Robo: hoezo advies

Paul van Brederode

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend.

Als er wordt gestrooid met allerlei fancy termen en soundbites zoals big data, blockchain en machine learning en Robo-Advice, dan denken beleidsmakers mogelijk dat als je maar genoeg data in een computer gooit, er vanzelf een advies uitrolt. Niets is minder waar. De technieken van big data, blockchain en machine-learning zien we nu al overal op het internet: je koopt ergens wat en dan krijg je de suggestie 'misschien bent u hier ook in geïnteresseerd'. Of je krijgt de ineens aanbiedingen van Albert Heijn bij de Bonuskaart over dingen die je misschien ook wel wilt hebben. Vaak wil je dat helemaal niet en zulke systemen moeten vervolmaakt worden door 'machine learning'. Als de computer maar voldoende gelijksoortige gegevens kan herkennen, dan kan een waarschijnlijkheid dat iemand een bepaald PRODUCT wil kopen met 80 of 90 procent worden aangegeven en wordt het aangeboden in de hoop dat de klant het koopt. Het is koopgedrag beïnvloeden en erg geschikt voor productverkopers.. Blockchain-techniek tref je bijvoorbeeld aan bij Bitcoins.

Banken en verzekeraars zullen producten willen verkopen en voor dat deel van de bedrijfstak is het mogelijk interessant om hun producten aan de man te brengen. Voor de financieel adviseur evenwel is dit niet de methode in mijn beleving. Een financieel adviseur levert advies en kan desnoods bemiddelen bij het door de consument aanschaffen van producten. Robo-advies is erg moeilijk vorm te geven en vergt heel veel kennis van zowel de materie alsook de techniek van gerobotiseerd adviseren. Dus Robo-advies plaatsen in het rijtje van Big Data, Blockchain en Machine Learning is volgens mij niet correct. Een eenvoudige beslisboom die leidt naar het afnemen van een bepaald product is volgens mij dan ook helemaal geen 'Robo-advice', want zoiets kan gemaakt worden door een slimme IT-er die de afslagen in keuzes goed weet te programmeren. Wilt u A? OK, dan kunt u ook kiezen voor optie A1 erbij. Dat kost samen x euro Wilt u dat? Klik dan hier op afsluiten.
Dat is géén robo-advies vind ik. Maar als iemand het zo wil noemen en dat beleidsmakers en beslissers die niet voldoende verstand van automatisering hebben daarmee om de tuin wil leiden, dan is het te proberen. Totdat men wakker wordt.

Robo-advies kan tot in zekere mate wel, maar vergt enorm veel inbreng van gezamenlijke kennis van ... adviseurs, niet van productverkopers en programmeurs. Voorlopig moeten we eerst maar eens proberen het robo-advies zo vorm te geven dat het de adviseurs gaat helpen om versnelde inventarisaties te doen en de adviezen voor te bewerken, want dat kan al wel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fintech als dotcom hype

Fintech als dotcom hype

“Fintech is in mijn ogen niet anders dan de eerste dotcom hype uit de jaren negentig. Uiteindelijk was er maar één winnaar: de consument. De...

Verbond: Big Data vraagt om Big ethics

Verbond: Big Data vraagt om Big ethics

“Maatschappelijke acceptatie is een belangrijke factor om Big Data een kans te geven. Big Data vraagt om big ethics”, aldus Verbondsdirecteur Leo de...

Fintech verbetert dienstverlening banken

Fintech verbetert dienstverlening banken

Banken kunnen profiteren van nieuwe technologie om klanten beter te bedienen. Voor banken die deze kansen weten te benutten is een essentiële rol weggelegd...

Ook acm biedt FinTech-bedrijven steun in de rug

Ook acm biedt FinTech-bedrijven steun in de rug

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil bijdragen aan het vergroten van de kansen van FinTech-bedrijven om een positieve en blijvende impact te hebben op concurrentie....

Big data: "klant aan het stuur houden"

Big data: "klant aan het stuur houden"

Het moet Europees zo geregeld zijn dat de autobezitter zelf bepaalt aan wie hij rij- en andere gegevens die de wagen verzamelt ter beschikking stelt. Dat vindt Insurance...

Verbond introduceert Solidariteitsmonitor

Verbond introduceert Solidariteitsmonitor

Verzekeraars erkennen dat het gebruik van Big Data leidt tot maatschappelijke vragen, bijvoorbeeld over de gevolgen voor de privacy en solidariteit. Het Verbond...

Fintech start-up Openclaims kan van start

Fintech start-up Openclaims kan van start

Fintech start-up Openclaims heeft een half miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders. Hiermee kan Openclaims,een platform voor het aanbesteden van autoschades...

Acura: bijeenkomst 'Digitale Wereld - Big Data'

Acura: bijeenkomst 'Digitale Wereld - Big Data'

Service provider Acura organiseert op woensdag 13 april in samenwerking met Aegon de bijeenkomst 'Digitale Wereld - Big Data'. Kees Smaling (cio Aegon) en René...

Donderdag ronde tafel FinTech in tweede kamer

Donderdag ronde tafel FinTech in tweede kamer

De Vaste Tweede-Kamercommissie van Financiën houdt donderdagmiddag een ronde tafel FinTech. In drie blokken komen start-ups, deskundigen en toezichthouders...

Ronde tafel Tweede Kamer over FinTech

Ronde tafel Tweede Kamer over FinTech

Op verzoek van de VVD wordt er in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek FinTech georganiseerd. VVD-kamerlid Aukje de Vries schrijft op haar website: "Meer nieuwe...