Robo: hoezo advies

Paul van Brederode

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend.

Als er wordt gestrooid met allerlei fancy termen en soundbites zoals big data, blockchain en machine learning en Robo-Advice, dan denken beleidsmakers mogelijk dat als je maar genoeg data in een computer gooit, er vanzelf een advies uitrolt. Niets is minder waar. De technieken van big data, blockchain en machine-learning zien we nu al overal op het internet: je koopt ergens wat en dan krijg je de suggestie 'misschien bent u hier ook in geïnteresseerd'. Of je krijgt de ineens aanbiedingen van Albert Heijn bij de Bonuskaart over dingen die je misschien ook wel wilt hebben. Vaak wil je dat helemaal niet en zulke systemen moeten vervolmaakt worden door 'machine learning'. Als de computer maar voldoende gelijksoortige gegevens kan herkennen, dan kan een waarschijnlijkheid dat iemand een bepaald PRODUCT wil kopen met 80 of 90 procent worden aangegeven en wordt het aangeboden in de hoop dat de klant het koopt. Het is koopgedrag beïnvloeden en erg geschikt voor productverkopers.. Blockchain-techniek tref je bijvoorbeeld aan bij Bitcoins.

Banken en verzekeraars zullen producten willen verkopen en voor dat deel van de bedrijfstak is het mogelijk interessant om hun producten aan de man te brengen. Voor de financieel adviseur evenwel is dit niet de methode in mijn beleving. Een financieel adviseur levert advies en kan desnoods bemiddelen bij het door de consument aanschaffen van producten. Robo-advies is erg moeilijk vorm te geven en vergt heel veel kennis van zowel de materie alsook de techniek van gerobotiseerd adviseren. Dus Robo-advies plaatsen in het rijtje van Big Data, Blockchain en Machine Learning is volgens mij niet correct. Een eenvoudige beslisboom die leidt naar het afnemen van een bepaald product is volgens mij dan ook helemaal geen 'Robo-advice', want zoiets kan gemaakt worden door een slimme IT-er die de afslagen in keuzes goed weet te programmeren. Wilt u A? OK, dan kunt u ook kiezen voor optie A1 erbij. Dat kost samen x euro Wilt u dat? Klik dan hier op afsluiten.
Dat is géén robo-advies vind ik. Maar als iemand het zo wil noemen en dat beleidsmakers en beslissers die niet voldoende verstand van automatisering hebben daarmee om de tuin wil leiden, dan is het te proberen. Totdat men wakker wordt.

Robo-advies kan tot in zekere mate wel, maar vergt enorm veel inbreng van gezamenlijke kennis van ... adviseurs, niet van productverkopers en programmeurs. Voorlopig moeten we eerst maar eens proberen het robo-advies zo vorm te geven dat het de adviseurs gaat helpen om versnelde inventarisaties te doen en de adviezen voor te bewerken, want dat kan al wel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ING schort proef big data op

ING schort proef big data op

In een open brief maakt Nick Jue, directievoorzitter ING Nederland, excuses voor de onduidelijkheid en onrust die de bank vorige week veroorzaakte met betrekking...

Verhaar positief over ING-proef

Verhaar positief over ING-proef

Bankcriticus Peter Verhaar staat positief tegenover de ING-proef waarin klanten van andere partijen relevante aanbiedingen krijgen, passend bij hun bestedingspatroon....

Hermans: "productverkoop en advies helder onderscheiden"

Hermans: "productverkoop en advies helder onderscheiden"

Tijdens de Verzekeringsbranchedag pleitte Adfiz-voorzitter voor een helder onderscheid tussen onafhankelijk advies en productverkoop. Weliswaar is in beide rollen...