a.s.r. schrapt namen Ditzo en Europeesche

ASR pand van website ASR

De merken Ditzo en Europeesche Verzekeringen gaan per 17 april 2023 verder onder de naam a.s.r.. In 2021 werd al afscheid genomen van het merk De Amersfoortse.

In een brief aan adviseurs schrijft a.s.r.: "Deze stap past bij de keuze van a.s.r. om te bouwen aan één sterk merk. Door de kracht van onze merken te bundelen kunnen onze merken elkaar versterken en kunnen we als één partij naar buiten treden. Daarnaast is voor klanten de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk. Uit onderzoek blijkt dat klanten verwachten beide mogelijkheden op asr.nl te kunnen vinden. Door het aanbieden van de producten van Ditzo en Europeesche onder het merk a.s.r. kunnen we aan deze verwachtingen voldoen. We willen hierbij benadrukken dat het intermediaire kanaal voor ons het belangrijkste distributiekanaal is en blijft."

Ditzo is sinds 2007 het online merk van a.s.r. en bedient ruim 700.000 klanten met onder andere zorg-, auto-, woon- en reisverzekeringen. Europeesche Verzekeringen werd in 1920 opgericht en maakt al ruim dertig jaar onderdeel uit van a.s.r. als specialist in reis- en recreatieverzekeringen.

De zorg- en schadeverzekeringen van Ditzo en Europeesche gaan 1 op 1 over naar het merk a.s.r.. Deze verzekeringen zijn herkenbaar door de toevoeging Ik kies zelf, aldus de verzekeraar.  "Alleen de verzekeringen met deze toevoeging kunnen voortaan rechtstreeks via asr.nl gesloten worden, net zoals dat nu kan via de websites van Ditzo en Europeesche."

"Vanaf 17 april 2023 kunt u de schadeverzekeringen van Ik kies zelf van a.s.r. ook aanbieden aan uw klanten via een link op uw eigen website. U krijgt hiervoor een eenmalige aanbrengvergoeding. Uw klanten die hiervoor kiezen worden door ons gezien als directe klanten en moeten zelf hun poliswijzigingen en/of schademeldingen aan ons doorgeven."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - - 28 maart 2023

Correctie: "daarentegen op eigen houtje, zonder tussenkomst van een tussenpersoon"

Gerda - voormalig leven- en schade tussenpersoon 27 maart 2023

@Gert van Lunteren, Inmiddels is het een 5 jaar geleden dat wij onze provisiedragende portefeuilles hebben overgedragen aan een naburige - eveneens - provinciale tussenpersoon en geenszins aan een of andere groot-volmacht, dit juist vanuit onze morele verplichting richting onze - mede door mijn schoonvader - in ruim 65 jaren opgebouwde klantenkring. .............................................. Je bent nogal hoopvol richting de directie van ASR, in dit geval Adele Jeuken en Rene Draaisma. ..... Wijzelf hadden privé een aan de spaarhypotheek gekoppelde levensverzekering lopen bij ASR en er moest het e.e.a. omgezet worden. Daar had ASR onze handtekening als privé-persoon voor nodig en die heeft ze niet afgewacht maar daarentegen op eigen houtje van een tussenpersoon - omgezet.. Ons financiele nadeel hieruit voortvloeiend hebben we voorgelegd aan de Rechtbank te Utrecht. Hoor het die ASR-advocate in 2019 (dus ruim na het provisieverbod) nog kirren tegen de rechter, '' ASR(-leven) doet niks zonder tussenkomst van een adviseur''. En ja, de rechter van de Rechtbank in Utrecht ging geriefelijk mee in de eerdere idiote stelling van ASR-klachtenbureau (en goedgekeurd door ASR's leven-directeur Pauline Derkman destijds), dat de oorspronkelijke vroegere SR-polisvoorwaarden 2001 strak gevolgd moesten worden en dat een eventuele gewenste omzetting zelfs niet mogelijk was. Dus mijn stelling/beschuldiging dat ASR er alles aan zal doen om onder haar beheerzorgplicht uit te komen, zuig ik niet uit mijn duim. ........................................................ (overigens had ASR in het verleden ook al zo n - juist omgekeerde - actie, dat ASR zelf aspirant-verzekerden aantrok, en deze als lead verstrekte aan het met haar samenwerkende onafhankelijk intermediair, e.e.a. tegen gereduceerd provisiebeloning....)

Gert van Lunteren - Gert van Lunteren Assurantiën BV 27 maart 2023

@Gerda @Jan Janssen Mijn vragen/opmerkingen voor het webinar en voor de directie; - Denken jullie nu echt dat het serieuze intermediair op hun website een link gaat zetten naar ASR (Ditzo) Direct/Ik regel hetzelf? • Als een klant via onze site (waar ik überhaupt geen voorstander van ben, wij hebben liever persoonlijk contact) iets zou afsluiten bij ASR Direct (of hoe jullie het ook noemen) verwacht hij toch bij schade of wat dan ook dat hij ons kan bellen. Je kunt dan lastig zeggen ‘zoek het maar uit’ (wij zijn namelijk klantvriendelijk en de klant kan/zal bij ons nog steeds binnenlopen/zeker als ouders en/of familie bij ons verzekerd zijn). Wij bekijken ‘de eindklant’ niet vanaf etage 14 op de Archimedeslaan 10 in Utrecht • Nu deze direct writer (praktisch) dezelfde naam als ASR gaat krijgen zal er grote verwarring ontstaan. Je kunt deze wijziging daarom niet vergelijken met de naamswijziging van ‘De Amersfoortse’ destijds • Graag wil ik dat deze mail terecht komt bij Adele Jeuken en René Draaisma en ik wil graag van hen een reactie • Fijn dat ik dit even met jullie kan delen, alweer lang geleden dat ik met de meeste CC’s persoonlijk contact heb gehad 😉 Gerda, ik heb even geknipt uit mijn mail aan de directie van ASR. Misschien staat e.e.a. een beetje scheef. Verder grotendeels eens met Jan Janssen Prettige dag allemaal, Gert van Lunteren/Harderwijk

Jan Janssen - Janssen Assurantiën 27 maart 2023

Naar aanleiding van de kennisgeving heb ik ASR eens gebeld. Wij als intermediair zien het helemaal mis. Er zouden (provisie) cliënten zijn in onze portefeuille die zelf zaken willen regelen, daarmee is dan de deur opgezet om het gehele pakket online zonder provisie bij ASR onder te brengen. Wij ontvangen dan max 18% provisie over de aangebrachte (1e) polis. Beloning voor toekomstige polissen bij deze online cliënt zijn daarna hiervan uitgesloten. Op deze wijze kan ASR met onze hulp een mooie online klantenkring opbouwen. Waar Allianz Direct nog tobt met een kwalitatief goede klantenportefeuille (lees rendement) op te bouwen helpen wij ASR met mooie kwalitatieve klantenkring op te bouwen. Wij selecteren voor ASR de clienten. In mijn optiek: Paard van Troje. Vraag mij af of de online cliënt van ASR een betere service gaat ontvangen dan wij als intermediair. Dagelijks staan we (te) lang in de wacht bij ASR om vragen beantwoord te krijgen, te wachten op wijzigen etc. Of wordt er rond de online cliënt een nieuwe (betere) serviceomgeving opgebouwd. Misschien moeten we als intermediair wakker worden dat ook ASR ons niet boven aan het lijstje heeft staan. Reden te meer om vaker de posten voortaan via een provider onder te brengen.

Gerda - v/h onder de WFT-vallend tussenpersoon 27 maart 2023

@Gert van Lunteren, Waarom zou je als Wft-adviseur in dit geval geen producten van een direct-writer op je site zetten tegenover een aanbrengvergoeding en waar het schade-intermediair al minimaal 10 jaar geen afsluitprovisie meer ontvangt en het enkel moet hebben van de doorlopende provisie?.................... 1. Een Wft-adviseur mag in ieder geval van de AFM geen affiliate vergoeding ontvangen ................................... 2. ASR zegt dan weliswaar ''Uw klanten die hiervoor kiezen worden door ons GEZIEN als directe klanten''................................ 3.De AFM zal de aanbrengvergoeding van ASR dus niet opvatten als Affiliate afsluitprovisie = overname van de afsluitzorgplicht van de verzekeraar; 4. Tevens zal en mag de consument ervan uitgaan dat jij de doorlopende zorgplicht over het afgesloten schadeproduct nakomt zoals je dat decennia deed op grond van de doorlopende provisie, 5. En zo zal de AFM er ook over denken, zagen we al bij de complexe producten: geen provisie- over abonnementskosten oid maar wel de doorlopende Wft-zorgplicht, hahaha.. ----------------------------------------------------------------- ''Uw klanten die hiervoor kiezen worden door ASR gezien als directe klanten en moeten zelf hun poliswijzigingen en/of schademeldingen aan ons doorgeven." Maar dat is toch niks nieuws onder de zon?'' ......... Eerder schreef Aegon onze relaties met een Aegon-schadeverzekering al aan en vroeg hen zelf te muteren in hun polissen, Wijzelf hebben onze verzekerden toen vriendelijk doch dringend gevraagd, dit niet te doen en enkel te muteren via ons (en daar waren onze verzekerden blij mee), Want de klant zal dan zelf wel 'mogen' muteren: De verzekeraar en de AFM zullen er wel voor zorgen dat het onafhankelijke WFT-intermediair, hoe-dan-ook, aansprakelijk blijft,

Gert van Lunteren - Gert van Lunteren Assurantiën BV 27 maart 2023

@Paul Schoo ..... deels eens .... ik heb de directie intermediair een mail gestuurd met deels opmerkingen van jouw strekking. Onder andere dat geen zinnig intermediair natuurlijk een link van een direct writer op zijn/haar website gaat zetten. Ben benieuwd naar het antwoord. Prettige dag allemaal

Paul Schoo - Platter-Schoo 27 maart 2023

Dit is echt n opstap naar volledige Direct Writing. Benadrukken dat het intermediair het belangrijkste distributie kanaal blijft is slechts n tijdelijke. Hiermee wordt het vertrouwen in asr weer stevig ondergraven. "Ik kies zelf" gaat voor veel misverstanden zorgen. Het is niet anders dan het camoufleren van "Direct" om klanten dat kanaal in te lokken. Als het intermediair zo belangrijk is, waarom benadrukken ze dan niet dat de materie complex is en een adviseur broodnodig?

Meer over
De nieuwe werkelijkheid na corona

De nieuwe werkelijkheid na corona

"Uitdaging voor de sector is het betaalbaar houden en correct prijzen van risico’s, zoals een nieuwe pandemie of bijvoorbeeld het overstromingsrisico. We moeten...

Kifid: klacht verjaart als consument te lang stilzit

Kifid: klacht verjaart als consument te lang stilzit

Als consumenten te lang stilzitten, verjaart de klacht. Dat is te concluderen op basis van zeven recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid. De bindende...

Sunweb past slogan over annulering aan op website

Sunweb past slogan over annulering aan op website

Naar aanleiding van het bericht 'Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig' over het Consumentenbond-onderzoek naar reis- en annuleringsverzekeringen, heeft...

Bijna eenderde gaat onverzekerd op reis

Bijna eenderde gaat onverzekerd op reis

Nederlanders die op vakantie gaan onderschatten massaal de risico’s van de reis en overschatten de verzekeringsdekkingen. Bijna een derde gaat onverzekerd...

Gratis vertoning 'Normal is over' bijna uitverkocht

Gratis vertoning 'Normal is over' bijna uitverkocht

De gratis vertoning van de documentaire 'Normal is over', die de Stichting New Financial Forum, MaatschapWij, Thrive Institute (Kees Klomp) en a.s.r. op 10 oktober...

"Ga als financiële sector meer in dialoog met de samenleving"

"Ga als financiële sector meer in dialoog met de samenleving"

“Iedereen kan een bijdrage leveren aan een betere financiële wereld. Als iedereen gaat doen wat hij of zij binnen de eigen invloedssfeer wél kan...

Europeesche stopt met verkoop acht verzekeringen

Europeesche stopt met verkoop acht verzekeringen

Het merk Europeesche Verzekeringen verdwijnt van de markt en gaat op in ASR. Vandaar dat Europeesche Verzekeringen op 1 januari 2019 stopt met de verkoop van een...

Mensen financieel zelfredzaam maken

Mensen financieel zelfredzaam maken

Medewerkers van a.s.r. Zetten zich in voor projecten op het gebied van financiële zelfredzaamheid. Bijvoorbeeld als financieel vrijwilliger thuis, door les...

Moderne DC-regeling? Het Werknemers Pensioen (advertorial)

Moderne DC-regeling? Het Werknemers Pensioen (advertorial)

Je wilt de best passende pensioenregeling aanbieden aan je relaties. Het Werknemers Pensioen van a.s.r. is een goede keuze. Een DC-pensioenregeling op basis van...

Edwin van Tricht directeur Ditzo Schade

Edwin van Tricht directeur Ditzo Schade

Edwin van Tricht (43) is per 1 juli benoemd tot directeur Ditzo Schade. Hij is de opvolger vab Bob Stehmann, die ASR en Ditzo per 1 maart heeft verlaten. Van Tricht...