Aantal mensen dat aanklopt bij Geldfit explosief toegenomen
Het aantal mensen dat in 2022 aanklopte bij Geldfit voor hulp bij hun financiën is explosief gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. Ruim 1,2 miljoen mensen bezochten de website geldfit.nl. Dit is bijna drie keer zoveel als in 2021. Daarnaast belden ruim 15.000 mensen naar Geldfit via 0800-8115.
De grootste zorgen van mensen waren de stijgende prijzen en hoge energierekening. Daarnaast belden in 2022 ook opvallend veel jongeren. Door online aankopen lopen hun betaalachterstanden ongemerkt op. Ook ondernemers die hun TOZO-lening moeten terugbetalen kwamen in 2022 in de problemen.
Via de website konden veel mensen zelf stappen zetten om grip op hun geld te krijgen. Ongeveer 85 procent was hiermee geholpen. De overige vijftien procent van de bezoekers werden via de website verwezen naar organisaties in de buurt (energiecoaches, schuldhulpmaatjes, gemeentelijke schuldhulpverlening, etcetera).
Reactie toevoegen
Meer over
Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen
Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt...
Pilots vroegsignalering van schulden
In januari starten er twee pilots om mensen met hypotheekachterstanden en gemeentelijke belastingschulden sneller hulp te kunnen bieden. De gemeentelijke schuldhulpverlening...
Geldfit.nl bespaart samenleving 180 miljoen euro
SchuldenlabNL heeft, in samenwerking met Deloitte, onderzocht wat de maatschappelijke impact is van Geldfit.nl. Uit het onderzoek blijkt dat het voorkomen en verhelpen...
Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen
(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Steeds meer mensen en bedrijven raken in Nederland in geldproblemen en de coronacrisis heeft dit alleen nog maar onderstreept....
Sneller hulp bij hypotheekachterstand en gemeentelijke belastingschuld
Demissionair staatssecretaris Dennis Wiersma (SZW) maakt een proef mogelijk waarbij gemeenten en hypotheekverstrekkers mensen met betalingsachterstanden sneller...
"Oog blijven houden voor mensen met financiële problemen"
"Van maatschappelijke spelers zoals banken, verzekeraars en woningbouwcorporaties hopen we dat ze oog houden voor mensen die, juist door de naweeën van de coronacrisis,...
"Te grote groep jonge senioren gaat financieel ongezond AOW in"
Een te grote groep jonge senioren gaat financieel ongezond de AOW in. Dat blijkt uit een onderzoek van Regioplan in opdracht van de ouderenorganisaties ANBO, KBO-PCOB,...
Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners
De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...
NN draagt bij aan campage Geldfit
Nationale-Nederlanden draagt bij te dragen aan de landelijke campagne Geldfit van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Door COVID-19 is de verwachting dat het...
Verzekeraars starten pilot Schuldhulp
Aegon, Nationale-Nederlanden en a.s.r. starten samen met de Nederlandse schuldhulproute een pilot om klanten met geldproblemen sneller de juiste weg te wijzen. Vanaf...