Samen zorgen dat consument meer van hypotheken weet

Mark de Rijke en Angela Eijlander

Stellen consumenten de juiste vragen aan de financieel adviseur? Wat weten ze eigenlijk over hypotheken? Angela Eijlander van Centraal Beheer en Mark de Rijke van CMIS Franchise gingen in gesprek over de hypotheekkennis van de consument.

Centraal Beheer ontwikkelde vorig jaar de Hypotheek Academie. Deze is bedoeld om hypotheekkennis van consumenten te vergroten. Zij kunnen zich zo beter voorbereiden op een hypotheekadviesgesprek. Het gevolg: een beter en leuker gesprek tussen adviseur en consument. “Er is nog te weinig hypotheekkennis bij klanten. We deden hier anderhalf jaar geleden onderzoek naar. Toen gaf zestig procent van de starters aan onvoldoende kennis te hebben van hypotheken”, zegt Angela Eijlander.

De manager financiële diensten van Centraal Beheer vindt dat hypotheekaanbieders en adviseurs een verantwoordelijkheid hebben bij het vergroten van die kennis. “Met de Hypotheek Academie zorgen we voor overzicht en leggen we lastige begrippen uit. Hierdoor zitten mensen beter voorbereid aan tafel bij de hypotheekadviseur, zodat die meer de diepte met ze in kan gaan tijdens het gesprek. Ook mensen die zelf een hypotheek willen afsluiten, kunnen zich voorbereiden met de Hypotheek Academie.”

Het is voor consumenten niet gemakkelijk om keuzes te maken voor de best passende hypotheek. “De meeste klanten sluiten niet jaarlijks een nieuwe hypotheek af. Daarbij spelen ook vaak veel emoties mee. De klant wil een droomhuis en de hypotheek komt daar dan bij. Het gaat echter wel om een belangrijke beslissing in iemands leven. Daarbij heeft iedereen een mening over de aankoop van een huis, van familie en vrienden tot makelaars. Er komen heel veel dingen op je af en waar moet je dan beginnen?”, aldus Eijlander.

Overvloed aan informatie

Centraal Beheer geeft zelf geen hypotheekadvies, maar werkt daarvoor samen met adviseurs. Eén van de partners is CMIS Franchise, een grote franchisegever voor hypotheekadvies in Nederland. “We merken bij hypotheekgesprekken dat mensen veel beter voorbereid zijn dan vroeger”, vertelt Mark de Rijke, directeur van CMIS Franchise. “Dat komt natuurlijk door het internet waardoor mensen gemakkelijker aan informatie kunnen komen. Klanten weten meer wat ze wel en niet willen. Ze missen dan nog wel de bevestiging of het past in hun situatie. We zien dat mensen door de overvloed aan onlineinformatie erg onzeker worden. Als je bijvoorbeeld online uitzoekt wat je kunt lenen, dan verschillen de bedragen die je op verschillende sites te zien krijgt soms enorm. Mensen worden door de hoeveelheid gegevens ook wel eens op het verkeerde been gezet. Dan komen ze bijvoorbeeld met een onjuist verhaal dat ze een verbouwing niet meer zouden kunnen meefinancieren. De informatie op de sites van instanties, aanbieders en adviseurs klopt over het algemeen wel, maar mensen interpreteren die niet altijd goed.”

Eijlander herkent dit. “Wij willen als betrouwbare partner informatie over de verschillende hypotheekthema’s op één plek vindbaar maken. We zien dat de consument dat waardeert en dat we met de Hypotheek Academie een brede groep Nederlanders echt kunnen helpen.”

Dit blijkt ook in de praktijk. “We krijgen regelmatig reacties van adviseurs dat ze mensen langs hebben gekregen die met de Hypotheek Academie waren gestart. En er zijn ook hypotheekadviseurs die zelf hun klanten erheen sturen voor algemene hypotheekinformatie”, aldus Eijlander.

Onzekere starter

De Rijke ziet dat veel starters op de koopmarkt onzeker zijn en daardoor vooral voor onafhankelijk advies kiezen. Mensen die al ervaring hebben met het afsluiten van een hypotheek veronderstellen vaak dat zij het ook zelf zouden kunnen. “In de praktijk blijkt dit meestal erg tegen te vallen, omdat de situatie veel gecompliceerder is dan men verwacht. Vooral de wirwar aan fiscale regels maakt het er niet duidelijker op.”

Eijlander: “Opvallend is tegelijkertijd dat starters, die de fiscaal meest simpele situatie hebben, ook een beroep doen op een adviseur. Zij hebben behoefte aan een stuk zekerheid. We merken daarnaast ook dat mensen die ervoor kiezen hun hypotheek zelf online af te sluiten, nog graag even iemand spreken om bevestiging te krijgen over het proces.”

Het bieden van dergelijke zekerheid hoort volgens De Rijke bij het hypotheekadvies. “Mensen hebben en houden inderdaad behoefte aan iemand die meekijkt. De adviseur zal daardoor ook steeds meer een coachende rol krijgen.”

Specifieke hypotheekwensen

Het is voor adviseurs prettig dat mensen steeds beter voorbereid het gesprek met hen ingaan. “We hoeven bijvoorbeeld niet meer uit te leggen wat een annuïteitenhypotheek is. Zo houden we meer tijd over om met klanten te praten over hun specifieke hypotheekwensen”, licht De Rijke toe. Eijlander: “We willen er met de Hypotheek Academie voor zorgen dat mensen tijdens een adviesgesprek de juiste vragen aan de adviseur stellen. Die kan dan zo goed mogelijk op hun behoefte ingaan.”

Voor de hypotheekadviseurs is dat erg belangrijk. “Als we samen met de geldverstrekker zorgen dat de consument meer weet en begrijpt, dan geeft dat vertrouwen. Onze missie is geslaagd als de consument zelf ook kan uitleggen waarom hij voor een bepaalde hypotheek heeft gekozen”, stelt De Rijke.

“Het is van belang dat klanten zich eerst goed voorbereiden, voordat ze naar de woning en hypotheek gaan kijken. Zeker nu je op de huidige woningmarkt snel moet beslissen of je een huis al dan niet koopt”, zegt Eijlander. “We zien dat consumenten steeds sneller moeten kunnen schakelen”, vult De Rijke aan.

“Het is de plicht voor de hypotheekverstrekker en adviseur om de consument zo goed mogelijk te helpen. Die rol hebben we met elkaar”, beklemtoont Eijlander.

Meer personaliseren

Centraal Beheer blijft de Hypotheek Academie verder ontwikkelen. Eijlander: “We kunnen onze kennisoverdracht met de Hypotheek Academie nog veel meer personaliseren. Bijvoorbeeld ook door het meer gericht overbrengen van informatie. Zo is de Hypotheek Academie onlangs toegevoegd aan Google Assistant. De Hypotheek Academie is nooit af.”

www.centraalbeheer.nl/hypotheekacademie

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Centraal Beheer: energie-apps helpen vergroenen

Centraal Beheer: energie-apps helpen vergroenen

De helft van de Nederlanders die zonnepanelen heeft, checkt hun energieopbrengsten in een app. Ruim 60 procent van hen zegt hierdoor bewuster met energie om te gaan....

Jongeren minst bekend met financiële gevolgen langdurig verzuim

Jongeren minst bekend met financiële gevolgen langdurig verzuim

Jongeren weten relatief het minste van de mogelijke financiële gevolgen van langdurig verzuim. Dat blijkt uit onderzoek van Centraal Beheer, uitgevoerd door...

Nederlanders stellen onderhoud aan woning uit

Nederlanders stellen onderhoud aan woning uit

De helft van de huizenbezitters stelt woningonderhoud uit, terwijl de gevolgen groot kunnen zijn, zo blijkt uit onderzoek van MeMo2 in opdracht van Centraal Beheer...

SNS: Nederlander wil bankfiliaal terug

SNS: Nederlander wil bankfiliaal terug

Acht op de tien Nederlanders wil met een financiële vraag bij een bank terecht kunnen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van SNS, waarbij 1.051 Nederlanders...

Centraal Beheer biedt klanten rentekorting op Groen Leningdeel

Centraal Beheer biedt klanten rentekorting op Groen Leningdeel

Centraal Beheer biedt sinds kort de mogelijkheid van een Groen Leningdeel met rentekorting. Het gaat om een bedrag van maximaal 25.000 euro dat de klant gebruikt...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel, directeur bij Achmea en verantwoordelijk voor bediening van de zakelijke markt via Centraal Beheer & Avéro Achmea, heeft zijn pensionering...

Centraal Beheer biedt klanten bij aankoop fiets fietsverzekering aan

Centraal Beheer biedt klanten bij aankoop fiets fietsverzekering aan

Centraal Beheer biedt klanten die in de ruim twintig winkels van Fietsvoordeelshop.nl een fiets kopen direct ook een fietsverzekering aan, inclusief pechhulp. Fietsvoordeelshop.nl,...

Flexibiliteit meest onderscheidende arbeidsvoorwaarde

Flexibiliteit meest onderscheidende arbeidsvoorwaarde

Flexibiliteit staat bovenaan in de top 10 van onderscheidende arbeidsvoorwaarden, zo blijkt uit het eerste trendonderzoek van 2023 onder ruim 2.000 werkende Nederlanders...

"Inflatie zet rem op verduurzaming woningen"

"Inflatie zet rem op verduurzaming woningen"

De hogere energieprijzen en -rekeningen, hebben de wens tot woningverduurzaming in Nederland flink aangewakkerd. Tweederde doet al aan ‘kleine’ besparingsmaatregelen,...