Alarmcentrale niet altijd eerste aanspreekpunt

Bosbrand via Pixabay

Reizigers weten bij een natuurramp, bijvoorbeeld een bosbrand, vulkaanuitbarsting of een aardbeving, vaak niet wanneer zij de hulp van de alarmcentrale van hun verzekeraar kunnen inroepen en wanneer zij bij een andere partij zouden moeten zijn. Dat constateert Eurocross.

"Als coördinerend alarmcentrale (april 2018-april 2019)", aldus Eurocross, "viel ons het aantal hulpvragen van reizigers die te maken kregen met een natuurramp op. Wij kunnen in deze gevallen wel een luisterend oor bieden, maar moeten veelal doorverwijzen. Dat is voor niemand prettig, al helemaal niet voor de hulpzoekende die natuurlijk zo snel mogelijk geholpen wil worden.

"Wanneer er sprake is van een natuurramp adviseren wij reizigers om de instructies op te volgen van de lokale autoriteiten. Zij kennen de situatie ter plekke het beste.

"Wanneer alternatief verblijf moet worden georganiseerd, dan kan een reiziger hiervoor terecht bij de reisorganisatie via wie geboekt is. Als de accommodatie is geboekt door de reisorganisatie, dan moet de reisorganisatie voor alternatief verblijf zorgen. Is het verblijf door de reiziger zelf geboekt, dan dient hij/zij in principe ook zelf het alternatieve verblijf te regelen. Het regelen van vergoedingen voor het alternatieve verblijf kan via de reisorganisatie of de klantenservice van de reisverzekeraar.

"Wanneer er sprake is van kleine materiële schade, bijvoorbeeld schade aan een mobiele telefoon of camera, kan de verzekerde contact opnemen met de klantenservice van de reisverzekering. Daar kan de verzekerde een schadeclaim indienen, die vervolgens wordt getoetst aan de hand van de geldende polisvoorwaarden. Het indienen van een schadeclaim kan vaak via de website van de reisverzekeraar worden gedaan."

Eurocross raadt aan om wel contact op te nemen met de alarmcentrale bij lichamelijk letsel en materiële schade waardoor niet verder of naar huis gereisd kan worden. "Onze hulpverleners bieden ondersteuning en geven advies als iemand naar een arts of ziekenhuis moet. We zorgen ook voor praktische zaken als betalingsgaranties of het boeken van een (alternatieve) terugreis. Vaak fungeren we ook als tolk als iemand de taal niet spreekt. Wij kunnen helpen bij het regelen van vervangend vervoer en nieuwe reisdocumenten."

Reactie toevoegen

 
Grote verschillen in dekking voor gevaarlijke sporten

Grote verschillen in dekking voor gevaarlijke sporten

Van elke tien reisverzekeringen dekken er vier de risico´s van gevaarlijke sporten helemaal niet, drie alleen optioneel met de wintersportdekking en een enkele...

"Ik heb een allrisk polis maar alle risico's liggen bij mij"

"Ik heb een allrisk polis maar alle risico's liggen bij mij"

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de consument niet die beweerde: ik heb een allrisk polis maar alle risico's liggen bij mij. De...

"Schade door annuleren vluchten Ryanair eerst proberen te verhalen op verzekering"

"Schade door annuleren vluchten Ryanair eerst proberen te verhalen op verzekering"

De Consumentenbond adviseert reizigers schade als gevolg van het annuleren van vluchten door Ryanair eerst te claimen op hun verzekering. Lukt dat niet, raadt de...

Reisverzekering en normale voorzichtigheidsclausule

Reisverzekering en normale voorzichtigheidsclausule

SCHADE – De consument in deze casus heeft een doorlopende reisverzekering. In de polisvoorwaarden is de volgende bepaling opgenomen: “U moet alles doen...

Klant bijt tanden stuk op reisverzekering

Klant bijt tanden stuk op reisverzekering

Wie op reis naar de tandarts moet, kan de kosten daarvan niet claimen op de reispolis als sprake is van achterstallig gebitsonderhoud. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Zwitserleven zet merk breder in

Zwitserleven zet merk breder in

Zwitserleven gaat haar merk breder inzetten dan alleen voor pensioen. Onder de naam Zwitserleven komen ook reis- en autoverzekeringen op de markt. Dat vertelt ceo...

Reistips alarmcentrale ter voorkoming vakantiepech

Reistips alarmcentrale ter voorkoming vakantiepech

Na een stijging met 13 procent van het aantal pechgevallen in het voorjaar geeft alarmcentrale Allianz Global Assistance een aantal tips om de komende zomervakantie...

Vhd alarmcentrale verwerft toned

Vhd alarmcentrale verwerft toned

VHD alarmcentrale heeft de activiteiten van Totaal Onderhoud Nederland (TONED) overgenomen.   TONED is gespecialiseerd in het uitvoeren van reparatie en onderhoud...

Premie doorlopende reispolis verschilt flink

Premie doorlopende reispolis verschilt flink

De premies van doorlopende reisverzekeringen verschillen flink. De duurste reisverzekering kost ruim drie keer zo veel als de goedkoopste. Dat blijkt uit een analyse...

Vaak geen reispolis bij vakantie in binnenland

Vaak geen reispolis bij vakantie in binnenland

De helft van de mensen die in eigen land op vakantie gaat, doet dit zonder reisverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse.   "Voor een meerderheid...