Werk vanuit je hart!

Barend Princen

(Blog door Barend Princen, Marketing Productmanager bij BNP Paribas Cardif) Als adviseur wil je je klant zo goed mogelijk en passend adviseren. Je wilt je klant financieel gezond houden. Maar hoe doe je dat? Is dat de klant ontzorgen door een zo passend mogelijk hypotheekadvies te geven waardoor de maandlasten laag blijven? Of is het de juiste verzekering adviseren door te kijken wat er gebeurt wanneer iemand zijn baan kwijt raakt of langdurig ziek wordt? Eigenlijk is de vraag, hoe houd je de klant financieel vitaal? Nu en in de toekomst.

Ik denk dat financiële gezondheid samengaat met fysieke gezondheid. Want als er sprake is van geldproblemen ervaar je meer stress, wat ervoor zorgt dat je slechter slaapt en minder presteert. Want helaas is het nog steeds zo dat psychische klachten de nummer één oorzaak zijn van arbeidsongeschiktheid. Daarom is het belangrijk om het risico van langdurige ziekte mee te nemen in je advies.

Als ik aan februari denk, dan denk ik aan het hart. Voor de hand liggend komt dat door Valentijnsdag! Maar wist je dat hartaandoeningen in 4,5 procent van de gevallen de oorzaak van arbeidsongeschiktheid zijn?  Veel hart- en vaataandoeningen kun je voorkomen door bijvoorbeeld te stoppen met roken, voldoende te bewegen of te letten op je bloeddruk.  In mijn werk als productmanager zie ik  regelmatig statistieken voorbij komen waarin oorzaken van arbeidsongeschiktheid terugkomen, waardoor ik mij bewuster ben van deze risico’s. Maar ook als actief sporter en als schaatscoach ben ik mij er goed van bewust.

Voorkomen beter dan genezen

Het monitoren van je hartslag is een onderdeel van weten hoe het ervoor staat met je conditie. Omdat ik veel sport krijg ik elke twee jaar een inspanningstest met bijbehorend hartfilmpje (ECG). Door die test weet ik hoe ik verantwoord kan sporten. Dit is een belangrijk meetinstrument dat ik ook verplicht stel aan de sporters die ik training geef. Meten is weten als het om je hart gaat!

Als financieel adviseur kun je ook goed werken met het principe ‘voorkomen is beter dan genezen’. Jij als adviseur stuurt je klant een richting op met het advies dat gericht is op de situatie, wensen en behoeften van jouw specifieke klant. Want adviseren blijft maatwerk. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen om de klant aan te bieden die passen bij zijn financiële situatie en waarmee je ook zijn fysieke vitaliteit in stand houdt! Dus werk vanuit je hart en maak samen met je klant de balans op!

Foto: Barend Princen op de Tourmalet.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pieter van Stratum - Prive 14 februari 2023

Mooi geschreven, Barend. De metafoor van jouw sportbeleid met financieel fit. 👌

Meer over
BNP Paribas Cardif vereenvoudigt Hypotheek Aflos Verzekering

BNP Paribas Cardif vereenvoudigt Hypotheek Aflos Verzekering

BNP Paribas Cardif heeft de Hypotheek Aflos Verzekering verbeterd. Het product is verder vereenvoudigd, "wat zorgt voor een forse verruiming van de doelgroep. Door...

Hypotheek Aflos Verzekering in schap VKG

Hypotheek Aflos Verzekering in schap VKG

Adviseurs kunnen zowel de Hypotheek Aflos Verzekering als de Garantiestelling van BNP Paribas Cardif via VKG adviseren aan hun klanten. De Hypotheek Aflos Verzekering...

Energie

Energie

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

Eerste hulp bij arbeidsongeschiktheid

Eerste hulp bij arbeidsongeschiktheid

Het bespreken van het risico op arbeidsongeschiktheid in het hypotheekadvies kost vaak veel uitleg en dus tijd. Er is een ontelbaar aantal scenario’s en...

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Kansen social media voor advieskantoren

Kansen social media voor advieskantoren

Van social strategie naar een praktische (door)start van social media kanalen als twitter, facebook,linkedin en instagram. Karin van Geelen (oprichter Yellow Communications)...

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...