Zonder context haakt klant af
Adviseurs moeten financiële beslissingen voor klanten in de digitale omgeving betekenis geven, zo gaf Jan Verstegen, directeur van online platform Eerstestap.nl, bezoekers van de VVP Dag van het Topadvies mee. Zonder duiding maken veel consumenten een online ondersteuningsprogramma niet af. Of ze beginnen er niet eens aan.
Digitale tools kunnen het intermediair heel wat voorwerk uit handen nemen, maar hoe krijg je consumenten zo ver dat ze eraan beginnen? Want de klant is uitermate passief. Zoals een bezoeker van Verstegens praktijksessie ‘Zet de pet op van de klant’ opmerkte: de klant schuift werkelijk alles aan de kant. Jan Verstegen gaf deze passieve houding handen en voeten met praktijkvoorbeelden en onderzoeksgegevens. “De onzekerheid en de beslissingen die consumenten moeten nemen, veroorzaken stress. Bijna een derde verkiest tandartsbezoek boven financiële planning.”
Blije betrokken klant
Tegelijkertijd zegt 83 procent financiële zaken belangrijk te vinden. Mensen zoeken financiële gemoedrust, dus de gang naar de adviseur is volgens Verstegen een logische stap. De eerste schreden op het pad naar bijvoorbeeld een hypotheek of een overlijdensrisicoverzekering (ORV), lenen zich prima voor digitalisering. Als de klant maar duidelijk voor ogen heeft waarom hij een bepaalde beslissing neemt en dat is nu vaak niet het geval, meldde Verstegen. “Vraag op straat eens naar de betekenis van een ORV en mensen beginnen over de uitvaart te praten. Dat is het gemiddelde niveau.” Hij haalde een recent onderzoek van De Hypotheker onder millennials, de generatie die tussen pakweg 1985 en 2000 werd geboren, aan. Deze groep wil ‘in control’ zijn, maar verdrinkt in een gigantische hoeveelheid informatie. “Google eens op ‘hypotheekadvies’ en je krijgt miljoenen resultaten. Daarnaast zijn veel beschikbare tools gericht op straight through processing, STP, dus op snelle automatische verwerking. Het doel daarvan is niet een blije betrokken klant.”
Voorkeur voor adviseur
De technologische ontwikkeling dendert echter voort. Er zijn al chatbots op de markt die nauwelijks van menselijke raadgevers zijn te onderscheiden. Toch zijn er genoeg kansen voor adviseurs, zei Verstegen, want research toont aan, dat die digitale millennials absoluut niet uitsluitend op robo-advies zitten te wachten. Integendeel. Het eerder aangehaalde onderzoek van De Hypotheker laat tevens een beeld zien van grote aantallen jonge huizenkopers die zich bij voorkeur door een adviseur laten begeleiden.
Aan de hand nemen
Hybride advies is naar inzicht van Verstegen de sleutel tot succes. Hij sluit daarmee aan bij de AFM, die in haar rapport Visie op robo-advies een lans brak voor de mengvorm. Een grote ‘mits’ is, dat de klant tijdens de digitale reis aan de hand wordt genomen. Om te beginnen moeten tools makkelijk beschikbaar, compleet en begrijpelijk zijn. Nog belangrijker is het creëren van context. “De uitdaging voor de adviseur: maak de eerste digitale stap aansprekend. De Risico-scanner voor overlijden vind ik een prima voorbeeld. De vragen zijn kort en duidelijk: leeftijden, inkomen, woonlasten. Vervolgens zie je welk bedrag een gezin nodig heeft om rond te komen na overlijden van de aanvrager. Het zijn cijfers gebaseerd op de data van het Nibud. Zo geef je een aanvraag direct inhoud. Een oplossing voor de klant ligt binnen handbereik door de aanvraag naar de betreffende adviseur te versturen.”
Verstegen wees tevens op de levensloop van een life event. “Een huis kopen is een leuke gebeurtenis. Daarna kan de hypotheek meerdere fasen tot aan de aflossing doorlopen, bijvoorbeeld renetherziening, scheiding en omzetting. Voor elke stap kun je een interactiemogelijkheid maken.”
‘Eerste stappen naar hypotheek of ORV lenen zich prima voor digitalisering’
Visualiseren
Visualiseren geeft financiële vraagstukken volgens Verstegen extra betekenis. “Er is uitgebreid aangetoond dat beelden beter beklijven dan woorden. Wij maken zaken concreet met korte begeleidende filmpjes. Het creëren van context levert écht wat op. Wij merken binnen onze funnels dat tachtig procent de hele omgeving doorloopt. Er is meer conversie en het aantal no-shows daalt aanzienlijk.”
Reactie toevoegen
Editie
Voor elke klant het juiste kanaal
Of het nu om execution only, online geautomatiseerd advies of een adviseur gaat, elke klant heeft recht op het juiste kanaal. Dat wil zeggen dat het voor klanten...
Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...
Eerstestap.nl trekt investeerder aan
Eerstestap.nl heeft investeerder Erik Aeyelts Averink aan boord gehaald. Erik Aeyelts Averink investeerde eerder in softwareondernemingen als Tridion, ADAM Software,...
Themnummer New Financial Magazine vol rendement
Rendement. Dat is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine. Een van de must reads is het essay van Kees Klomp. Hij laat zien dat elk bedrijf,...
Klant kan zelf meebouwen aan zijn advies
Als een partij die al jaren bezig is om een deel van het adviesproces te digitaliseren, weten wij het zeker: de klant kan echt een deel van zijn adviestraject...
Jan van lierop versterkt team Eerstestap.nl
Jan van Lierop, tot voor kort ceo van Figlo, gaat aan de slag als adviseur bij Eerstestap.nl. Hij gaat zich vooral bezighouden met de strategische positionering...
Video geeft consument tips voor goed adviesgesprek
Advieskeuze.nl en online videobedrijf Eerstestap.nl gaan nader met elkaar samenwerken. Dit omdat beide partijen het als hun taak zien om de consument beter voor...
Eerstestap.nl maakt Serviceabonnement inzichtelijk
Eerstestap.nl en de Nationale Hypotheekbond hebben een video ontwikkeld die aan consumenten duidelijk maakt hoe het Hypotheek Serviceabonnement werkt. Het Hypotheek...
Eerstestap.nl verheldert begrotingsakkoord
Eerstestap.nl maakt consumenten in twee minuten duidelijk wat de gevolgen zijn van het begrotingsakkoord voor een nieuwe hypotheek. Met de nieuwe video in...