Beheer partner van nlgroeit

Centraal Beheer is partner geworden van nlgroeit, een initiatief van Kees de Jong waar inmiddels ondernemers als Harold Goddijn (Tomtom), Jitse Groen (Takeaway.com)...

"Maak oriënteren op voorzorgsmaatregelen arbeidsongeschiktheid verplicht voor startende ondernemers"

"Maak oriënteren op voorzorgsmaatregelen arbeidsongeschiktheid verplicht voor startende ondernemers"

Maak het oriënteren op voorzorgsmaatregelen voor arbeidsongeschiktheid verplicht voor startende ondernemers. Die oproep doet Centraal Beheer. Een kwart van...

Commercial Centraal Beheer: iedereen helpen, klant of geen klant

Commercial Centraal Beheer: iedereen helpen, klant of geen klant

In een nieuwe commercial zegt Centraal Beheer dat bedrijven meer van hun verzekeraar mogen verwachten dan  alleen oplossingen bij schade en op financieel gebied. "Door...

Markt aan zet

Markt aan zet

Verstrekking op basis van betaalgedrag/arbeidskansen in plaats van generieke  Nibud-normen is mede dankzij fintech-toepassingen steeds beter mogelijk. Alle...

Gratis bestaat niet

Gratis bestaat niet

(door Mark de Rijke, directeur De Hypotheekshop) In haar column op 26 januari in het FD spreekt econoom en publicist Erica Verdegaal haar verbazing uit over...

Centraal Beheer doet mee met Samen Slim Rijden Zeist

Centraal Beheer doet mee met Samen Slim Rijden Zeist

Via Samen Slim Rijden Zeist onderzoekt Centraal Beheer welke behoeften en vragen gebruikers hebben als het gaat om vertrouwen en zekerheid rondom het delen van auto's. Samen...