Adviseur moet klant meerdere keuzes geven

Kifid 2017 (deel logo)

Ook al vraagt de klant om de laagste rente, dan kun je er als hypotheekadviseur niet mee volstaan alleen het product te bespreken dat op dat moment het laagste tarief heeft. Die schending van de zorgplicht kost De Hypothekers Associatie ruim 3.000 euro.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelt dat "Aangeslotene Consumenten beter had moeten informeren en de keuze had moeten geven tussen twee of meerdere producten".

De uitleg: "Ter zitting is komen vast te staan dat aan Consumenten geen keuze is voorgelegd en dat Aangeslotene slechts de optie Budget Hypotheek van ABN Amro met hen heeft besproken. Aangeslotene heeft hierbij aangevoerd dat deze optie het laagste rentetarief had, hetgeen
naar haar mening een vereiste was voor Consumenten. Consumenten hebben hierop te kennen gegeven dat zij dit nimmer als eis hebben gesteld.

"De Commissie is van oordeel dat, alhoewel de exacte inhoud van de destijds gevoerde (advies)gesprekken niet meer kan worden gereconstrueerd, voldoende is komen vast te staan dat aan Consumenten slechts
een offerte voor een Budget Hypotheek van ABN Amro is voorgelegd. Niet is gebleken dat aan Consumenten alternatieven onder de aandacht zijn gebracht, noch dat zij daarin een weloverwogen keuze hebben kunnen maken. Juist omdat Consumenten zichzelf kwalificeren als risicomijdend, hadden zij een adviseur in de arm genomen.

"Nu Aangeslotene heeft nagelaten Consumenten een keuze te bieden alsmede de specifieke kenmerken van het product toe te lichten en Consumenten te wijzen op de eventuele consequenties, is Aangeslotene naar het oordeel van de Commissie in dit specifieke geval tekortgeschoten in haar zorgplicht (zie Geschillencommissie Financiële Dienstverlening, nr. 2014-411)."

De klacht bij Kifid ontstond doordat de Budget Hypotheek niet de mogelijkheid bood van offerteverlenging. Hierdoor zouden de klanten schade hebben geleden. De Geschillencommissie volgt de consumenten hierin echter slechts ten dele, omdat ze hadden kunnen weten dat de offerte op enig moment zou vervallen. De commissie beperkt de schadevergoeding daarom tot 3.192 euro.

Uitspraak 2017-638.

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek

Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek

Klaverblad vindt dat een aov-klant die in 2006 enkele weken een medicijn gebruikte in het kader van rouwverwerking dit had moeten melden bij zijn aanvraag in 2013....

Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Een financieel adviseur moet kunnen aantonen dat hij de klant in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken. Anders heeft hij niet gehandeld zoals het een...

Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker

Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker

Goedkopehypotheek.nl kan niet worden verweten dat geldverstrekker ABN Amro de hypotheekaanvraag van de klagende consument afwees. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Een adviseur hoeft heel specifieke vragen van de klant niet te voorzien en pro-actief te beantwoorden, meent de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...