Robo: hoezo advies

Paul van Brederode

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend.

Als er wordt gestrooid met allerlei fancy termen en soundbites zoals big data, blockchain en machine learning en Robo-Advice, dan denken beleidsmakers mogelijk dat als je maar genoeg data in een computer gooit, er vanzelf een advies uitrolt. Niets is minder waar. De technieken van big data, blockchain en machine-learning zien we nu al overal op het internet: je koopt ergens wat en dan krijg je de suggestie 'misschien bent u hier ook in geïnteresseerd'. Of je krijgt de ineens aanbiedingen van Albert Heijn bij de Bonuskaart over dingen die je misschien ook wel wilt hebben. Vaak wil je dat helemaal niet en zulke systemen moeten vervolmaakt worden door 'machine learning'. Als de computer maar voldoende gelijksoortige gegevens kan herkennen, dan kan een waarschijnlijkheid dat iemand een bepaald PRODUCT wil kopen met 80 of 90 procent worden aangegeven en wordt het aangeboden in de hoop dat de klant het koopt. Het is koopgedrag beïnvloeden en erg geschikt voor productverkopers.. Blockchain-techniek tref je bijvoorbeeld aan bij Bitcoins.

Banken en verzekeraars zullen producten willen verkopen en voor dat deel van de bedrijfstak is het mogelijk interessant om hun producten aan de man te brengen. Voor de financieel adviseur evenwel is dit niet de methode in mijn beleving. Een financieel adviseur levert advies en kan desnoods bemiddelen bij het door de consument aanschaffen van producten. Robo-advies is erg moeilijk vorm te geven en vergt heel veel kennis van zowel de materie alsook de techniek van gerobotiseerd adviseren. Dus Robo-advies plaatsen in het rijtje van Big Data, Blockchain en Machine Learning is volgens mij niet correct. Een eenvoudige beslisboom die leidt naar het afnemen van een bepaald product is volgens mij dan ook helemaal geen 'Robo-advice', want zoiets kan gemaakt worden door een slimme IT-er die de afslagen in keuzes goed weet te programmeren. Wilt u A? OK, dan kunt u ook kiezen voor optie A1 erbij. Dat kost samen x euro Wilt u dat? Klik dan hier op afsluiten.
Dat is géén robo-advies vind ik. Maar als iemand het zo wil noemen en dat beleidsmakers en beslissers die niet voldoende verstand van automatisering hebben daarmee om de tuin wil leiden, dan is het te proberen. Totdat men wakker wordt.

Robo-advies kan tot in zekere mate wel, maar vergt enorm veel inbreng van gezamenlijke kennis van ... adviseurs, niet van productverkopers en programmeurs. Voorlopig moeten we eerst maar eens proberen het robo-advies zo vorm te geven dat het de adviseurs gaat helpen om versnelde inventarisaties te doen en de adviezen voor te bewerken, want dat kan al wel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Advies of klanten helpen kopen?

Advies of klanten helpen kopen?

Je kunt pas een advies geven na een gedegen inventarisatie, zegt men. In de financiële wereld zijn de oplossingen en mogelijkheden eindeloos. Om dat te projecteren...

Dutch FinTech Infographic 4.0 gepubliceerd

Dutch FinTech Infographic 4.0 gepubliceerd

Holland FinTech heeft editie 4.0 gepubliceerd van haar Infographic met Fintech-bedrijven op de Nederlandse markt. Inmiddels telt de graphic 430 bedrijven, ruim 100...

Roboadvies is laagdrempelig

Roboadvies is laagdrempelig

Roboadvies is laagdrempelig en biedt kansen voor consistente advisering van hoge kwaliteit. Wel is de verwachting dat bepaalde groepen consumenten liever een fysieke...

Valkuilen van robotisering

Valkuilen van robotisering

KPMG besteedde in één van haar Insights aandacht aan de valkuilen van robotisering. Hierbij werd onder meer een voorbeeld gegeven van een Spaanse verzekeraar....

Persoonlijk advies en big data

Persoonlijk advies en big data

"Big data kan ontegenzeggelijk behulpzaam zijn bij marktanalyse. Voor standaardadviezen in standaardsituaties staan inmiddels goed geïnstrueerde robots klaar....

Innoveren is  hard werken

Innoveren is hard werken

Alleen al in Nederland zijn honderden fintechs actief. Of u hier ‘last’ van krijgt valt nog te bezien. Wel gaan deze fintechs nieuwe standaarden neerzetten...

Meer onderscheid maken

Meer onderscheid maken

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan...

Veel belangstelling voor InsurTech

Veel belangstelling voor InsurTech

KPMG constateert veel belangstelling voor InsurTech.  In de eerste zes maanden van dit jaar investeerden bedrijven wereldwijd voor een bedrag van 2,6 miljard...

Verbond ondersteunt fintech-rapport Vermeend

Verbond ondersteunt fintech-rapport Vermeend

Het Verbond zegt de aanbevelingen te delen die FinTech-gezant Willem Vermeend aan het kabinet doet.  Hoogleraar Vermeend komt tot tien aanbevelingen voor een...

"Toezicht is grootste rem op innovatie"

"Toezicht is grootste rem op innovatie"

Grootste rem op innovatie is de toezichthouder, met name de regelgeving op het gebied van dataopslag en privacy en digitale identiteitsverificatie, zo blijkt uit...