Zorg voor inhoud

Dumbells via Pixabay

(Adfiz in VVP 05-2019) De collectiviteitskorting is een goede manier om collectiviteiten met zorginhoudelijke afspraken aantrekkelijk te maken voor groepen consumenten met een gemeenschappelijke zorgbehoefte. Willen we de korting behouden, dan is het nu aan de sector om ervoor te zorgen dat het aantal collectiviteiten met zorginhoudelijke afspraken blijft toenemen en het aantal gelegenheidscollectiviteiten verder wordt teruggedrongen.

Eind 2017 schreef minister Bruins aan de Tweede Kamer dat “de korting via collectiviteiten echt iets teweeg moet brengen in de zorg: er moet – aantoonbaar – verschil worden gemaakt in de zorg(kosten) voor de groep verzekerden van het collectief”. In 2019 heeft de minister bekend gemaakt dat de maximale korting per 1 januari 2020 wordt verlaagd naar vijf procent. Daarbij heeft hij aangegeven dat hij in 2020 opnieuw gaat onderzoeken of het aantal collectiviteiten met relevante zorginhoudelijke afspraken voldoende is gestegen. Als dat niet het geval is, dreigt het gevaar dat de collectiviteitskorting de komende jaren volledig wordt verboden.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft drie criteria geformuleerd waaraan zorginhoudelijke afspraken zouden moeten voldoen: de zorginhoudelijke afspraak moet leiden tot een verlichting van de schadelast binnen de basisverzekering, de zorginhoudelijke afspraak moet specifiek toegespitst zijn op de populatie van de collectiviteit, afspraken die op grond van andere wet- en regelgeving al vereist zijn, worden uitgesloten.

Al jaren wijzen wij op het belang van zorgcollectiviteiten met goede zorginhoudelijke afspraken. Zo namen we al in 2016 een Gedragscode ‘Onafhankelijk collectief zorgadvies’ aan waarin dit werd vastgelegd en publiceerden we op onze website een kennisdossier Zorgcollectiviteiten dat je als adviseur helpt om hier invulling aan te geven.

Nieuwe tool

Een recent initiatief dat kan helpen om de collectiviteitskorting voor consumenten te behouden, is het Modeloverzicht Zorginhoudelijke afspraken. Deze tool helpt je als adviseur om per collectiviteit alle afspraken overzichtelijk weer te geven. Dat is niet alleen belangrijk als signaal richting politiek, maar is ook nuttig om je klant tijdens een adviesgesprek snel inzicht te geven in de mogelijkheden op het gebied van zorginhoudelijke afspraken.

Daarnaast maakt het modeloverzicht inzichtelijk hoe de betreffende maatregelen kunnen bijdragen aan het verminderen van de (zorg)kosten, welke mogelijkheden en kansen er voor de klant zijn op het gebied van uitbreiding van de bestaande zorginhoudelijke afspraken met relevante maatregelen, welke afspraken de diverse zorgverzekeraars bieden. Het ingevulde modeloverzicht is hierdoor een handig bespreekdocument als je met je klant in gesprek gaat.

Het Adfiz Modeloverzicht Zorginhoudelijke afspraken is voor alle adviseurs te downloaden via het kennisportaal Zorgcollectiviteiten: www.adfiz.nl/dossiers/zorgcollectiviteiten.

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz partner van VVP

Adfiz partner van VVP

Adfiz wordt partner van VVP met een eigen plek op de VVP-website. Hier ontsluit de branchevereniging delen van haar kennisdossiers voor de hele markt, die kunnen...

Adfiz Download Advies in Cijfers 2019

Adfiz Download Advies in Cijfers 2019

Als belangenbehartiger en branchevereniging willen we beschikken over goede cijfers over onze eigen markt. We hebben deze kennis daarom gebundeld...

The show must go on

The show must go on

(door Chubb, Partner VVP) Het aantal evenementen in Nederland groeit, van festivals en sportevenementen tot bedrijfsfeesten en congressen. De meeste evenementen...

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb webinar over ICT-bedrijven: veelvoorkomende risico’s en schadevoorbeelden

Chubb organiseert Chubb op 26 september aanstaande een webinar voor financieel adviseurs: ‘Behind the scenes bij ICT-bedrijven’. Chubb: "Eind 2017 waren...

Zijn uw klanten al AVG-proof?

Zijn uw klanten al AVG-proof?

(door Chubb, partner VVP) Vervoersbedrijf Uber ontving een boete van 600.000 euro vanwege het overtreden van de Europese privacywet GDPR, in Nederland bekend als...

Ransomware toont noodzaak cyberpolis

Ransomware toont noodzaak cyberpolis

(door Chubb) Ransomware blijft een groot risico voor bedrijven. De totale wereldwijde kosten voor bedrijven in 2018: zo’n acht miljard dollar, zowel in downtime...

BNR In Bedrijf: Gehackt! En nu?

BNR In Bedrijf: Gehackt! En nu?

(door Chubb, partner VVP) We weten het allemaal: de gevolgen van een cyberincident kunnen groot zijn. Zo blijkt ook uit deze aflevering van BNR In Bedrijf, waarin...